هشدار هواشناسی نسبت به بارش باران در بیشتر مناطق کشور

به گزارش یزد بلاگ، سازمان هواشناسی کشور با صدور چهار هشدار از تشدید فعالیت سامانه بارشی سرد در کشور، وقوع رگبار شدید باران و رعد و برق و کاهش دما به طور متوسط 6 تا 10 درجه سانتیگراد و احتمال بارش برف در قلل سبلان و رشته کوه البرز مرکزی خبر داده است.

هشدار هواشناسی نسبت به بارش باران در بیشتر مناطق کشور

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است که وقوع رگبار شدید و رعد و برق و کاهش دما فردا (13 مهر) در نیمه شرقی و شمالی آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، غرب مازندران و زنجان و طی روز دوشنبه (14 مهر) نیز در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی پیش بینی می گردد.

بر اساس این هشدار وقوع رگبار و رعد و برق و کاهش دما روز سه شنبه (15 مهر) در نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات تهران دور از انتظار نیست.

در ادامه هشدار سازمان هواشناسی آمده است که بالا آمدن آب رودخانه ها، جاری شدن روان آب در مسیل ها، آبگرفتگی و برخورد صاعقه و اختلال تردد در جاده های کوهستانی وجود دارد. از این رو از اتراق، تردد و چرای دام در بستر و حاشیه مسیل ها و رودخانه ها خودداری گردد. بازگشایی آبراه ها، اجتناب از صعود به ارتفاعات و مجهز شدن به تجهیزات زمستانی در قله های سبلان و رشته کوه البرز مرکزی و اتخاذ تمهیدات لازم برای مراقبت از محصولات کشاورزی و باغداری، گلخانه ای و دامی از توصیه های دیگر سازمان هواشناسی است.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی رنگ دیگری از رگبار شدید باران و رعد و برق گاهی توام با تندبادهای لحظه ای و کاهش دما حدود 6 تا 10 درجه سانتیگراد در بعضی مناطق کشور خبر داده است. بر این اساس فردا (13 مهر) این شرایط جوی در آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان پیش بینی می گردد.

تسریع در برداشت گوجه فرنگی و سیب زمینی و مه پاشی باغات سیب و انگور برای کاهش خطر سرمازدگی از توصیه های سازمان هواشناسی برای این استان ها است.

در ادامه این هشدار اشاره شده است که روز دوشنبه (14 مهر) در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان و خراسان شمالی رگبار باران و تندباد خواهیم داشت. از این رو تمهیدات لازم برای برداشت سیب، انگور، گوجه فرنگی، شالی و پنبه اتخاذ گردد.

کودپاشی کود سولوپتاس در استان خراسان شمالی و اسید آمینه در مزارع ذرت و چغندر قند جهت کاهش خطر سرمازدگی و در استان گلستان محلول پاشی مزارع سویا جهت کاهش خطر سرمازدگی از توصیه های سازمان هواشناسی است.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ دیگری از وقوع رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و کاهش دما به طور متوسط 5 تا 10 درجه سانتیگراد در بعضی از استان های کشور خبر داده است. بر این اساس امروز (12 مهر) این شرایط جوی در استان های مازندران، سمنان و گیلان پیش بینی می گردد.

سازمان هواشناسی توصیه نموده است که مرکبات قبل از آغاز بارندگی جهت جلوگیری از ترک خوردگی پوست میوه آبیاری و باغات بعد از بارندگی محلول پاشی شوند.

بر اساس این هشدار، در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، البرز، شمال همدان، شمال مرکزی، گیلان، مازندران، بعضی نقاط استان های کرمانشاه، اصفهان، لرستان و غرب سمنان طی فردا (13 مهر) وقوع رگبار باران همراه با رعد وبرق و وزش باد شدید دور از انتظار نیست.

کاهش آبیاری مزارع سیب زمینی در همدان، محافظت از صندلی های تهیه کشمش و گردو در برابر بارندگی، کنترل دریچه های تهویه هوا در گلخانه ها و تنظیم دما در مرغداری ها و سالن های پرورش قارچ و تسریع در برداشت انگور در استان سمنان و محافظت از باغات انگور در استان آذربایجان شرقی از توصیه های سازمان هواشناسی است.

رگبار باران تا روز دوشنبه (14 مهر) در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، البرز، شمال همدان، تهران، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و بعضی مناطق استان های مرکزی و قم ادامه دارد. از این رو از صندلی های تهیه کشمش در برابر بارندگی در استان خراسان شمالی محافظت و محصول سیب برداشت شده در استان تهران و گردو در استان قم به مکان های مسقف منتقل گردد.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زرد رنگی از افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر در دریای خزر خبر داده است.

از این رو از بعد ازظهر فردا (13 مهر) دریای خزر متلاطم و مواج می گردد بنابراین احتمال پاره شدن تورهای صیادی، غرق شدن قایق های کوچک و شناورهای سبک وجود دارد بنابراین از هرگونه تردد قایق های سبک و تفریحی و شنا کردن ممانعت و فعالیت شیلاتی محدود گردد.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش بینی می گردد که پدیده ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب گردد.

هشدار نارنجی برای آماده باش دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می گردد.

هشدار زرد رنگ نیز زمانی صادر می گردد که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.

این هشدار برای آگاهی مردم صادر می گردد تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد.

از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2331

به "هشدار هواشناسی نسبت به بارش باران در بیشتر مناطق کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار هواشناسی نسبت به بارش باران در بیشتر مناطق کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید