فلومتر اکسیژن چیست ؟

به گزارش یزد بلاگ، فلومتر اکسیژن که به آن فلومتر نیز گفته می گردد، قسمتی از وسیله ای است که جریان گاز اکسیژن را تنظیم می نماید و آن را برای بیمار مرطوب می سازد. فلومتر اکسیژن زیر مجموعه تجهیزات پزشکی محسوب می گردد و استفاده از این وسیله به دلیل بحران کرونا افزایش بسیاری یافته است. عملکرد دقیق فلومتر، بیمار را مطمئن می سازد که استنشاق اکسیژن طبق تجویز پزشک صورت می گیرد. فلومتر جریان اکسیژن را به درستی اندازه گیری می نماید و در بیمارستان ها و سایر مراکز پزشکی از آن استفاده های فراوانی می گردد. اطلاع از شرایط جذب اکسیژن بیمار یکی از کاربردهای فلومتر محسوب می گردد.

فلومتر اکسیژن چیست ؟

همونطور که قبلا اشاره شد، فلومتر وظیفه دارد نرخ اکسیژن استنشاقی بیمار را دقیقا تنظیم کند. پزشک میزان مصرف اکسیژن را بر حسب لیتر بر دقیقه برای بیمار تجویز می نماید و این جریان توسط فلومتر اکسیژن بر حسب لیتر بر دقیقه تنظیم می شود. فلومترها میزان دقت متفاوتی دارند که به کاربرد آن ها برای بیماران حاد تنفسی و نوزادان بستگی دارد.

بیمار به وسیله ماسک اکسیژن، اکسیژن بدون رطوبتی را در نرخ های بالا استنشاق می نماید. نبود رطوبت در اکسیژن مجرای تنفسی بیمار را خشک خواهد نمود و ممکن است به آن صدمه بزند. به همین دلیل فلومترها یا مانومترها یک بخش مرطوب کننده دارند که شکل آن شبیه یک لیوان است. این لیوان اکسیژن را قبل از آن که به مجرای تنفسی بیمار برسد، مرطوب می سازد. داخل این لیوان آب مقطر ریخته می شود تا اکسیژن با آن در تماس باشد و مرطوب شود. این اکسیژن مرطوب شده از فلومتر خارج شده و به مجرای تنفسی بیمار وارد می شود. لازم نیست اکسیژن نرخ های پایین را مرطوب کرد. زیرا به جای ماسک از نازل اکسیژن استفاده می شود. بیمار در نرخ های پایین اکسیژن از هوای داخل اتاق نیز تنفس می نماید و مجرای تنفسی رطوبت لازم را دریافت می نماید.

تفاوت فلومتر و مانومتر

اگر فلومتر گیج و فشارشکن داشته باشد، به آن مانومتر می گویند و اگر فشارشکن و گیج نداشته نباشد، فلومتر محسوب خواهد شد. زمانی که اکسیژن ورودی به فلومتر توسط فشارشکن ها کاهش یافته باشد، فقط از فلومتر استفاده می شود. برای مثال، زمانی که با استفاده از آداپتور اکسیژن، فلومتر به آتلت اکسیژن کنسول دیواری متصل می شود و اکسیژن لازم بیمار را تامین می نماید، فقط از فلومتر استفاده خواهد شد. زیرا آتلت ها از خط اصلی و اکسیژن ساز بیمارستان ها که فشاری حدود 5 الی 8 بار دارند و متعادل است، تغذیه می شوند.

اکنون اگر سیلندر یا کسپول اکسیژن یک منبع تغذیه اکسیژن باشد، حتما باید از مانومتر استفاده شود. زیرا این سیلندرها فشاری بالا و در حدود 120 بار دارند و فشار اکسیژن باید توسط فشارشکن کم و متعادل شود. اکسیژن ورودی به فلومتر وارد می شود و سپس طبق تجویز پزشک، به صورت دقیق تنظیم می شود. یک گیج همراه فشارشکن در مانومتر وجود دارد که وظیفه آن نشان دادن فشار خروجی از فشارشکن است.

در استفاده از فلومتر اکسیژن باید به این نکات توجه کنید.

هر فردی می تواند به آسانی با مانومتر و فلومتر کار کند. شما می توانید با یاری شیرهای فشارشکن، لوله مدرج و گیج، فشار ورودی به فلومتر را تنظیم کنید تا جریان اکسیژنی که پزشک برحسب لیتر بر دقیقه تجویز نموده است را دریافت کنید.

استفاده صحیح از فلومتر اکسیژن اهمیت بسیاری دارد. زیرا استفاده نادرست ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای بیمار به همراه داشته باشد. بنابراین نکات زیر را رعایت کنید:

1) حتما فلومتر اکسیژن را ضدعفونی و تمیز کنید. زیرا این وسیله همواره در تماس با مجرای تنفسی بیمار است و محیطی مرطوب دارد. محیط مرطوب مکانی مناسب برای رشد باکتری ها و میکروب ها است. هفته ای یک بار شستشو برای دستگاه ضروری است.

2) اگر بیمار مبتلا به عفونت های تنفسی یا کرونا است، حتما باید برای بیماری بعدی ضدعفونی و تمیز شود.

3) فلومتر اکسیژن باید حدود 2 متر از آتش و مواد آتش زا مانند کبریت، سیگار، بنزین فندک دور باشد. زیرا اکسیژن ممکن است منجر به احتراق شود. از مواد چرب و روغن گریس در نزدیکی فلومتر اکسیژن استفاده نکنید.

4) اگر قصد دارید آب مقطر درون فلومتر بریزید باید بلافاصله قبل از استفاده، این کار را انجام دهید. لیوان آب را به هیچ وجه برای مدت طولانی و با قصد آماده نگه داشتن آن از آب پر نکنید. زیرا نگهداری آب راکد می تواند خطراتی برای بیمار داشته باشد.

5) برای مرطوب سازی دستگاه حتما از آب مقطر بهره ببرید. زیرا اگر با آب معمولی مرطوب شود، جرم و رسوب داخل فلومتر تشکیل خواهد شد.

6) هنگام بستن دریچه نباید آن را بیش از حد سفت کنید. زیرا در بلندمدت منجر به نشتی گاز از فلومتر خواهد شد.

شرکت ای شاپ صنعت در زمینه تامین تجهیزات ابزار دقیق، طراحی و مشاوره پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع کشور فعالیت گسترده دارد. برای خرید فلومتر اکسیژن و یا هر تجهیز دیگر می توانید به وسیله کارشناسان مجرب با شماره تلفن های 88746663-021 و 88746664-021 تماس بگیرید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4078

به "فلومتر اکسیژن چیست ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلومتر اکسیژن چیست ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید