هدف واشنگتن در بغداد چیست؟آیا همکاری با تهران است یا حذف تهران؟

به گزارش یزد بلاگ، با نزدیک شدن به زمان گفتگوی راهبردی بین واشنگتن و بغداد در دهم ژوئن کنونی، به نظر می رسد آمریکا در ساماندهی روابطش با عراق بعد از حمایتش از دولت مصطفی الکاظمی، جدی است و این احتمال وجود دارد که آمریکا بار دیگر به کشوری با بیشترین نفوذ سیاسی در عراق تبدیل گردد.

هدف واشنگتن در بغداد چیست؟آیا همکاری با تهران است یا حذف تهران؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، احمد السهیل در ایندیپندنت عربی در یادداشتی با عنوان توافق بغداد با تهران بر سر انرژی قبل از گفتگوی راهبردی با واشنگتن نوشت:

ناظران معتقدند آمریکا مصمم به امضای توافقنامه ای درازمدت با عراق است که برای دولت های بعدی این کشور نیز الزام آور باشد ولی در این راستا احتمالا با مسائل متعددی روبرو خواهد شد که مهم ترین آنها نفوذ گسترده ایران و حضور بازوهای سیاسی و نظامی این کشور در عراق است.

در شرایطی که از کوشش های مستمر واشنگتن برای ملزم کردن عراق به اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران صحبت می گردد، بغداد دست به اقدامی غیرمنتظره زد و رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران، تمدید توافقنامه اتصال شبکه برق دو کشور به مدت دو سال دیگر را بیان کرد.

هرچند متئو تولر سفیر آمریکا در عراق گفته است گفتگوی راهبردی بین دوکشور به همکاری امنیتی محدود نخواهد شد بلکه شامل بخش های سیاسی و مالی و فرهنگی نیز خواهد بود ولی ناظران چنین چیزی را بعید می دانند و معتقدند به احتمال زیاد، مذاکرات بین بغداد و واشنگتن به دستیابی به ساختاری حقوقی برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق محدود خواهد شد.

یحیی الکبیسی مشاور مرکز مطالعات راهبردی عربی معتقد است هدف آمریکا و عراق، امضای توافقنامه نیست زیرا برای تصویب آن به رای دوسوم اعضای مجلس احتیاج است که در شرایط کنونی دستیابی به آن سخت به نظر می رسد. از این رو دوطرف حداکثر به یک یادداشت تفاهم درباره وضع نیروهای آمریکایی در عراق دست خواهند یافت.

الکبیسی تمدید توافقنامه صادرات برق از ایران به عراق به مدت دوسال دیگر را در آستانه مذاکرات بغداد و واشنگتن، مشکوک می داند و معتقد است ظاهرا نوعی توافق ضمنی برای ادامه صادرات برق ایران به عراق در مقابل موافقت با ادامه حضور نیروهای آمریکایی در چارچوبی قانونی وجود دارد.

منقذ داغر تحلیلگر سیاسی معتقد است تمدید قرارداد واردات انرژی از ایران، پیامی به عراق است با این مضمون که واشنگتن نمی خواهد دولت جدید عراق را درگیر مسئله ای عظیم مثل قطعی برق کند زیرا توقف صادرات گاز ایران به عراق موجب کاهش 25 درصدی فراوری برق عراق خواهد شد و دولت الکاظمی در ابتدای راه زیر فشار قرار خواهد گرفت.

داغر معتقد است آمریکا به دنبال ایجاد متحدی ضدایران در عراق نیست بلکه به دنبال متحدی مستقل از سیاست های تهران است. هدف واشنگتن، بیطرف نگه داشتن عراق و نپیوستن آن به محور ایران در منطقه است.

310 310

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1433

به "هدف واشنگتن در بغداد چیست؟آیا همکاری با تهران است یا حذف تهران؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف واشنگتن در بغداد چیست؟آیا همکاری با تهران است یا حذف تهران؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید