مرگ در عرض سه روز ؛سوغات شوم سفرهای نوروزی

به گزارش یزد بلاگ، تنها 12 روز به نوروز مانده است و خیلی ها با وجود هشدار ها در فکر و خیال سفر هستند این در حالی است که کرونای انگلیسی گاهی سه روزه حال فرد را وخیم می کند و جان او را می گیرد.

مرگ در عرض سه روز ؛سوغات شوم سفرهای نوروزی

خبرنگاران: در آستانه نوروز 1400 هستیم و حال و هوای بهاری در بسیاری از شهر ها موج می زند؛ بهاری که رنگ و بوی آن فقط عطر گل و صدای بلبل و پرنده ها نیست، این دومین نوروزی است که بهار حال و هوای کرونا به خود گرفته و لبخند را از روی لب هایمان ربوده است.

پارسال این موقع هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که این قاتل نامرئی که از راه رسیده است، یکسال مهمان ناخوانده ای باشد که اوقات خوش را از ما بگیرد و روزگارمان را سیاه کند، روز هایی که این قاتل سریالی بتواند روزی حدود 500 نفر را از مردم ایران بگیرد و داغشان را بر دل هایمان بگذارد.

کرونا تا به امروز جان بیش از دو میلیون و 604 هزار و 847 نفر را در دنیا و جان 60 هزار و 687 نفر از هموطنان مان را بطور ناگهانی و در کمال ناباروری گرفته است، این ویروس بی رحم در انتظار یک لحظه غفلت است تا سر از خانه هایمان در بیاورد، مهمان ناخوانده ای بدشگون که بدون دعوت به خانه هایمان می آید و نفس ها را به شماره می اندازد و آن زمان که انتظارش را نداریم، کیش و ماتمان می کند، حال می خواهد با دریافت جان مان باشد یا داغدار کردن مان.

حالا در آستانه دومین نوروز کرونایی هستیم، تعطیلی و بهار از یک طرف و خستگی در خانه ماندن و سفر نرفتن و … از یک طرف باعث شده دلمان لک بزند برای یک سفر، آن هم بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی و آسودگی خیال، اما هنوز وقت این سفر ها نشده است.

پارسال نوروز محدودیت های کرونایی در سراسر کشور اعمال شد و تردد بین استانی ممنوع بود، اما حالا بعد از یک سال که زندگی با کرونا را یاد گرفته ایم، داستان کمی فرق دارد و اجازه سفر به ضرورت داده شده است.

دور سفر را خط بکشید

حسن روحانی در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تردد و سفر در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و کسی برای مسافرت به این شهرها برنامه ریزی نکند. مردم در ایام آخر سال تردد، دورهمی و رفت و آمدهای بیشتری دارند و تعداد سفرها نیز افزایش می یابد لذا از مردم خواهش می کنیم حتی الامکان در ایام عید از رفتن به سفر صرف نظر کنند.

روحانی گفت: با توجه به اینکه در دو سال گذشته مردم به خاطر سیل و کرونا نتوانستند به سفر بفرایند لذا چنانچه به هر دلیلی تصمیم به مسافرت داشتند حتما باید دستورالعمل های بهداشتی را بیش از همیشه مراعات کنند اما قطعا سفر نرفتن بهتر از سفر رفتن است ضمن اینکه از مردم خواهش می کنیم که در خرید ایام عید فاصله ها و موارد بهداشتی را به دقت مراعات کنند و تا جایی که امکان دارد خرید خود را اینترنتی انجام دهند.

نوروز در پیش است و نگرانیم

حالا در آستانه نوروز، وزارت بهداشتی ها از ترافیک خیابان ها، شلوغی بازارها و تب و تاب مردم برای خریدهای نوروزی و کاهش رعایت نکات بهداشتی و استفاده نکردن برخی ها از ماسک نگران هستند و وزیر بهداشت هم در این باره اظهار نگرانی کرده است.

سعید نمکی وزیر بهداشت با هشدار درباره خطر خیز چهارم کرونا با سفرهای نوروزی گفت: عید نوروز در پیش است و ما همه نگران هستیم. مسافرت به عنوان اصلی ترین عامل در گردش ویروس بسیار موثر است و به عنوان وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیستیم. فکر می کنیم مانند سال گذشته که ایستادیم و گفتیم از 25 اسفند فرصتی برای احیا و بازتوانی کادر بهداشت داشته باشیم، امسال هم باید از رفت و آمدها جلوگیری کنیم؛ این درحالی است که سال گذشته ویروس ووهان بود با قدرت ابتلا و کشندگی کمتر، اما اکنون در خوزستان صحنه های دردناکی می بینیم. در عرض 48 ساعت ریه بیمار پُر است و فرصت عمل به ما نمی دهد.

وی افزود: با چنین ویروس سهمگینی می خواهیم مسافرت هم برویم؟. می دانیم مردم خسته هستند و حوصله شان سر رفته و صنعت گردشگری آسیب جدی دیده است، اما همه دنیا این طور است ناچاریم برای حفظ سلامت مردم روی برخی دستورالعمل ها بایستیم. یکی از دغدغه های ما همین تعطیلات نوروز بوده و پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت نباید باشد. از جاده های پرازدحام و ترددهای بی رویه و درهم آمیختگی جمعیت آلوده از اقصی نقاط و انتقال یک ویروس موتاسیون یافته به شدت اضطراب داریم.

کرونای انگلیسی با سفر تخت بیمارستان ها را پر می کند

تنها ظرف مدت یک هفته مادر و خواهرش را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده بود؛ خواهرش در مراسم خاکسپاری مادر به کرونا مبتلا شده بود و وقتی به بیمارستان رسید در کمتر از یک ساعت فوت کرد؛ این ماجرا روایتی از شرایط این روز های خوزستان است که مشاور وزیر بهداشت آن را روایت کرده و در صورت ادامه شیوع افسار گسیخته کرونای انگلیسی در کشور این روایت مصادیق بسیاری پیدا خواهد کرد. هم اکنون شرایط خوزستان وخیم است، چهارمحال و بختیاری، البرز و قزوین هم شرایط مناسبی ندارند. معاون درمان وزارت بهداشت از شناسایی 344 بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی خبر می دهد و این آمار رو به افزایش است و این ویروس جهش یافته گاهی در طول دو تا سه روز فرد را از پای در می آورد.

رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه شرایط استان خوزستان با شرایط قرمز هنوز مطلوب نیست، گفت: رعایت دستورالعمل ها در خوزستان نسبت به دو هفته قبل خیلی بهتر شده است همچنان محدودیت تردد در استان داریم و خودروهای با پلاک غیر بومی خوزستان نمی توانند وارد استان شوند و افراد در صورت تخلف با جرایم سنگینی روبرو خواهند شد، همچنین خوزستانی ها هم نمی توانند از استان خارج و به استان دیگری وارد شوند. در مورد پروازها هم محدودیت ایجاد شده است و افرادی که بخواهند از خوزستان با هواپیما یا قطار خارج شوند باید تست منفی کرونا داشته باشند.

وی افزود: رعایت دستورالعمل ها در برخی شهرهای خوزستان به زیر 20 درصد رسیده بود و اکنون رعایت دستورالعمل ها در برخی شهرهای استان به حدود 50 درصد و در برخی دیگر به 80 درصد رسیده است و هنوز هم به حد مطلوبمان نرسیده ایم .

رییسی درباره رعایت دستورالعمل ها در سطح کشور بیان نمود: متاسفانه در سطح کشورهم شاهد افت در رعایت دستورالعمل ها بودیم و میزان رعایت ها به حدود 70 درصد رسیده بود و در سه هفته کاهش شدیدی داشت و در حال حاضر شرایط خیلی مطلوب نیست ولی در سراسر کشور رعایت دستورالعمل ها حدود 76 درصد تخمین زده می شود. باید یادمان باشد که رعایت دستورالعمل ها اگر کمتر از 85 درصد باشد، خیلی خیال ما راحت نیست.

شهرهایی که سفر به آنها ممنوع است؛ تست منفی کرونا شرط سفر با قطار و هواپیما

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه سفر های نوروزی به شهر های قرمز و نارنجی کاملاً ممنوع است گفت: در شهر های زرد و آبی با رعایت دستورالعمل های سختگیرانه فقط مجوز سفر های ضروری داده می شود.

وی افزود:در تمام شهر های قرمز و نارنجی سفر ممنوع است و رنگ بندی نهایی شهر ها 25 اسفند اعلام می شود و هر هفته رنگ بندی ها اعلام خواهد شد،تعطیلات بعد بعد از واکسیناسیون شرایط بهتر و راحت تری از حیث مسافرت و مهمانی داریم.

شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در استان خوزستان در شرایط قرمز قرار دارند و ارومیه، اشنویه، خوی، ماکو، نقده در استان آذربایجان غربی، شهرضا در استان اصفهان، امیدیه، ایذه، باغ ملک، حمیدیه، شوش، هفتکل، هندیجان و اندیمشک در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام ،دامغان و شاهرود در استان سمنان، پاسارگارد، گراش، لامرد،خنج و مهر در استان فارس، سیرجان در استان کرمان، کهگیلویه و گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد، گرگان در استان گلستان، رودبار و رودسر در استان گیلان، آمل، رامسر و ساری در استان مازندران و خمین در استان مرکزی شهرهای با شرایط نارنجی کرونا هستند و سفر به آنها ممنوع است.

کرونای انگلیسی و رعایت دستورالعمل ها در رنگ بندی شهرها اعمال شود

علیرضا زالی با بیان اینکه قرار است شیوه نامه های دقیق تر سفر ابلاغ شود، گفت: نمی توان شرایط را پیش بینی کرد و موج سوم نشان داد سرعت بیماری به قدری زیاد بود که نمی توانستیم شرایط را پیش بینی کنیم و باید چند روز آینده تحلیل بیشتری نسبت به شرایط داشته باشیم .

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در تهران با اشاره به سرعت بالای شیوع کرونای انگلیسی گفت: در یک واحد اداری بیمارستانی در تهران فردی به کرونای انگلیسی مبتلا شده بود و تست بیش از صد نفر از کارکنان فردای آن روز مثبت شد چرا که ویروس جهش یافته قدرت سرایت و شدت بیشتری دارد.

زالی بیان نمود: گروه های سنی 10 تا 25 سال در این روز ها بیشتر مبتلا می شوند همچنین بیماران بیشتری جان خود را از دست می دهند چرا که مبتلایان با شرایط وخیم به بیمارستان مراجعه می کنند و درصد مرگ و میر قبل از مراجعه به بیمارستان و در بخش اورژانس بالا رفته است و بررسی در خوزستان نشان می دهد که بیماران با حال بدتر مراجعه می کنند و مرگ و میر در ساعات اولیه بالاست.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در تهران بیان نمود: پیشنهادها ما این است که شاخص رنگ بندی شهرها برای سفرها تغییر کند و سه شاخص به شاخص های قبلی اضافه کرده شود، میزان نرخ تغییرات بیماری در هفته های آینده و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در رنگ بندی ها اعمال شود زیرا در شهر آبی و زردی که دستورالعمل های بهداشتی رعایت نمی شود شرایط مانند شهر قرمز و نارنجی است همچنین آمار ویروس جهش یافته در رنگ بندی ها شهرها اعمال شود چرا که ممکن است یک شهر آبی با شیوع کرونای انگلیسی چند روزه به سرعت به شهر قرمز تبدیل شود.

دستورالعمل های سفر ابلاغ خواهد شد

رحمانی فضلی رئیس قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا بیان نمود: موضوع سفر، سیاحت و زیارت امری اجتماعی است که مورد بررسی قرار گرفت. ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که به جز شهرهای قرمز و نارنجی شهفرایندان می توانند با رعایت دستورالعمل ها به صورت مضاعف سفر داشته باشند. قطعا دستورالعمل های جدید ابلاغ خواهد شد و برای دستگاه ها به صورت جداگانه وظایفی نوشته شده است که باید به صورت کامل نسبت به اجرای آنها اقدام کنند.

وی تاکید کرد: امیدواریم با رعایت کامل دستورالعمل ها نوروزی با نشاط داشته باشیم و باید مراقب باشیم که پس از نوروز با یک شیوع دیگر روبرو نشویم که این نشاط و شادابی را به غم تبدیل کند.

رحمانی فضلی گفت: وزارت بهداشت و ستاد ملی به همین دلیل نگرانی هایی را مطرح می کنند. رهبر معظم انقلاب نیز روز گذشته اعلام کردند که خودشان به سفر نخواهند رفت و مردم نیز باید به سیاست های ستاد ملی مقابله با کرونا توجه کنند. بی تردید باید حداقل سفر و حداکثر رعایت دستورالعمل های بهداشتی محقق شود. در این راستا ما زمینه ها را فراهم می کنیم اما بیش از همه مشارکت مردم در این حوزه لازم است.

استان های رکورددار بستری و مرگ کرونا

اینها در حالی است که آمارها از کاهش دستورالعمل های بهداشتی در شهرهای مختلف خبر می دهد،

سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت هم با اشاره به کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کشور گفت: نمودار موارد مثبت بستری روزانه در برخی استان های کشور رو به افزایش است. به طوری که در استان خوزستان شاهد شیب بسیار تند موارد بستری روزانه و در استان های چهارمحال بختیاری، قزوین و البرز شاهد ایجاد فرایند افزایشی در موارد بستری بیماران مبتلا به کووید-19 هستیم.

وی افزود: در هفته گذشته بیشترین موارد بروز موارد مثبت بستری به ترتیب در استان های خوزستان، مازندران و چهارمحال بختیاری و بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید-19 به ترتیب در استان های خوزستان، مازندران و سمنان گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه به دنبال عادی انگاری شرایط بیماری در هفته گذشته نیز شاهد تداوم فرایند کاهشی در میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کشور بوده ایم و استان های کردستان، قم و گلستان دارای پایین ترین میزان عمل به توصیه های بهداشتی در کشور شناسایی شده اند.

وی بیان نمود: همانطور که بارها اعلام کردیم بین کاهش عمل به توصیه های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا، بستری و به دنبال آن افزایش در موارد مرگ و میر ناشی از کرونا رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. بنابراین وجود فرایند نگران کننده کاهشی در عمل به توصیه های بهداشتی در کشور و تقارن آن با شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در بسیاری از استان ها می تواند به عنوان زنگ خطری جدی در جهت ایجاد خیز جدید بیماری قلمداد شود.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3513

به "مرگ در عرض سه روز ؛سوغات شوم سفرهای نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ در عرض سه روز ؛سوغات شوم سفرهای نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید