واکنش کاخ سفید به اعلام غنی سازی 60 درصد توسط ایران

به گزارش یزد بلاگ، به گزارش خبرنگاران، کاخ سفید گفت که اعلام ایران برای شروع غنی سازی 60 درصد را جدی می گیرد.

واکنش کاخ سفید به اعلام غنی سازی 60 درصد توسط ایران

بر اساس این گزارش، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت: از اعلام تحریک آمیز ایران برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم به 60 درصد نگرانیم اما انتظار تداوم مذاکرات را داریم و اعلام تهران در این خصوص را جدی می گیریم.

گفتنی است که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه که به وین سفر نموده است، روز سه شنبه از شروع غنی سازی 60 درصدی توسط ایران اطلاع داد.

وی همچنین اظهار داشت: هزار سانتریفیوژ دیگر با 50 درصد ظرفیت بیشتر به ماشین های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین های صدمه دیده، اضافه می گردد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده کشورمان، جهت برگزاری ادامه مذاکرات با گروه 1+4 امروز وارد وین پایتخت اتریش شد.

دیدارها و رایزنی ها با اعضای باقی مانده برجام از امروز به صورت دو و چندجانبه شروع شده و در روزهای آینده ادامه می یابد.

در این دور از گفتگوها نیز نمایندگانی از سایر دستگاه های ذیربط از جمله وزارت نفت و بانک مرکزی در ترکیب هیئت کشورمان حضور دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم با اشاره به نامه ایران به آژانس برای شروع غنی سازی 60 درصد، اظهار داشت که مقدمات اجرایی این کار امشب در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن شروع می گردد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره شروع غنی سازی 60 درصد گفت: به دستور رئیس جمهور سازمان انرژی اتمی موظف به راه اندازی خط فراوری اورانیوم 60 درصد به مقدار مورد احتیاج در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی سازی شروع خواهد شد و متعاقباً اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید.

کمالوندی مطرح نمود: گفتنی است اورانیوم غنی شده 60 درصد برای استفاده در فراوری عنصر مولیبدن جهت به کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها می باشد.

وی در تشریح اقداماتی که قرار است امشب شروع گردد، گفت: ماشین های سانتریفیوژ IR1 جدید جایگزین ماشین های از کار افتاده خواهد شد و IR1 های جدید با تغییرات کیفی ظرفیتی به میزان 50 درصد بیشتر نسبت به ماشین های قبلی خواهد داشت. در این خصوص اطلاعات دقیق و تکمیلی ارائه خواهد شد.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد ایران برای انجام غنی سازی 60 درصد را تایید نموده است.

بر اساس این گزارش، خبرگزاری فرانسه می گوید که آژانس اتمی قصد ایران برای شروع غنی سازی 60 درصد را تایید نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3753

به "واکنش کاخ سفید به اعلام غنی سازی 60 درصد توسط ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش کاخ سفید به اعلام غنی سازی 60 درصد توسط ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید