چرا تلویزیون زودتر به فکرِ سریال های مناسبتی نمی افتد؟

به گزارش یزد بلاگ، بازیگر سریال یاور که برای اولین بار در یک مجموعه رمضانی ظاهر می شود، تأکید کرد: گلایه ام از صدا و سیما این است چرا کار مناسبتی را زودتر شروع نمی کنند؟

چرا تلویزیون زودتر به فکرِ سریال های مناسبتی نمی افتد؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، امسال شبکه سه آنتن رمضانی خود را به کارگردانی سپرده است که با ستایش، پس از باران و حتی سریال رمضانی شکرانه که این شب ها از شبکه پنج سیما پخش می شود جزو کارگردانانی است که اصطلاحاً رگِ خواب مخاطب را می شناسد و شیوه های جلب نظر تماشاگران تلویزیون را بلد است.

با این حال، یاور سعید سلطانی در این چند قسمت، چنگی به دل نزده و با واکنش های منفی مردم و کاربران شبکه های اجتماعی روبه رو شده است. حضور داریوش ارجمند با شمایل آشنای حشمت فردوس هم نتوانسته یخ سریال را بکشند.

* انتقاد ها از همان روز اول شروع شد

انتقاد ها از جایی شروع شد که در چند قسمت ابتدایی، یاور شبیه حشمت فردوس رفتار کرد؛ در فضای مجازی علاوه بر گریمِ قسمت اول و بخش های جوانی شخصیت های اصلی (یاور، علی شام میرزایی، جمال چلویی) و حتی تیتراژ پایانی سریال، بخشی به فضای نزدیک به ستایش و آن تکیه کلام ها و رفتار های داریوش ارجمند در آن سریال ایراد گرفتند.

حتی جالب است که تکیه کلام افتاد هم به کار برده شد؛ البته این بار داریوش ارجمند تکیه کلام افتاد را خودش به کار نبرد و این وظیفه را به معلم دوران کودکی اش سپرد!

* آیا یاور و حشمت فردوس شبیه هم اند؟

با شروع انتقادها، اگرچه این شباهت هر قسمت جلوتر می رویم بیشتر دیده می شود، اما داریوش ارجمند در جایی گفت که این کاراکتر شباهتی به حشمت فردوس ندارد و برای قضاوت کردن هنوز زود است. در این میان با زهرا سعیدی بازیگر سریال یاور که نقش مادر جمال چلویی و همسر یاور را بازی می کند گفت وگویی داشتیم. او پیش از این نقش های ماندگاری مثل مادر ستایش، خواهر حضرت یعقوب در سریال یوسف پیامبر را بازی کرده و حتی در سریال روز های زندگی و بانو و خیلی آثار دیگر حضور مؤثری داشته است.

* در تلاشم نقش ها تکراری نشوند

او درباره ایفای نقش های متعدد مادر در سریال های تلویزیونی و تلاش برای تکراری نشدن این کاراکتر ها به خبرنگار تسنیم گفت: بالأخره شرایط سن و سال و موقعیت هایی که در آن قرار می گیرم دست به دست هم می دهد تا نقش مادر را به من واگذار کنند. همواره در تلاشم نقش ها شبیه به هم نشوند؛ به همین خاطر بیشتر به جنبه های جامعه شناختی نقش ها توجه می کنم. جایی در نقش مادر ستایش، شخصی را بازی کردم که تحصیل کرده بود و همسر یک مرد باسواد و در سریال یاور مادر جمال یک زن سنتی خیلی گوش به فرمان شوهر است.

* ماجرای شباهت یاور به ستایش

زهرا سعیدی درباره شباهت سریال یاور به ستایش که برخی از کارشناسان و منتقدان و کاربران شبکه های اجتماعی به آن اعتقاد دارند، شرح داد: من همواره می گویم کار تصویر مثل دایره می ماند و همواره می چرخد و می چرخد و با همدیگر برخورد می کنیم؛ من حدود 20 سال پیش با آقای ارجمند در سریال روز های زندگی نقش همسر ایشان را بازی می کردم و 15 سال پیش در سریال بانو نقش خواهر و برادر را با هم داشتیم و در اینجا دوباره نقش زن و شوهر.

* خواستند یاور، حشمت فردوس شود!

او تأکید کرد: در خصوص شباهت این دو سریال با همدیگر، باید بگویم در حقیقت شبکه سه سفارش کرده و عمداً خواستند این شخصیت، شخصیتی باشد مثل حشمت فردوس. به نویسنده (آقای مطلبی) سفارش کردند داستانی بنویسد شخصیت حشمت فردوس تکرار شود. خیلی از بازیگران از این شرایط ناراضی بودند که شباهت این کاراکتر، مردم را خسته می کند. اما آن ها اعتقاد داشتند که مردم از این شخصیت و رفتارهایش خوش شان آمده و دوست داشتند برای همین دوباره تکرار می شود.

* انگار ماه رمضان و محرم برای تلویزیون یکباره از راه می رسد/ گلایه از شتاب زدگی

بازیگر نقش مادر جمال چلویی در سریال یاور گفت: برای اولین بار است سریالی بازی کرده ام که ماه رمضان پخش می شود. من گلایه ام از سازمان صداوسیما این است که چرا کار مناسبتی را زودتر شروع نمی کنند؟ البته 4 ماه پیش این کار شروع شده و این روز ها هنوز در حال تصویربرداری ایم؛ بالأخره خواه ناخواه دچار شتاب زدگی می شویم. تلویزیون یک طوری برنامه ریزی می کند که انگار امسال ماه رمضان و محرم نمی شود! وقتی می بیند واقعاً می رسد می گوید که بروید برنامه و سریال بسازید. ما هر روز فیلمبرداری می کنیم که برخی از سکانس هایش شب پخش می شود؛ تدوین می کنند حتماً شتاب زدگی باعث می شود تدوینِ خوب و درستی درنمی آید.

* حرف اصلی یاور؛ جوانمردی

وی در پاسخ به این سؤال که حرف اصلی یاور با مخاطبان چیست، اضافه نمود: حرف اصلی این سریال، جوانمردی است. طرز گفتن آن فرق می کند که البته این تعریف جوانمردی و تشویق کردن آدم ها به اینکه لوطی باشند، سلیقه من نیست. اعتقاد من این است به جای آموزش از بالا به پایین می توان از طریق نرم تری هم این کار را کرد؛ من حالت معلم واری را دوست ندارم. تلویزیون فکر می کند پدربزرگ همه مردم است و باید برایشان مشخص تکلیف کند؛ همه چیز ها را از نگاه او ببینند.

* زمانی شخصیت های سریال ها خاکستری بودند و امروز...

سعیدی درباره اینکه چرا سریال های امروز نمی توانند مثل سریال های قدیمی همچون روز های زندگی که اشاره کردید دلچسبی و جذابیت داشته باشند، اظهار داشت: آن موقع، چون انسان ها خاکستری بودند؛ هرچه قدر در سریال ها آدم ها خاکستری باشند آن کار بیشتر به دل می نشیند؛ و تماشاچی بیشتر لذت می برد؛ یکسری چیز هایی هم در خلال آن یاد می گیرد، اما به صورت تحکمی نیست. آن طوری راه درست است؛ اینکه یک عده ای همه آدم خوب باشند و یک عده آدم بد باشند و این ها را مقابل هم بگذاریم؛ من نمی پسندم.

* یاور برگِ برنده سریال های ماه رمضانی می شود؟

وی در پاسخ به این سؤال که یاور می تواند برگ برنده سریال های رمضانی باشد، گفت: به نظرمن عکس العمل مردم نسبت به این کار خوب بوده و جالب است مردم این سریال را دوست دارند و عامه مردم از این طور کار دوست دارند. این را هم اشاره کنم همه قدرت بازیگری آقای ارجمند را می شناسیم و بازی های فوق العاده شان را به یاد می آوریم. اگر نمی خواستند یاور شبیه به حشمت فردوس باشد آقای ارجمند حتماً می توانستند شخصیت دیگری را اینجا ارائه بدهند، اما تعمداً خواستند که همان کاراکتر باشد.

سعیدی در خصوص ادامه تصویربرداری و بازگشت ارسلان قاسمی بعد از ابتلای به کرونا، گفت: فعلاً تا 10 اردیبهشت ماه جلوی دوربین خواهیم بود. خدا را شکر ارسلان قاسمی دو روز است سرکار برگشته و نهایت تلاشمان را می کنیم که ان شاءالله کسی مبتلا نشود.

منبع: تسنیم

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3840

به "چرا تلویزیون زودتر به فکرِ سریال های مناسبتی نمی افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تلویزیون زودتر به فکرِ سریال های مناسبتی نمی افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید