تأثیر فضای مجازی برخانواده و سبک زندگی

به گزارش یزد بلاگ، فضای مجازی با اثرات مثبت و منفی همراه است و به دلیل بی دقتی در نحوه استفاده صحیح از آن، آسیب های مختلفی گریبانگیر جامعه می گردد.

تأثیر فضای مجازی برخانواده و سبک زندگی

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران ، با توجه به شیوع ویروس کرونا و مدت زمان زیادی که در فضای مجازی قرار گرفتیم ممکن است اثرات مثبت و یا حتی منفی بر روی افراد ایجاد کند. یکی از اثرات مثبتی که فضای مجازی این روز های کرونایی برجای گذاشته است کسب و کار اینترنتی می باشد که خیلی از کسب و کار ها به صورت اینترنتی شدند و رونق پیدا کردند و افراد هم برای خودشان و در امان ماندن از ویروس کووید 19 از خرید اینترنتی استفاده می نمایند که همین موضوع باعث صرفه جویی در وقت و زمان می شود.

اگر استفاده از فضای مجازی را کنترل نکنیم، بر روی افراد اثرات منفی می گذارد. این روز ها که تحصیل به صورت مجازی و با نرم افزار شاد امکان پذیر شده است، اگر حواس بزرگتر ها نباشد اثرات منفی را برای فرزندان آن ها به همراه خواهد داشت.

آیا فضای مجازی بر سبک زندگی تأثیرگذار است؟

چرخیدن در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام و دیدن چشم و هم چشمی خانواده ها، بسیاری از زندگی ها را نابود نموده و آرامش را از خانه ها برچیده است.

ربابه نوری روانشناس بالینی و دانشیار دانشگاه خوارزمی ، در این باره گفت: فضای مجازی متشکل از انواع نرم افزار ها و برنامه ها است که افراد از آن ها استفاده می نمایند. امکانات فضای مجازی به گونه ای است که به رشد فرد یاری نموده و او را در معرض آموزش های متفاوتی قرار می دهد و دسترسی به خیلی از خدمات را ممکن نموده است و مسلما بر سبک زندگی افراد نیز اثر مثبت می گذارد.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه فضای مجازی می تواند بر سبک زندگی افراد تأثیر مثبت و هم مخرب داشته باشد، گفت: بسیاری از افراد تصویری از زندگی خودشان در فضای مجازی ارائه می دهند که ممکن است دیگران فکر نمایند که واقعاً این بهترین سبک از زندگی است و حتی ممکن است رفتار های ناسالم را در فضای مجازی تبلیغ نمایند.

نوری توضیح داد: این نکته مهم است که کاربر چقدر تحلیل و برداشت می نماید، چقدر رشد نموده و چقدر توانمند است که بتواند از امکانات متفاوت موجود در فضای مجازی استفاده کند. اثر مثبت و یا منفی بستگی به میزان رشد و تجزیه و تحلیل افراد دارد.

چگونه در شرایط کرونایی فعالیت بچه ها در فضای مجازی را کنترل کنیم؟

با توجه به شرایط کنونی که در جامعه حاکم است، فضای مجازی در اختیار بچه ها و نوجوانان قرار گرفته است و احتمال اینکه اثرات نامطلوبی را به همراه داشته باشد وجود دارد،

نوری روانشناس بالینی در این باره گفت: نوجوانان در سنین شکل گیری هویت و تفکراتشان هستند و والدین باید نظارت آشکار و لازم را بر آن ها داشته باشند. یعنی به فرزندانشان بگویند که ما به عنوان پدر و مادر مسئول و مطلع باید بدانیم که چه استفاده هایی از فضای مجازی و برنامه ها دارید و نحوه فعالیت فرزندان باید گاه به گاه آنالیز شود و این آنالیز ها بهتر است به صورت تصادفی باشد.

این روانشناس بالینی توضیح داد: در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا، تحصیل به وسیله فضای مجازی امکان پذیر است و چاره ای جز در اختیار قرار دادن گوشی به فرزندان نیست، اما والدین باید زمانی را برای درس خواندن، بازی و ارتباط برقرار کردن با دوستان معین نمایند.

وی اضافه کرد: در روزهای کرونایی که والدین زمان بیشتری را در کنار فرزندانشان هستند، باید نحوه استفاده آن ها از گوشی و لپ تاپ را کنترل نمایند و به عنوان پدر و مادر مسئول با فرزندشان صحبت نمایند و با آن ها وقت بگذارنند و همراه نوجوان خود باشند.

نوری توضیح داد: میزان مطلعی پدران و مادر ان از فضای مجازی مهم است، چراکه بیشتر والدین این فضا را نمی شناسند و نحوه استفاده از نرم افزار ها و امکانات فضای مجازی را بلد نیستند.

این روانشناس بالینی گفت: گاهی اوقات والدین از یادگیری اجتناب می نمایند، لذا باید مطلع باشند که چه اطلاعاتی را فرزندانشان دریافت می نمایند، چه تصاویر و فیلم هایی را می بینند. در این میان والدین وظیفه دارند که فرزندانشان را از اطلاعات ناسالم و نامناسب در امان نگه دارند.

چگونه از آسیب های فضای مجازی در امان بمانیم؟

نوری در مورد اینکه ما چگونه از فضای مجازی به طور سالم و مثبت در جهت رشد و بهبود سبک زندگی خود استفاده کنیم و خودمان را از آسیب ها در امان نگه داریم، گفت: دو توانمندی در افراد وجود دارد که هر چقدر این توانمندی ها قوی تر باشند، فرد از آسیب های مجازی در امان می ماند.

این روانشناس بالینی توضیح داد: هدفمند بودن یکی از این دو توانمندی است؛ در بسیاری از مواقع فرد به خاطر اینکه بیکار است یا حوصله ندارد و یا غمگین است، به جای انجام کار های اساسی خود، به فضای مجازی پناه می برد و بدون هدف ساعت ها در نرم افزار ها و سایت ها وقت خود را هدر می دهد و در نهایت نه تنها بعد از مدتی حالش خوب نمی شود، بلکه کسل تر نیز می شود؛ بنابراین بسیار مهم است که واقعاً هدف فرد از فعالیت در فضای مجازی چیست؟

نوری گفت: برخی از افراد برای کسب اطلاعات و یا برقراری ارتباط با دوستان و اقوام از این فضا استفاده می نمایند و چون هدفمند هستند حالشان خوب است. این افراد به وسیله فضای مجازی در انواع و اقسام کلاس های آموزشی شرکت می نمایند و دانش و تجربه خود را افزایش می دهند.

وی اضافه کرد: توانمندی دیگری که باعث اثرگذاری مثبت فضای مجازی بر فرد می شود و به بهبود سبک زندگی او یاری می نماید، توانایی تفکر نقاد است، یعنی فرد هر آن چیزی را که در فضای مجازی می بیند و می شنود بی حساب و کتاب قبول یا رد نکند و ارزیابی و تجزیه و تحلیل کند و آن موضوع را بسنجد. اگر فرد دو توانمندی مذکور را داشته باشد می تواند از فضای مجازی به خوبی استفاده کند، در غیر این صورت تأثیر مخربی برجای خواهد گذاشت.

اینکه فضای مجازی چه تأثیری روی ما می گذارد به خودمان برمی شود و اگر هدفمند از این رسانه جمعی استفاده کنیم حالمان خوب است. قبل از شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد شاغل علاقمند به یادگیری انواع زبان و هنر و ... بودند، اما فرصتی پیدا نمی کردند و در حالی که اکنون می توانند از آموزش های مجازی استفاده نمایند.

حتی اثر مثبت فضای مجازی به شب یلدا هم تأثیر گذاشته و بهتر است برای حفظ جان خودمان و عزیزانمان به جای دورهم جمع شدن از تماس تصویری استفاده کنیم. اگر فضای مجازی وجود نداشت خیلی از کار ها به سختی انجام می شدند، پس اگر هدفمند از فضای مجازی استفاده کنیم قطعاً اثرات مثبتی را در زندگی خود شاهد خواهیم بود.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3050

به "تأثیر فضای مجازی برخانواده و سبک زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر فضای مجازی برخانواده و سبک زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید