پیش بینی هوای گرم طی دو ماه آینده در تهران

به گزارش یزد بلاگ، داده ها بیانگر آن است که طی فروردین ماه ، 28 میلی متر باران (به صورت پهنه ای) در استان تهران بارید که نشاندهنده کاهش 39 درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت است.

پیش بینی هوای گرم طی دو ماه آینده در تهران

مدیر کل اداره هواشناسی استان تهران از تجربه دمای بیش از حد نرمال طی دو ماه آینده و بارندگی های درحد نرمال اطلاع داد و گفت: بارندگی های تهران طی فروردین ماه نسبت به مقدار بلند مدت 39 درصد کاهش و دمای هوا حدود 2 درجه سلسیوس افزایش یافت.

شرایط دما و بارش طی دو ماه آینده

مازیار غلامی در گفت و گو با ایسنا درباره شرایط دما و بارش طی دو ماه آینده اظهارکرد: تحلیل جدیدترین نقشه های پیش بینی فصلی بیانگر آن است که طی سه ماه آینده میانه دمای هوا در سطح استان 0.5 تا 1 درجه سانتیگراد بالاتر از نرمال برآورد و میانه بارش استان در برترین شرایط در حد نرمال و با تمایل به کمتر از نرمال پیش بینی می گردد.

وی تاکید نمود: حتی در خوشبینانه ترین حالت و نرمال بودن بارش طی اردیبهشت و خرداد، این شرایط نمی تواند مساله کمبود و کاهش بارش انباشته شده را جبران کند بنابراین کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش های مختلف به ویژه بخش های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به طور کلی صرفه جویی در مصرف آب توصیه می گردد.

غلامی افزود: ضروری است با توجه به شرایط نسبت به تنظیم الگوی کشت و تقویم کشت متناسب با کم بارشی تصمیم گیری و مدیریت گردد.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با توجه به تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه های هواشناسی استان گفت:داده ها بیانگر آن است که طی فروردین ماه ، 28 میلی متر باران (به صورت پهنه ای) در استان تهران بارید که نشاندهنده کاهش 39 درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت است.

وی اضافه نمود: این موضوع در حالیست که از ابتدای سال زراعی تا انتها فروردین 1402 تنها 131 میلی متر باران (به صورت پهنه ای) در استان تهران رخ داده که 40 درصد کاهش بارش در استان تهران را نشان می دهد. بیشتر استان های کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار دارند، به گونه ای که از ابتدای سال زراعی تا انتها فروردین 1402، کل کشور با کاهش 20 درصدی بارش روبه رو بود.

مدیر کل اداره هواشناسی استان تهران ادامه داد: آنالیز بارش از ابتدای سال زراعی تا انتها فروردین 1402، نشان دهنده آن است که استان تهران هشتمین استان کشور بوده که بیشترین کاهش درصد تامین بارش سال آبی را نسبت به بلند مدت دارد بعلاوه از نظر توزیع مکانی نیز در بیشتر شهرستان های استان طی فروردین ماه کاهش بارش رخ داده که بیشترین کاهش بارش مربوط به شمیرانات، فیروزکوه و شهریار بود.

وی اضافه نمود: آنالیز و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا شامل میانه دما، دمای حداقل و دمای حدبیشتر در ایستگاه های هواشناسی استان، بیانگر افزایش دما در فروردین 1402 است. میانه دمای هوای استان تهران در این ماه 16 درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلندمدت حدود 2 درجه افزایش یافت این درحالیست که میانه کمینه دما 0.3 درجه سلسیوس و میانه بیشینه دما نیز 3.6 درجه سلسیوس افزایش یافت.

غلامی در انتها توضیح داد: فروردین 1402 در مقایسه با بلند مدت به طور محسوسی گرم تر بود. از نظر توزیع دما در شهرستان های استان نیز تمامی شهرستان های استان با افزایش دما روبه رو بودند و میانه دما در بیشتر شهرستان ها بین 0.5 تا 1 درجه سلسیوس افزایش دما داشتند که این افزایش دما در آب شدن سریع برف در نواحی کوهستانی موثر بود.

منبع: عصر ایران
انتشار: 8 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1402 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4981

به "پیش بینی هوای گرم طی دو ماه آینده در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی هوای گرم طی دو ماه آینده در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید