مقایسه قدرتمندترین تراشه های موبایل 2020

به گزارش یزد بلاگ، تراشه های موبایل روزبه روز بهتر، سریع تر، قوی تر و البته بهینه تر می شوند. در سال 2020 تراشه های پرچم دار قدرتمندی معرفی شدند که همه آن ها حرف زیادی برای گفتن دارند. کوالکام در سال 2020 مطابق معمول محبوب ترین تأمین کننده تراشه های پرچم دار برای گوشی های اندرویدی بود و در این سال دو تراشه پرچم دار اسنپدراگون 865 و 865 پلاس در چندین گوشی مختلف استفاده شدند.

مقایسه قدرتمندترین تراشه های موبایل 2020

در این میان سامسونگ و هواوی هم مثل همیشه از تراشه های پرچم دار خود رونمایی کردند. آیا در این سال هواوی و سامسونگ پیروز شده اند تراشه های بهتری نسبت به تراشه پرچم دار کوالکام عرضه کنند؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

اسنپدراگون 865 و اسنپدراگون 865 پلاس

سریع ترین گوشی اندرویدی 2020 ایسوس راگ فون 3 است. این گوشی که در اواسط 2020 راهی بازار شده، از تراشه اسنپدراگون 865 پلاس بهره می برد. در نمودار زیر می توانید زمان لازم برای اتمام آزمایش Speed Test G را مشاهده کنید. این آزمایش برخلاف بنچمارک های مرسوم، عملکرد گوشی در شرایط واقعی را شبیه سازی می کند و همچنین برای افزایش دقت، زمان لازم از میانگین چندین آزمایش اجرا شده به دست می آید. همان طور که می توانید ببینید، گوشی ایسوس راگ فون 3 پیروز شده در عرض 1 دقیقه و 22 ثانیه تمام وظایف محول شده را انجام دهد. البته باید خاطرنشان کنیم این گوشی در بنچمارک های Geekbench و AnTuTu هم عملکرد فوق العاده ای داشته است.

9 گوشی بعدی در این فهرست بسیار نزدیک یکدیگر هستند و در رتبه دوم و سوم به ترتیب گوشی های وان پلاس 8 پرو و وان پلاس 8T دیده می گردد که به ترتیب رکورد 1 دقیقه و 29 ثانیه و 1 دقیقه و 29.4 ثانیه را ثبت کرده اند. در رتبه دهم هم مدل اسنپدراگون گلکسی اس 20 پلاس دیده می گردد که با ثبت زمان 1 دقیقه و 32.2 ثانیه توانسته در این رتبه قرار بگیرد.

روی هم رفته این نمودار به خوبی نشان می دهد که اسنپدراگون 865 و 865 پلاس در سال 2020 پیروز شده اند بهترین عملکرد را برای گوشی های اندرویدی به ارمغان بیاورند. با توجه به اینکه گوشی های مبتنی بر این دو تراشه از لحاظ عملکردی تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند، برای خرید پرچم داران اندرویدی 2020 باید به ویژگی های دیگری مانند دوربین، نمایشگر، عمر باتری، طراحی و دیگر چیزها توجه کنید.

اگزینوس و کایرین

در حوزه اندروید، اگزینوس و کایرین هم برندهای مهمی برای تراشه های موبایل به شمار می فرایند که این تراشه ها به ترتیب توسط سامسونگ و هواوی تولید می شوند. سامسونگ سال جاری هم مطابق معمول پرچم داران خود را با دو تراشه یعنی اسنپدراگون و اگزینوس عرضه کرد. این یعنی در بازار چین و آمریکای شمالی پرچم داران سامسونگ با تراشه پرچم دار اسنپدراگون عرضه شدند و در دیگر مناطق جهان، کاربران این گوشی ها باید به تراشه پرچم دار اگزینوس بسنده کنند.

در سال جاری میلادی، تراشه اگزینوس 990 به دلیل تفاوت عملکرد با اسنپدراگون 865 با اعتراضات زیادی روبه رو شد. به عنوان مثال، گلکسی اس 20 مبتنی بر اگزینوس 990 در آزمایش Speed Test G توانسته زمان 2 دقیقه و 8 ثانیه را ثبت کند که خبر از عملکرد بسیار ضعیف تر نسبت به مدل مجهز به اسنپدراگون 865 می دهد.

مهم ترین مشکل این تراشه، پردازنده گرافیکی آن است. تراشه های اسنپدراگون از پردازنده گرافیکی Adreno استفاده می کنند ولی تراشه های اگزینوس برای این کار از پردازنده گرافیکی Mali بهره می برند. اگرچه پردازنده گرافیکی Mali حرف زیادی برای گفتن دارد، ولی روی هم رفته توان پردازشی کمتری نسبت به Adreno ارائه می دهد.

گلکسی نوت 20 اولترا در دو مدل مجهز به اگزینوس 990 و اسنپدراگون 865 پلاس عرضه شده که در آزمایش Speed Test G شاهد اختلاف 30 درصدی عملکرد کلی این دو مدل هستیم. اما اگر فقط توان پردازنده را مدنظر قرار دهیم، مدل اگزینوس 990 توانسته وظایف خود را در عرض 45.5 ثانیه انجام دهد و مدل اسنپدراگون 865 پلاس هم زمان 40.5 ثانیه را ثبت کرده است. این یعنی اگرچه از نظر پردازنده هم بین آن ها اختلاف وجود دارد، ولی همان طور که گفتیم ضعف اصلی اگزینوس 990 به پردازنده گرافیکی آن برمی گردد.

  • چرا کاربران پرچم داران سامسونگ از تراشه های اگزینوس شاکی هستند؟

برای هواوی میت 40 پرو که مجهز به کایرین 9000 است، شاهد تکرار همین داستان هستیم. اگرچه برخی انتظار داشتند که فناوری ساخت 5 نانومتری این تراشه منجر به بهبود عملکرد آن می گردد، اما اتکای آن به پردازنده گرافیکی Mali به ضرر این تراشه تمام شده است. اگرچه این تراشه سرعت بیشتری نسبت به اگزینوس 990 دارد، اما در آزمایش Speed Test G توانسته وظایف خود را در عرض 1 دقیقه و 47 ثانیه انجام دهد. باید خاطرنشان کنیم گوشی های هواوی از حالت بهبود عملکرد هم بهره می برند که در صورت فعال شدن، این زمان به 1 دقیقه و 40 ثانیه می رسد ولی این بهبود به قیمت کاهش طول عمر باتری امکان پذیر می گردد.

عملکرد تراشه های میان رده مانند اسنپدراگون 765G

در سال 2020 تراشه های موبایل اسنپدراگون سری 700 توجهات زیادی را جلب کردند. به عنوان مثال گوگل برای پیکسل 5 و پیکسل 4a 5G از اسنپدراگون 765G و برای پیکسل 4a از اسنپدراگون 730G استفاده کرد. همچنین وان پلاس نورد هم با اسنپدراگون 765G راهی بازار شد. روی هم رفته در این سال، شرکت های مختلفی از تراشه های اسنپدراگون سری 700 استفاده کردند.

برای این افزایش استقبال می توان به دو دلیل اصلی اشاره کرد. در وهله اول باید به عملکرد آن ها اشاره کنیم. عملکرد اسنپدراگون 765G تقریبا برابر با تراشه پرچم دار اسنپدراگون 845 است که در سال 2018 راهی بازار شده است. اگرچه این تراشه از نظر عملکرد گرافیکی تا حدی ضعیف تر از اسنپدراگون 845 است، اما روی هم رفته تفاوت عملکردی محسوسی با آن ندارد.

از طرف دیگر باید به پشتیبانی از فناوری 5G اشاره کنیم. اسنپدراگون 765G از امواج میلی متری و فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می کند و این یعنی برای انواع شبکه های 5G گزینه ایدئالی محسوب می گردد. با وجود این مشخصات، تراشه مذکور قیمت مناسبی دارد و به همین خاطر مثلا گوگل تصمیم گرفت برای گوشی مهم پیکسل 5 از این تراشه بهره ببرد.

  • اسنپدراگون 765G نشان داد که تراشه های سری 800 کوالکام چندان ضروری نیستند

تراشه A14 اپل

زمانی که بحث قدرتمندترین تراشه ها به میان می آید، نمی توان به نام اپل اشاره نکرد. این شرکت سال جاری از خانواده آیفون رونمایی کرد که از تراشه A14 بهره می برند. تقریبا تمام کاربران از عملکرد فوق العاده این تراشه خبر دارند ولی روی هم رفته در آزمایش Speed Test G، آیفون 12 توانسته زمان 1 دقیقه و 3 ثانیه را ثبت کند که نسبت به قدرتمندترین گوشی اندرویدی یعنی ایسوس راگ فون 3 شاهد اختلاف قابل توجهی هستیم. تراشه A14 مبتنی بر پردازنده 6 هسته ای است که از دو هسته قدرتمند و 4 هسته کم مصرف تشکیل شده است.

نگاهی به 2021

شرکت Arm که مهم ترین طراح معماری تراشه های موبایل محسوب می گردد، چند ماه قبل از معماری هسته های پردازشی Cortex-X1 و Cortex-A78 رونمایی کرد. همچنین کوالکام مدتی قبل تراشه پرچم دار اسنپدراگون 888 را معرفی کرد که مجهز به هسته های Cortex-X1 و Cortex-A78 است و از نسل جدید پردازنده گرافیکی Adreno بهره می برد. بنچمارک های اولیه از بهبود 25 درصدی پردازنده و بهبود 35 درصدی پردازنده گرافیکی این تراشه نسبت به نسل قبلی خبر می دهند.

مانند سال های گذشته، شرکت های زیادی اعلام کرده اند که گوشی های پرچم دار خود را با اسنپدراگون 888 راهی بازار می کنند. در این میان، سامسونگ مطابق معمول قصد دارد نسل جدید گوشی های سری گلکسی اس را با اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 به دست کاربران برساند. همچنین به نظر می رسد اگزینوس 2100 رقیب قدری برای اسنپدراگون 888 محسوب می گردد و احتمالا دیگر شاهد اختلاف گسترده بین آن ها نخواهیم بود. در رابطه با هواوی هم باید بگوییم که با توجه به تحریم های آمریکا، تا اطلاع ثانوی نباید انتظار معرفی نسل جدید تراشه پرچم دار کایرین را داشته باشیم.

به نظر شما ایسوس در سال 2021 بار دیگر می تواند قدرتمندترین گوشی اندرویدی را راهی بازار کند؟ آیا اختلاف بین تراشه های موبایل گوشی های اندرویدی با تراشه پرچم دار اپل به کمترین حد می رسد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

  • چرا تراشه های پرچم دار موبایل دیگر اهمیت گذشته را ندارند؟

منبع: Android Authority

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3033

به "مقایسه قدرتمندترین تراشه های موبایل 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه قدرتمندترین تراشه های موبایل 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید