مکرون: ترکیه همانند دیگر اعضای ناتو عمل نمی کند

به گزارش یزد بلاگ، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در ادامه تنش ترکیه و یونان و حمایت اتحادیه اروپا از آتن بر اثر اختلاف منابع انرژی در دریای مدیترانه، در انتقاد از آنکارا گفت که ترکیه رفتاری همانند دیگر اعضای ناتو ندارد.

مکرون: ترکیه همانند دیگر اعضای ناتو عمل نمی کند

تارنمای خبری بلومبرگ با انتشار این خبر نوشت: مکرون رئیس جمهوری فرانسه در انتقاد از بوجود آمدن بن بست میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر اکتشاف انرژی در شرق دریای مدیترانه گفت که ترکیه رفتاری به مانند دیگر متحدان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ندارد.

بنابراین گزارش مکرون روز گذشته (آدینه)در پاریس و در جمع خبرنگاران دراین باره گفت: استراتژی ترکیه طی چند سال گذشته استراتژی همانند متحدان ناتو نبوده است.

بلومبرگ اضافه نمود: رئیس جمهوری فرانسه دراین مورد تاکید نمود که مداخله ترکیه در سوریه و لیبی و مناقشه اخیر؛ اتحادیه اروپا را واداشت تا درپاسخ به درخواست یونان و قبرس، تحریم های بیشتری علیه ترکیه اعمال کند.

بلومبرگ درادامه همچنین به اظهارات روز گذشته جوسپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره نمود که از خشم و ناامیدی این اتحادیه در قبال ترکیه سخن گفته است.

بنابراین گزارش بورل دراین زمینه گفته بود: در روبرو با رفتار ترکیه، خشم و نا امیدی (اتحادیه اروپا) رو به فزونی است.

اختلافات بین یونان و ترکیه بر سر منابع انرژی در دریای مدیترانه از هفته های گذشته رو به فزونی است؛ ورود فرانسه به این معرکه و پس آن هم اعزام یک ناو آمریکایی به آبهای مدیترانه باعث شده اوضاع جاری در این منطقه پیچیده تر گردد.

درهمین حال فواد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه موضع اتحادیه اروپا در قبال فعالیت های آنکارا در مدیترانه شرقی را فاقد صمیمیت خواند.

وی در این باره گفت: موضع اتحادیه اروپا در قبال فعالیت هایی که در فلات قاره ای خود در مدیترانه شرقی انجام می دهیم غیرصمیمانه است، زیرا از سو به گفتمان فراخوانده می شویم و از سوی دیگر به دنبال طرح های دیگری هستند،

اوکتای اضافه نمود: ما به زبان صلح و دیپلماسی به خوبی اشراف داریم، اما وقتی مسئله محافظت از حقوق و منافع ترکیه در میان باشد، در انجام اقدامات لازم تردید نمی کنیم. فرانسه و یونان این را بهتر از هر کسی می دانند.

پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیرامون مسائل منطقه ای به ویژه تحولات دریای مدیترانه شرقی تلفنی گفت وگو کرد.

اردوغان در این گفت وگوی تلفنی ضمن اشاره به اینکه ترکیه خواستار یافتن یک راه چاره عادلانه برای مسئله مدیترانه شرقی است، تاکید نمود: به حفاظت از حقوق و منافع ملی کشورمان در هر زمان و مکانی ادامه خواهیم داد.

وی در این گفت وگوی تلفنی با استولتنبرگ همچنین گفت: ناتو باید به مسئولیت خود در قبال نقض قوانین بین المللی و اقدامات یک جانبه ای که به صلح منطقه ای آسیب می رساند٬ عمل کند.

این در حالی است که، جوسپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از اقدام اتحادیه برای آماده کردن فهرستی از تحریم ها علیه ترکیه خبر داده است.

بورل در یک کنفرانس خبری مشترک با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در برلین، اضافه نمود: این تحریم ها ممکن است شامل افراد، کشتی ها یا استفاده ترکیه از بنادر اروپایی و تحریم اقتصاد آن کشور باشد.،ایرنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2083

به "مکرون: ترکیه همانند دیگر اعضای ناتو عمل نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکرون: ترکیه همانند دیگر اعضای ناتو عمل نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید