فوتبال باشگاهی در محاق!

به گزارش یزد بلاگ، هفدهمین دوره مسابقات لیگ برتر از 30تیرماه بصورت رسمی شروع می گردد؛ یعنی 55 روز دیگر اما هنوز سه باشگاه پرسپولیس، استقلال تهران و استقلال خوزستان درگیر مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هستند و بعضی دیگر از باشگاه ها نیز شرایط مدیریت و کادرفنی شان تعیین نیست.

فوتبال باشگاهی در محاق!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، هفدهمین دوره مسابقات لیگ برتر از روز 30تیرماه بصورت رسمی شروع می گردد؛ یعنی 55 روز دیگر اما هنوز سه باشگاه پرسپولیس، استقلال تهران و استقلال خوزستان درگیر مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هستند و بعضی دیگر از باشگاه ها نیز شرایط مدیریت و کادرفنی شان مشخص نیست.

این بزرگترین مشکل فوتبال ایران است که باشگاه ها در روزهای مهم فصل جابجایی و آماده سازی برای لیگ آینده، باید درگیر برطرف مسائل اقتصادی، مدیریتی و فنی خود باشند؛ یعنی قرار دریافت در محاق، اتفاقی که درنهایت روی کمیت و کیفیت فوتبال ایران تأثیر منفی می گذارد. به خاطر همین مسائل، رییس فدراسیون فوتبال چندی پیش سه باشگاه استقلال خوزستان، نفت تهران و سپیدرود رشت را به کنارگذاشتن از لیگ تهدید کرد، باشگاه هایی که شرایط مالکیتی و اقتصادی شان مشخص نیست.

البته باشگاه های دیگر هم در ظاهر شرایط خوبی دارند اما به خاطر مسائل زیربنایی فوتبال ایران، نمی توان امیدوار بود آنها از این زمان کمتر از 2 ماه بتوانند به خوبی برای ساختن تیمی آماده، استفاده نمایند؛ شرایطی که در زیر به آنها اشاره می گردد.

قهرمان درگیر صلح نامه

پرسپولیس که بعد از 9 سال قهرمان لیگ شد، خیلی زود با گاودین منشأ و شجاع خلیل زاده قرارداد بست تا تیمش را برای فصل آینده تقویت کند. البته به دلیل تعدد شکایت از این باشگاه به فیفا، سرخپوشان نمی توانند بازیکن خارجی یا جدید بگیرند، مگر اینکه صلح نامه ای با نفرات شاکی ببندند؛ اتفاقی که بسیار بعید به نظر می رسد. از سوی دیگر شرایط مدیریت باشگاه هنوز مشخص نیست و بحث انتخاب مدیرجدید برای این باشگاه مطرح است. در میان تمام این ابهامات، تمدید قرارداد برانکو و نفراتی چون کامیابی نیا، بیرانوند و ... و بازگشت امید عالیشاه و احمد نوراللهی تا حدودی آرامش را به باشگاه بازگردانده است.

استقلال و بحران مدیریتی

نایب قهرمان لیگ که مانند پرسپولیس و استقلال خوزستان، درگیر لیگ قهرمانان آسیاست، مشکل شدید مدیریتی دارد. آبی ها منتظر اضافه شدن اعضای جدید به هیأت مدیره، برای رسمیت پیدا کردن این نهاد تصمیم گیرنده در باشگاه بوده تا شرایط مدیرعامل و سایر مسائل باشگاه مشخص گردد. در این بین تنها بقای علیرضا منصوریان نقطه مثبت این تیم است و نفراتی چون پژمان منتظری، حسن بیت سعید، شایان مصلح، سجاد شهباززاده و مرتضی تبریزی در فهرست این مربی واقع شده است، به شرطی که مسائل مدیریتی و شکایت بازیکنان خارجی، مسئله ای برای جذب نفرات جدید، برای این باشگاه ایجاد نکند.

سرمربی جدید برای تراکتوری ها

مهم ترین تغییر روزهای اخیر، اعلام نام یحیی گل محمدی به عنوان سرمربی جدید تراکتورسازی است. هرچند در روزهای اخیر بحث راهنمایی این باشگاه توسط جواد نکونام مطرح شده بود اما در نهایت مربی پیشین پرسپولیس و ذوب آهن که 28 سال قبل پیشینه بازی برای این تیم تبریزی را داشت، جانشین امیر قلعه نویی شد. تراکتوری ها هم که به خاطر بدهی به بازیکنان خارجی، مشکل جذب نفرات جدید در پنجره جابجایی را دارند، بعد از جدایی کرار جاسم، باید شرایط مهدی کیانی، محمدرضا اخباری، سعید آقایی، امید عالیشاه و احمد نوراللهی که سودای جدایی در سر دارند، را مشخص نمایند تا کارشان برای حضور در فصل لیگ برتر، سخت تر از شرایط فعلی نگردد.

آینده ای نامشخص ذوب آهن

بعد از حذف تلخ از لیگ قهرمانان آسیا، بحث تغییرات در کادرفنی ذوب آهن مطرح و حتی از امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی آینده این تیم نام برده شد. البته این روزها همچنان آسمان ذوب آهن پر از ابهام و بی خبری بوده و معلوم نیست مجتبی حسینی به عنوان سرمربی این تیم به فعالیتش ادامه می دهد یا مربی دیگری به این تیم می آید. همچنین این باشگاه هنوز بصورت رسمی با بازیکن جدیدی قرارداد نبسته و نفراتی چون مرتضی تبریزی، جری بنگستون و مهرداد قنبری هم به احتمال زیاد از این تیم جدا می شوند. از دست دادن زمان، مهم ترین معضل این روزهای ذوب آهن است که قطعاً در آینده به ضرر این باشگاه تمام خواهد شد.

ثبات سپاهان برای پیروزیت

تمدید قرارداد زلاتکو کرانچار، مهم ترین اتفاق بعد از ایستادن سپاهان بر سکوی پنجمی لیگ شانزدهم بود تا این مربی با آرامش بیشتری تیمی منسجم و قدرتمندی را برای فصل آینده دور هم جمع کند. درحال حاضر، حسن جعفری، سیاوش یزدانی و شاهین ثاقبی به عضویت این تیم درآمده اند، شرایط موسی کولیبالی مشخص نیست، جدایی شجاع خلیل زاده، طالب زیکانی و فرید بهزادی قطعی شده و سعید آقایی و عزت پورقاز هم در فهرست نفرات مدنظر این باشگاه قرار دارند.

روزهای آرام پیکان

تیم ششم لیگ برتر، این روزها در سکوت خبری برنامه هایش را پیش می برد. مدیران این باشگاه بعد از تمدید قرارداد مجید جلالی، در صدد مشخص کردن شرایط بازیکنان جدید و نفراتی هستند که از این باشگاه جدا می شوند. پیکانی ها به احتمال زیاد گاودین منشأ، سیامک نعمتی، سیاوش یزدانی و مهدی شیری را از دست می دهند اما هنوز برنامه خود را برای جذب بازیکنان جدید اعلام ننموده اند.

حذف و از دست دادن سرمربی

رسیدن به جمع 16 تیم برتر آسیا، آخرین پرده شگفتی سازی تیمی بود که در لیگ پانزدهم و در میان تعجب همگان قهرمان شد اما در لیگ شانزدهم به صندلی هفتمی رسید. آبی های اهوازی در لیگ قهرمانان آسیا هم بسیار خوش درخشیدند و از گروه خود صعود کردند اما پشت سرگذاشتن الهلال عربستان، کار سختی برای آنهاست و شاید باید این تیم را حذف شده سربلند نامید. آن ها بعد از باخت برابر الهلال در بازی رفت (در زمین بی طرف که بازی خانگی شان بود) حالا باید با سرمربی خود هم وداع نمایند زیرا سیدسیروس پورموسی قصد رفتن به فولاد را دارد. علاوه بر سرمربی، احتمال جدایی بیت سعید، افشین، نانگ، مؤمنی و شیخ ویسی هم از این تیم وجود دارد تا این باشگاه در فصل جابجایی لیگ هفدهم، روزهای سخت تری را تجربه کند.

باشگاهی با تغییرات زیربنایی

انتخاب هوشنگ نصیرزاده به عنوان مدیرعامل و لوکا بوناچیچ به عنوان سرمربی، مهم ترین تغییرات در این باشگاه تبریزی بود که حالا با تفکرات جدید خود را برای حضور در لیگ آینده آماده می نماید. این باشگاه که تا به امروز محمد نصرتی، مرتضی اسدی و مصطفی اکرامی را از دست داده، با جذب محمدامین حاج محمدی و هادی کاخا در صدد برطرف نقاط ضعف خود است تا در لیگ آینده، صندلیی بهتر از هشتمی بدست آورد.

ابهام های قهرمان ادامه دارد

تنها تیم لیگ هفدهم که هنوز شرایط مدیریت، کادرفنی و بازیکنانش مشخص نیست، نفت تهران است؛ تیمی که با علی دایی قهرمان جام حذفی شد ولی برای حضور در فصل آینده لیگ ایران و آسیا، هنوز برنامه ای ندارد. هرچند مدیران این باشگاه مذاکراتی با عبدالله ویسی انجام داده اند ولی هنوز سرمربی این تیم مشخص نشده است. همچنین با جدایی آرش رضاوند، سجاد شهباززاده، ایمان مبعلی، آندرانیک تیموریان و چند چهره شاخص دیگر این باشگاه و نداشتن برنامه برای جذب نفرات جدید، باید نگران آینده یکی از نمایندگان ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا بود.

جذب سرمربی رقیب، تنها نقطه مثبت

نوسانات بسیار در لیگ شانزدهم باعث شد فولادی ها نتوانند رتبه بهتر از دهمی را برای خود بدست آورند. مدیران این باشگاه که با خوش شانسی در هفته های خاتمهی بقای خود را در لیگ برتر قطعی کرد، با گذشتن از نعیم سعداوی، قرار است راهنمایی این باشگاه را به سیدسیروس پورموسی بدهند که عملکرد خوبی در استقلال خوزستان داشته است. البته فولادی ها باید خیلی سریعتر شرایط تیم فصل آینده خود را مشخص نمایند تا نفراتی چون ساسان انصاری، بختیار رحمانی، وحید طالب لو، میثم دورقی، حمید بوحمدان، ماتیاس چاگو و ... که از تیم های دیگر پیشنهاد دارند را برای ماندن در این باشگاه قانع نمایند.

اعتماد به کادرفنی

مدیران یکی از دو نماینده مشهد که فصل گذشته توانست در هفته های خاتمهی بقای خود را در لیگ برتر قطعی کند، همچنان به همکاری با محمدرضا مهاجری ادامه دادند تا با ثبات در بخش فنی، شرایط بهتری را برای تیم خود فراهم نمایند. قرار است از امروز تمرینات این تیم مشهدی شروع گردد؛ آن هم بدون حسن جعفری و مشخص عباسیان، هرچند با تمدید قرارداد رضا ناصحی و فرزاد زامهران پدیده های فصل قبل، برنامه این تیم قرار دریافت در نیمه بالای جدول لیگ آینده خواهد بود.

آبادانی ها و آرزوهای بزرگ

جذب فرزاد کمالوند به عنوان سرمربی و خاتمه دادن به همکاری با فیروز کریمی که نقش مهمی در بقای صنعت نفت در لیگ برتر داشت، مهم ترین تغییر در این باشگاه پرطرفدار آبادانی بود. آن ها در این مدت فرید بهزادی کریمی، کرار جاسم و مرتضی اسدی را به خدمت گرفته و عقیل اعتمادی را از دست دادند و با کمترین حاشیه، تیم خود را برای حضور در لیگ فصل آینده آماده می نمایند.

شوک بازگشت دایی

در روزهایی که بحث حضور عبدالله ویسی در تیم سایپا بود، ناگهان علی دایی بعد از قهرمان کردن نفت تهران در جام حذفی، راهنمایی تیم سایپا را پذیرفت تا شوک بزرگی به جابجایی لیگ هفدهم وارد کند. سایپا که آخرین مرتبه با علی دایی قهرمان لیگ برتر شد، در روزهای اخیر با جذب آرش رضاوند، طاها شریعتی و محمد عباس زاده و احتمال بازگشت محمدرضا اخباری، میخواهد در لیگ آینده نتایج بهتری را کسب کند تا سرنوشتش مانند سال جاری نگردد؛ سالی که توانست با خوش شانسی سهمیه خود را در این رقابت ها حفظ کند.

حفظ سرمربی پیروز

تیمی که در دو فصل اخیر، ناپلئونی وار بقای خود را در لیگ برتر قطعی کرد، حالا برنامه ای منسجم دارد که در لیگ هفدهم بین فانوس بدستان قرار نگیرد؛ هرچند این باشگاه به خاطر بدهی به نفرات خارجی و داخلی، شرایط سختی را تجربه می نماید. آن ها در نخستین گام قرارداد اکبرمیثاقیان را تمدید کردند اما هنوز برنامه مشخصی برای تمدید قرارداد نفرات مدنظر یا جذب بازیکنان جدید ندارند. البته مسائل اقتصادی باعث شده که محمد خانزاده و روح الله سیف اللهی دو چهره مطرح این تیم، ساز جدایی سربزنند؛ مسئله ای که شاید روزهای تلخ گذشته را در فصل آینده هم برای سیاه جامگان تکرار کند.

شرایط تازه واردها

دو تیم پارس جم جنوبی و سپیدرود رشت که از لیگ دسته اول جواز حضور در لیگ هفدهم را بدست آورده اند، به سرمربیان خود اعتماد کردند تا مهدی تارتار و علی نظرمحمدی همچنان راهنمایی این دو تیم را برعهده خواهند داشت. البته این دو تیم شرایط کاملاً متفاوتی برای لیگ شانزدهم دارند زیرا پارس جم به خاطر شرایط خوب مدیریتی، می خواهد با جذب نفرات مطرح به لیگ برتر بیاید اما سپیدرود با مسائل عمده مالکیتی و مدیریتی روبروست و حتی رییس فدراسیون هم اعلام نموده در صورت ادامه این فرایند، شاید آنها از لیگ برتر کنار گذاشته شوند.

منبع: صبح نو

منبع: تسنیم
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 478

به "فوتبال باشگاهی در محاق!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال باشگاهی در محاق!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید