ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس چه مزایا و معایبی دارد؟

به گزارش یزد بلاگ، اقتصاد دنیا امروز تا اندازه زیادی تحت تأثیر شیوع گسترده ویروس کرونا قرار گرفته است. صنایع مختلف دنیا کم و بیش تحت تأثیر این همه گیری قرار گرفته اند. یکی از آن ها صنعت گردشگری است؛ بنابراین مسئولان مربوط به این امر کوشش نموده اند تا حد ممکن از صنایعی که از شیوع ویروس کرونا اسیب دیده اند، حمایت نمایند.

ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس چه مزایا و معایبی دارد؟

مسئولان صنعت گردشگری ما نیز اقداماتی را برای حمایت از فعالان این صنعت مطرح و اجرا نموده اند. یکی از تازه ترین تدابیر آن ها برای سرپا نگه داشتن صنعت گردشگری تشویق بخش خصوصی گردشگری برای ورود به بازار بورس است. آن ها معتقدند ورود فعالان بخش خصوصی گردشگری می تواند به بهبود عملکرد آن ها و سهولت تأمین منابع اقتصادی صنعت گردشگری یاری کند.

ما در این گزارش سراغ بعضی فعالان صنعت گردشگری رفتیم و با اتکا به صحبت های آن ها مزایا و معایب ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس را آنالیز کردیم.

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران، در این باره به خبرنگار خبرنگاران، گفت: ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس دردی از درد های صنعت گردشگری درمان نمی نماید؛ اما نفس عمل خوب است و به تامین بخشی از سرمایه لازم برای فعالیت در صنعت گردشگری یاری می نماید. باید بدانیم مسائل فعالان گردشگری مثل هتلداران ساختاری است و ربطی به مسائلی، چون تامین سرمایه ندارد.

او اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی از هتلداران خواسته است در ورود بخش خصوصی گردشگری به بازار بورس پیشقدم شوند. این یک درخواست تشویقی است و ورود سهامداران حوزه هتلداری به بازار بورس به نظر این سهامداران بستگی دارد. امروزه فرهنگ ورود سرمایه گذاران به بازار بورس در صنعت هتلداری کمتر جا افتاده است، اما من می بینم که بعضی از سرمایه گذاران و هتلداران در حال آنالیز چگونگی ورودشان به بازار بورس هستند و به نظر می رسد استقبال خوبی از این موضوع گردد.

رئیس جامعه هتلداران ایران اضافه کرد: قوانین بازار بورس خیلی محدودکننده هستند. صنعت گردشگری و هتلداری از نظر ماهیت کاملا با صنایع دیگر متفاوت هستند. من معتقدم اگر دولت می خواهد به ورود فعالان صنعت گردشگری به بازار بورس یاری کند، باید بسته ویژه ای برای این امر تعریف و کاری کند که قوانین بازار بورس در مورد ورود فعالان صنعت گردشگری به این بازار تسهیل کننده و متناسب با شرایط این صنعت باشد.

هادی عربی گل مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری، نیز گفت: صنعت گردشگری در سطح دنیا به عنوان یک اقتصاد پایدار و سبز تعریف شده است، اما در ایران براساس آمار های دقیق 1200هتل داریم. بیشتر سرمایه گذاری در این عرصه در دست نهاد های دولتی است و این امر از نظر من روح رقابت و رقابت سالم را در صنعت هتلداری مخدوش می نماید.

او اضافه کرد: خصوصی سازی صنعت هتلداری خوب است؛ اما با توجه به اینکه سرمایه گذاری در نیمی از هتل های کشور در دست نهاد های دولتی است، رقابت با این سرمایه گذاران مقداری سخت به نظر می رسد.

این مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری بیان نمود: تشخیص مزایا و معایب خصوصی سازی صنعت گردشگری به خصوص هتلداری و ورود بخش خصوصی این صنعت به بازار بورس به نظر افراد مختلف بستگی دارد؛ اما از نظر من سرمایه گذار خصوصی با توجه به لزوم بازگشت سرمایه خود به افزایش بهره وری فکر می نماید. در نتیجه با خصوصی سازی صنعت گردشگری -به خصوص هتلداری- دخالت های سیاسی مدیران حذف می گردد. از طرف دیگر صنعت گردشگری با ایجاد رقابت سالم میان سرمایه گذاران بخش خصوصی از هنجارشکنی های غیر متعارف خارج می گردد.

عربی گل مزایای ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس و خصوصی سازی این صنعت را چنین برشمرد: اگر صنعت گردشگری و به خصوص هتلداری از دست دولت خارج گردد، یکسری انحصار های طبیعی پیش می آیند. باید گفت ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس خوب است؛ به شرط اینکه برای این کار و سرمایه گذاری در صنعت گردشگری از افراد خبره و کارشناسان مشورت گرفته گردد.

باشگاه خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1893

به "ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس چه مزایا و معایبی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود بخش خصوصی صنعت گردشگری به بازار بورس چه مزایا و معایبی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید