گوشی های میان رده در سال 2021 باید به دوربین های کمتر ولی باکیفیت تر مجهز شوند

به گزارش یزد بلاگ، در سال 2020 محصولات اقتصادی فراوانی راهی بازار شدند که در تمامی آن ها شاهد استفاده از حداقل 3 و در بیشتر موارد 4 دوربین بودیم. دوربین هایی که در بیشتر گوشی ها، به جز سنسور اصلی، اصلا کیفیت قابل قبولی نداشتند و تنها دلیل حضور آن ها هم در درجه اول جنبه تبلیغاتی و در درجه دوم، پر شدن ماژول بزرگی بود که روی پنل پشتی قرار داشت. اما انتظار داریم برای گوشی های میان رده سال 2021 این سیاست به طور کامل از بین رفته و شرکت ها به جای کمیت، به دنبال افزایش کیفیت دوربین ها باشند.

گوشی های میان رده در سال 2021 باید به دوربین های کمتر ولی باکیفیت تر مجهز شوند

در بین تمام مدل های گوشی که راهی بازار می شوند، بخش اقتصادی به خاطر قیمت مناسبی که دارند، توجهات بیشتری را به سوی خود جلب می کنند. در واقع گوشی های پرچم داری که عموما بیشتر از 1000 دلار هم قیمت گذاری می شوند، از دسترس بسیاری از کاربران خارج هستند و اکثرا هم گوشی های خوبی به حساب می آیند. بنابراین تفاوت عملکرد شرکت ها در ساخت همین گوشی های اقتصادی خلاصه می شود. جایی که آن ها باید محصولی 300 یا 400 دلاری تولید کنند که هم امکانات خوبی داشته باشد، هم کیفیت بالا.

شرکت های زیادی در حال حاضر در ساخت گوشی های اقتصادی فعالیت می کنند که از جمله معروف ترین آن ها می توان به شیائومی، وان پلاس و سامسونگ اشاره کرد که محصولاتشان را به سراسر دنیا هم ارسال می کنند. هواوی به خاطر تحریم دولت آمریکا شرایط خوبی ندارد اما با این حال سیاست مشابهی را در پیش گرفته. گوشی های میان رده ای که این شرکت ها می سازند سال به سال باکیفیت تر و قدرتمندتر می شوند، در حالی که از لحاظ قیمت همچنان در محدوده قابل قبولی قرار دارند اما در این بین تنها یک مشکل وجود دارد و آن هم چیزی نیست جز دوربین.

در سالی که گذشت، میان رده ها از لحاظ سخت افزاری واقعا چیزی کم نداشتند. پردازنده های اسنپدراگون 765G، اسنپدراگون 730G، اگزینوس ها و حتی پردازنده های مدیاتک و سری کرین هواوی، عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشتند. در تمامی این محصولات حداقل 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی قرار گرفته بود تا دستورات کاربر با بالاترین سرعت انجام شوند. اما در بخش دوربین، همه آن ها با ایدئال فاصله نسبتا زیادی داشتند.

  • تولیدکنندگان گوشی های هوشمند باید استفاده از دوربین ماکرو را متوقف کنند

پرچم دارهایی نظیر گلکسی S20 و وان پلاس 8 پرو و گوشی های قبل و بعد آن ها با دوربین های سه و چهارگانه و گاهی حتی بیشتر، این فرهنگ را بین گوشی های هوشمند جا انداختند که برای رقابت در بخش دوربین، باید روی تعداد تمرکز کرد و نه کیفیت. به همین خاطر است که هر سال با ورود پرچم دارهای جدید، در بخش دوربین تفاوت کیفیت زیادی را شاهد نیستیم. متأسفانه این طرز فکر به گوشی های میان رده هم راه یافت اما با بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدیم که تعداد بیشتر به معنای کیفیت بیشتر نیست و باید فکری اساسی به حال گوشی های میان رده سال 2021 شود.

در سالی که گذشت، گوشی های زیادی با دوربین چهارگانه راهی بازار شدند که در بخش میان رده، بهترین آن ها وان پلاس نورد بود. ناگفته نماند شرکت هایی نظیر اپل و گوگل با عرضه پیکسل 5، پیکسل 4a و آیفون SE 2020، ثابت کردند می شود میان رده ای با دوربین کمتر ولی با کیفیتی فوق العاده بالا طراحی کرد. اما چون روی صحبتمان با گوشی هایی با دوربین چهارگانه است، وان پلاس نورد را به عنوان بهترین گوشی در این زمینه در نظر می گیریم.

این محصول یکی از مقرون به صرفه ترین میان رده هایی است که با قیمت کمتر از 400 دلار راهی بازار شد اما قابلیت هایی نظیر نمایشگر 90 هرتزی از نوع امولد، پردازنده اسنپدراگون 765G و در نتیجه اینترنت 5G، طراحی بسیار باکیفیت از جنس پلاستیک (فریم) و شیشه (پنل پشتی)، باتری بادوام و 8/12 گیگابایت حافظه رم را با خود به همراه داشت. بخشی که این گوشی در آن ناامید کننده ظاهر شد اما دوربین بود.

همان طور که پیش تر هم از وان پلاس شاهد بودیم، این شرکت در تعبیه دوربین، تمرکز زیادی روی افزایش کمیت دارد. البته وان پلاس تنها یکی از چندین شرکتی است که چنین سیاستی دارند. وان پلاس نورد با یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی، سنجش عمق 5 و ماکروی 2 مگاپیکسلی راهی بازار شد. تصاویری که با سنسور اصلی به ثبت می رسند کیفیت بسیار فوق العاده ای دارند، هرچند وقتی در محیط های کم نور به عکاسی بپردازید، ضعف های خود را هم نشان می دهد. دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی را هم می توان تا حدودی قابل قبول در نظر گرفت اما سنسورهای سنجش عمق و ماکرو به معنی واقعی کلمه بی فایده هستند.

متأسفانه کاربران زیادی به این خاطر که یک گوشی 330 دلاری مانند گوشی های 1000 دلاری و بیشتر به 4 دوربین مجهز شده، آن را به حساب کیفیت بالا گذاشته و اقدام به خرید می کنند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که برخی ها به خاطر محدودیت بودجه، چاره ای جز این کار ندارند اما هستند کاربران زیادی که از خرید مدل گران تر با دوربین کمتر به خاطر به صرفه نبودن آن ها صرف نظر کنند چرا که فکر می کنند یک گوشی با 4 دوربین باید بهتر باشد.

وان پلاس قطعا برای افزودن این دو دوربین به گوشی وان پلاس نورد باید هزینه را متحمل می شد. سؤال اینجاست که اگر این شرکت به جای استفاده از این دو سنسور بی استفاده، روی افزایش کیفیت دوربین اصلی و فوق عریض تمرکز می کرد، مشابه کاری که گوگل و اپل انجام دادند، آیا پیروز تر نبود؟ اگر به خاطر داشته باشید، شیائومی دو سال قبل از گوشی می نوت 10 با دوربین پنج گانه رونمایی کرد که سنسور اصلی آن 108 مگاپیکسل بود. این محصول با اسنپدراگون 730 به عنوان قلب تپنده خود راهی بازار شد تا فرایند ثبت و پردازش تصاویری با آن کیفیت کمی کند باشد. اما همچنان این محصول یک میان رده بود که ثابت کرد می توان دوربین با کیفیتی روی گوشی میان رده داشت.

  • آیا افزایش تعداد دوربین گوشی به معنای ثبت عکس های بهتر است؟

در بین آن 5 دوربین قدرتمند، تنها سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو اضافه بود چون دیگر سنسورها نه تنها لازم بودند بلکه هر یک برای انجام کاری مهم در گوشی تعبیه شده بودند. بدیهی است انتظار نداریم شرکت ها بار دیگر به استفاده از دوربین های 108 مگاپیکسلی روی گوشی های میان رده در سال 2021 روی بیاورند چون این کار با توجه به پردازنده های ضعیف تر این گوشی ها بی معنا خواهد بود.

اما قطعا می توان روی افزایش کیفیت سنسورهای اصلی و فوق عریض تا حدودی کار کرد که کاربر بتواند تصاویر دلنشین تری ثبت کند و از آن لذت ببرد. هرچه باشد، در بخش نمایشگر، کیفیت ساخت، قدرت سخت افزاری، دریافت به روزرسانی و بسیاری از قابلیت های دیگر، پرچم دارها دست بالا را دارند و به نظر می رسد به اندازه کافی تفاوت بین آن ها وجود داشته باشد که بخواهیم انتظار افزایش کیفیت دوربین را داشته باشیم.

برای اینکه به خوبی متوجه شرایط نه چندان خوب دوربین گوشی های اقتصادی شوید، سری موتورولا جی را مثال می زنیم. گوشی هایی که با 3 دوربین روی پنل پشتی راهی بازار شدند. مثلا موتو جی پاور و موتو جی فست که از دوربین اصلی، فوق عریض و ماکرو بهره می بردند و به ترتیب 250 و 200 دلار هم قیمت گذاری شدند. بدیهی است از گوشی با این محدوده قیمتی انتظار زیادی در بخش عکاسی و فیلم برداری نداریم اما اگر سنسور اصلی را خوب ارزیابی کنیم، فوق عریض به طرز محسوسی افت کیفیت داشت و ماکرو هم که وجود داشتن یا نداشتن آن تفاوتی را رقم نمی زد.

دو تصویر زیر توسط دوربین اصلی (راست) و فوق عریض (چپ) گوشی موتو جی فست ثبت شده اند که تفاوت محسوس بین این دو دوربین را نشان می دهد.

همان طور که مشاهده می کنید، کاربر عملا باید از همان یک دوربین اصلی برای ثبت تصاویری نسبتا زیبا استفاده کند و سؤال اینجاست که آیا نمی شد با حذف آن دو سنسور، اندکی روی کیفیت دوربین اصلی تمرکز کرد؟

قطعا این کار عملی بود اما به نظر نمی رسد شرکت ها بخواهند به این زودی ها دست از این سیاست نه چندان درست بردارند. این اشتباه را می توان به گوشی های بسیار بیشتری هم تعمیم داد که از جمله معروف ترین آن ها گلکسی A71 با دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی است. دوربین اصلی این گوشی شاید در نور روز بتواند شما را راضی کند، اما اصلا در حد و اندازه هایی نیست که قیمت گوشی را توجیه کند. با این حال اگر این دوربین و فوق عریض را در A71 خوب ارزیابی کنیم، ماکرو به معنای واقعی کلمه بی کیفیت است. گوشی 250 دلاری TCL 10L هم قرار بود با دوربین چهارگانه خود کاربران را تحت تأثیر قرار دهد که در نهایت ناامید کننده ظاهر شد.

همانطور که اشاره شد، گوگل در گوشی پیکسل 4a تنها از یک دوربین اصلی 12.2 مگاپیکسلی استفاده کرد که شاید اگر قرار به انتخاب بین این گوشی و یک گوشی با چهار دوربین باشد، بسیاری ها کننده گوگل را نامناسب ارزیابی کنند. بی خبر از اینکه همین دوربین 12.2 مگاپیکسلی به لطف قابلیت های نرم افزاری گوگل می تواند بهترین و باکیفیت ترین تصاویر را بین تمام گوشی های میان رده و اقتصادی ثبت کند.

بدیهی است از مقایسه گوشی های موجود با پیکسل 4a نمی خواهیم به این موضوع برسیم که قطعا با حذف سنسورهای اضافی همه مسائل حل خواهد شد. آنچه که مد نظر است، کاهش تعداد دوربین ها و افزایش منابع موجود برای بهبود کیفیت دوربین اصلی و فوق عریض گوشی های میان رده سال 2021 است.

با این حال مشخص نیست این شرکت ها تا چه زمانی می خواهند به این سیاست نادرست خود در زمینه دوربین برای گوشی های میان رده و اقتصادی ادامه دهند. آنچه مسلم است، نیاز مردم به گوشی های اقتصادی است که هیچ گاه کاهش پیدا نمی کند؛ بلکه افزایش هم خواهد داشت. بنابراین در درجه اول انتظار داریم و در درجه دوم امیدواریم روزی این محصولات با دوربین های باکیفیت تری راهی بازار شوند تا کاربرانی با بودجه محدود هم بتوانند لذت عکاسی با دوربین های باکیفیت تر را تجربه کنند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا ترجیح می دهید دوربین گوشی به یک یا دو گزینه باکیفیت محدود شود یا تعداد بیشتر و کیفیت متوسطی داشته باشند؟

  • مهم ترین نکات برای خرید گوشی با دوربین عالی

منبع: Android Central

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3138

به "گوشی های میان رده در سال 2021 باید به دوربین های کمتر ولی باکیفیت تر مجهز شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی های میان رده در سال 2021 باید به دوربین های کمتر ولی باکیفیت تر مجهز شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید