پوتین و ماکرون خواهان کوشش جمعی در راستای صیانت از برجام شدند

به گزارش یزد بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از تاس، سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین شامگاه سه شنبه با صدور بیانیه ای اظهار داشت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی وی روز سه شنبه در یک تماس تلفنی پیرامون موضوعات متنوعی از جمله برنامه هسته ای ایران، شرایط کنونی در قره باغ، بحران اوکراین، شرایط در سوریه و آتش بس لیبی با یکدیگر تبادل نظر کردند.

پوتین و ماکرون خواهان کوشش جمعی در راستای صیانت از برجام شدند

برنامه هسته ای ایران

طبق بیانیه کاخ کرملین، رؤسای جمهور روسیه و فرانسه در این گفتگوی تلفنی خواهان کوشش های جمعی در راستای صیانت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شدند.

شرایط سوریه و آتش بس لیبی

پوتین و ماکرون همچنین پیرامون شرایط سوریه و لیبی با یکدیگر گفتگو نموده و به اهمیت نظارت بر رژیم آتش بس لیبی و تقویت یک فرآیند سیاسی مؤثر با حضور نمایندگانی از تمام نیروهای مهم و کلیدی لیبی اشاره کردند.

شرایط کنونی در قره باغ

سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین در بخشی دیگر از بیانیه خود اظهار داشت که سران روسیه و فرانسه پیرامون شرایط کنونی در قره باغ به طور مفصل گفتگو نموده و آمادگی متقابل خود را برای تداوم هماهنگی ها در جنبه های مختلف توافق صلح تأیید کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: رئیس جمهور روسیه تأکید کرد که شرایط در منطقه باثبات می گردد و اینکه توافقنامه های نهم نوامبر که به امضای رؤسای جمهور روسیه و آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان رسید، در کل به مرحله اجرا گذاشته می شوند. طرف ها همچنین به فعالیت موفقیت آمیز حافظان صلح روسیه که آتش بس و امنیت غیرنظامیان را بنا به درخواست باکو و ایروان تضمین می نمایند، اشاره کردند. طرف ها همچنین آمادگی متقابل خود را برای هماهنگی بیشتر در جنبه های مختلف توافقنامه قره باغ، به ویژه در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تأیید کردند.

طبق این بیانیه، مسائل بشردوستانه مرتبط با بازگشت پناهجویان به میهن خود، بازسازی زیرساخت ها، صیانت از بناهای یادبود مذهبی و فرهنگی از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث بودند.

لازم به ذکر است که این مقامات پیش از این نیز (شانزدهم نوامبر) درباره برقراری ثبات در منطقه قره باغ و استقرار یک گروه حافظ صلح در منطقه گفتگو کردند.

بحران اوکراین

پوتین و ماکرون در این تماس تلفنی همچنین به گفتگو در خصوص حل و فصل مناقشه داخلی اوکراین پرداختند و بر سر تداوم همکاری در چارچوب نرماندی توافق کردند.

در بیانیه کاخ کرملین آمده است: در هنگام گفتگو پیرامون موضوعات مربوط به حل و فصل مناقشه داخلی اوکراین، دو طرف نسبت به فعال سازی کوشش ها جهت اجرای مفاد مهم توافقنامه های مینسک 2015 و همچنین تصمیمات هماهنگ شده در نشست نرماندی در نهم دسامبر 2019 در پاریس ابراز تمایل کردند. از این رو، طرف روسیه بار دیگر بر لزوم پایبندی اوکراین به تعهدات خود مندرج در بخشهای سیاسی این توافقنامه از جمله شناسایی رسمی شرایط ویژه دانباس و گرامیداشت فرمول اشتاین مایر (Steinmeier formula) در قانون ملی تأکید می نماید. همچنین با تداوم اقدامات در چارچوب نرماندی موافقت شد.

لازم به ذکر است که در آخرین نشست چهارجانبه سران کشورهای عضو گروه نرماندی - آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین- در روز نهم دسامبر 2019 در پاریس، شرکت نمایندگان یک بیانیه نهایی صادر کردند که در آن ضمن اعلام حمایت از اصلاحات قانون اساسی اوکراین بر مبنای فرمول اشتاین مایر، نسبت به برقراری آتش بس کامل در دانباس ابراز پایبندی کردند.

فراوری واکسن

سران دو کشور روسیه و فرانسه همچنین در خصوص افزایش همکاری های دوجانبه در عرصه مقابله با پاندمی کرونا گفتگو کردند. در این بیانیه آمده است که بر عزم و اراده جهت گسترش روابط میان سازمان های ذیربط در دو کشور پیرامون مسائل مربوط به فراوری واکسن و واکسیناسیون جمعی شهروندان تأکید شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3032

به "پوتین و ماکرون خواهان کوشش جمعی در راستای صیانت از برجام شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین و ماکرون خواهان کوشش جمعی در راستای صیانت از برجام شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید