نحوه برخورد والدین با پسران در آستانه سن بلوغ

به گزارش یزد بلاگ، افراد در مرحله بین دوران کودکی و بزرگسالی یعنی 12 تا 18 سالگی بلوغ را تجربه می نمایند، بلوغ اولین مرحله نوجوانی و زمان کسب قدرت باروری است که اغلب پسران در سن 12.5 سالگی و با افزایش هورمون ها آن را تجربه می نمایند.

نحوه برخورد والدین با پسران در آستانه سن بلوغ

به گزارش، بلوغ زودرس یک روانشناس کودک و نوجوان ضمن ارائه توصیه هایی به والدینی که پسران در آستانه سن بلوغ دارند به عشق های شدید و ناپایدار و فشار گروه های همسال در دوران بلوغ اشاره و اعلام کرد: والدین باید شرایطی فراهم نمایند تا فرزندانشان با همسالان خود بازی نمایند و تاثیرات صحیحی روی یکدیگر داشته باشند تا از این طریق مهارت های دوستی در فرزندشان پرورش یابد.

لیلا صادقی در این باره اعلام کرد: افراد در مرحله بین دوران کودکی و بزرگسالی یعنی 12 تا 18 سالگی بلوغ را تجربه می نمایند، بلوغ اولین مرحله نوجوانی و زمان کسب قدرت باروری است که اغلب پسران در سن 12.5 سالگی و با افزایش هورمون ها آن را تجربه می نمایند. اگر علائم بلوغ در پسران تا 18 سالگی بروز نیابد، آن ها دچار بلوغ دیررس و اگر بلوغ قبل از 10 سالگی رخ دهد آن ها دچار بلوغ زودرس شده اند.

به گفته وی، به طور معمول پسران در بازه زمانی 14 تا 16 سالگی به بلوغ رسیده و در این مرحله تحول ناگهانی رشد و تکامل را کسب می نمایند. در واقع می توان ادعا کرد تغییراتی که در تکامل و رشد فرد در دوران بلوغ مشاهده می گردد در هیچ دوران دیگری از زندگی رخ نمی دهد. بعد از بلوغ، پختگی جسمانی تا رشد کامل صفات ثانویه جنسی ادامه می یابد.

صادقی با تاکید بر اینکه سن بلوغ در افراد مختلف متفاوت است، تاکید نمود: بلوغ معمولا بین سه تا چهار سال در فرد اتفاق می افتد که معمولا با رشد و تکامل بسیار زیاد، سریع و ناگهانی همراه است. در واقع بلوغ دوران بروز رفتار های خاص است که در پسران همراه با تغییرات جسمی در عضلات بدن، اندام ها و رشد و تکامل صفات اولیه، افزایش وزن و قد، افزایش چربی، رشد استخوان ها و عضلات و به وجود آمدن صفات ثانویه جنسی رخ می دهد.

این روانشناس به همین دلیل توصیه هایی برای نحوه برخورد والدین با نوجوانان در آستانه بلوغ ارائه کرد و اضافه کرد: نوجوانان قدرت درک تغییر و تحولات سریع و ناگهانی را ندارند و این موضوع را امری غیر عادی و غیر طبیعی قلمداد می نمایند، به همین دلیل اغلب دچار نگرانی و اضطراب عمیق شده و حتی ممکن است گوشه گیر و پرخاشگر شوند یا گاهی تغییرات رفتاری ناخوشایندی در آن ها مشاهده گردد. در مجموع این مسائل می تواند جریان عادی زندگی خانواده ها را مختل و نوجوان را دچار مشکل کند، در این حالت اغلب نوجوانان برای درک تغییرات در دوران بلوغ به دوستان و همسالان خود پناه می برند و از آن ها یاری می گیرند که معمولاً با اطلاعات غلطی که ممکن است مسائل و خطراتی برای آن ها ایجاد کند نیز روبرو شوند.

وی معتقد است: والدین به دلیل بی اطلاعی در برخورد با نوجوانان دچار سردرگمی و بلاتکلیفی هستند و رابطه بین آن ها روز به روز خراب تر می گردد، حال آنکه آشنایی والدین با تغییرات و تحولات جسمی و روانی دوران بلوغ یاری می نماید تا آن ها فرزندان را بهتر درک نموده و تغییر رفتار ناگهانی آن ها را به حساب بی ادبی و گستاخی نگذارند و بدانند بسیاری از رفتار ها مختص فرزند خودشان نیست و همه انسان ها این دوره را سپری می نمایند.

این روانشناس ادامه داد: خانواده ها باید در این دوران با نوجوان خود ارتباط بهتری بگیرند و به آن ها در حل مسائل یاری نمایند. باید به نحوی رفتار نمایند تا نوجوان احساس تنهایی و بی پشت و پناهی نداشته باشد.

وی یکی از مشغله های ذهنی پسران نوجوان در دوران بلوغ را ظهور غریزه جنسی دانست و تاکید نمود: نوجوانان در این دوران نمی دانند که چگونه با این احساس برخورد نمایند به همین دلیل تعادل خود را از دست می دهند. باتوجه به اینکه نوجوانان با علت و چگونگی تغییرات دوران بلوغ آشنا نیستند و بعضی والدین نیز نسبت به این تحولات بی تفاوت هستند، تحولات دوران بلوغ برای نوجوانان موضوعی ترسناک خواهد بود، یعنی ممکن است آن ها در بازه ای از زمان منزوی و وحشت زده شوند؛ لذا بروز واکنش های نامناسب از سوی والدین می تواند به رابطه آن ها با نوجوان شان لطمه وارد کند.

این روانشناس با تاکید بر اینکه والدین باید در دوران بلوغ فرزندشان، به احتیاج های آن ها توجه جدی داشته باشند، گفت: توجه به احتیاج فرزندان برای ارتباط درست با جنس مخالف و توجه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی متناسب با علایق آن ها از مهم ترین احتیاج های فرزندان در دوران بلوغ به شمار می رود.

صادقی با اشاره به عشق های شدید و ناپایدار و فشار گروه های همسال در دوران بلوغ اعلام کرد: والدین باید شرایطی فراهم نمایند تا فرزندانشان با همسالان خود بازی نمایند و تاثیرات صحیحی روی یکدیگر داشته باشند تا از این طریق مهارت های دوستی در فرزندشان پرورش یابد.

وی با بیان اینکه با رشد نوجوانان، بازی های آن ها نیز تغییر می نماید، توضیح داد: پسران نوجوان علاقه مندند در گروه های بزرگ متشکل از پسر، بازی های خشن داشته باشند. تاثیر فشار گروه های هم سال از سال های ابتدای عمر شروع و تا ابد ادامه پیدا می نماید لذا اگر نوجوانان وقت خود را با افرادی که ارزش های مشترکی با یکدیگر دارند صرف نمایند می توانند تاثیرات مثبتی روی یکدیگر داشته باشند.

صادقی درباره علت تاثیر فشار گروه های دوستی بر نوجوانان گفت: نوجوانان اغلب برای حفظ دوستی احساس تعلق و ارزشمندی و کسب تایید به گروه های هم سال تکیه می نمایند. اما فشار همسالان در دوران بلوغ می تواند بر تصمیم گیری، بروز رفتار های پرخطر جنسی و مخاطره آمیز، استفاده از مواد مخدر، سیگار و الکل، دزدی کردن و برقراری زودهنگام روابط با جنس مخالف تاثیر گذار باشد؛ لذا بهتر است پسران نوجوان در 10-12 سالگی مهارت هایی را جهت مقابله با خطر های احتمالی آموزش ببینند.

به گفته این روانشناس، صحبت و تبادل نظر درباره مسائل احتمالی دوران بلوغ برای والدین کار نسبتا ساده ای است، اما با این وجود بعضی والدین به دلیل خجالت و شرم، از صحبت با فرزندانشان امتناع می نمایند. آن ها باید در این دوران درباره احتمال فشار گروه های دوستی با فرزندانشان صحبت نمایند.

وی در ادامه به نوسانات خلقی پسران در دوران نوجوانی اشاره نمود و گفت: در دوران بلوغ شاهد نوسانات خلقی هستیم که این حالت در نوجوانان پسر در قالب انفجار ناشی از تغییرات بدنی بروز می یابد. با این وجود بعضی والدین با این موضوع درگیرند که چطور باید با این نوسانات خلقی برخورد نمایند؟. به والدین توصیه می گردد که در برابر نوسانات خلقی فرزندانشان شکیبا باشند تا از این طریق راه های ارتباط کلامی را باز نمایند.

این روانشناس با اشاره به اینکه نوسانات خلقی با گذر زمان رفع می گردد، ادامه داد: در این دوران والدین باید به رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و آموزش روش هایی برای آرامش روح به فرزندشان توجه نمایند.

منبع : ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 35

به "نحوه برخورد والدین با پسران در آستانه سن بلوغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه برخورد والدین با پسران در آستانه سن بلوغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید