محروم های دوپینگی به المپیک می رسند

به گزارش یزد بلاگ، ورزشکارانی که دوپینگ کرده اند و محرومیت آنها در یک سال پیش رو به پایان می رسد، امکان حضور در رقابت های المپیک توکیو را پیدا خواهند کرد. المپیک به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاده و اینکه ورزشکاران دوپینگ کرده مجال حضور در آن را می یابند باعث اعتراضاتی شده است.

محروم های دوپینگی به المپیک می رسند

برای نمونه، غمزه بولوت، دونده ترکیه ای حالا فرصت های زیادی برای راهیابی به المپیک خواهد داشت، در حالی که اگر المپیک طبق برنامه پیش می رفت، او به این مسابقات نمی رسید. برندان بویس، دونده ایرلندی گفته است: این جریمه آنها منصفانه نیست. آنها قرار بود این مسابقات را از دست بدهند اما حالا این اتفاق نمی افتد.

المپیک 2020 توکیو رسماً برای یک سال به تعویق افتاد و قرار است مراسم افتتاحیه آن در روز یک مرداد 1400 برگزار شود.

بولوت در المپیک 2012 لندن در رشته دوی 1500متر برنده مدال نقره شد، اما به دلیل اینکه گذرنامه بیولوژیک او مشکل داشت، این مدال از او پس گرفته شد. گذرنامه بیولوژیک حاوی اطلاعاتی درباره مواد موجود در خون ورزشکار است. او در سال 2016 برای چهار سال از حضور در رقابت ها محروم شد و این محرومیت او 9 خرداد امسال به انتها می رسد. او به این ترتیب یک سال فرصت خواهد داشت تا به رقابت های المپیک توکیو راه پیدا کند. این دونده 27ساله گفت: من تمام تلاش خود را انجام می دهم تا به المپیک برسم. امیدوارم بتوانم در این رقابت ها حضور داشته باشم.

کمیته اخلاق ورزشکاران دوومیدانی اعلام کرده محرومیت حدود 200 ورزشکار این رشته تا برگزاری المپیک به انتها می رسد و حدود 40 نفر از آنها ورزشکارانی در سطح بین المللی هستند. این کمیته یک لیست از ورزشکاران محروم در اختیار دارد.

انتظار می رود در المپیک توکیو در 33 رشته ورزشی بیش از 11هزار نفر رقابت کنند. 2هزار نفر در رشته های مختلف دوومیدانی حضور خواهند داشت.

بویس که دوبار در المپیک حضور داشته و به رقابت های المپیک توکیو هم راه یافته است، می گوید گذاشتن سقف بر روی تعداد ورزشکاران حاضر باعث می شود رسیدن به مدال برای ورزشکارانی که دوپینگ نمی کنند سخت تر شود: اگر به دلیل اتفاقاتی که دارد می افتد به سکو نرسم، شاد نخواهم شد.

این ورزشکار ایرلندی اعتراض خود را در شبکه های اجتماعی نشان داده، ولی حاضر نشده به صورت رسمی دست به شکایت بزند. لیلی پارتریج، دونده انگلیسی دوی استقامت هم با او موافق است: من اعتقادی به این ندارم که به افرادی که اتهام سنگین دوپینگ دارند، شانس مجدد داده شود. به نظرم چنین افرادی نباید حق رقابت و کسب درآمد از این ورزش را داشته باشند.

در هر حال ویتولد بانکا، رئیس آژانس جهانی ضددوپینگ گفته نمی توانند ورزشکارانی که محرومیت شان به انتها می رسد را دستچین کنند: یک ورزشکار نمی تواند انتخاب کند چه زمانی محروم باشد و یک سازمان ضددوپینگ هم نمی تواند دست به چنین کاری بزند. این کاملاً بر پایه عدالت است. زمانی که دوران محرومیت یک مجرم به انتها می رسد، دیگر تمام است.

از سوی دیگر سباستین کو، اسطوره المپیک، که در حال حاضر رئیس فدراسیون بین المللی دوومیدانی است، در این باره گفته است: این موضوعی است که باید به آن بپردازیم. به نظرم کمیته اخلاق دوومیدانی و دیگر سازمان هایی که با ورزش همکاری می کنند، باید به این موضوع فکر کنند.

در رشته های ورزشی دیگر هم ورزشکارانی هستند که محرومیت شان پیش از المپیک توکیو به انتها می رسد، مانند توماژ ژیه لینسکی، وزنه بردار لهستانی و مایکل اوریلی، مشتزن ایرلندی. هیچ کدام از آنها حاضر نشده اند در این باره اظهارنظر کنند.

در این میان بویس می گوید: اینکه در ایرلند دوپینگ کنید و محروم شوید، معنایش فراتر از آن است که چند سال نتوانید به ورزش حرفه ای بپردازید. شما را به چشم یک مجرم خواهند دید و زندگی تان فلج خواهد شد. این نوعی کلاهبرداری است.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1022

به "محروم های دوپینگی به المپیک می رسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محروم های دوپینگی به المپیک می رسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید