فارس من، پیگیری فارس از برگزاری کنکور دو بار در سال

به گزارش یزد بلاگ، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: عده ای به هر دلیلی نمی خواستند نحوه برگزاری کنکور تغییر کند و می خواهند کنکور به صورت تستی و یک بار در سال برگزار شود.

فارس من، پیگیری فارس از برگزاری کنکور دو بار در سال

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، سامانه فارس من سامانه ای است که مخاطبان خبرنگاران می توانند از طریق آن مسائل خود در تمام حوزه ها را مطرح کنند تا خبرنگاران این مسائل را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرنگاران موضوع کنکور دو بار در سال برگزار شود را مطرح کرده و از خبرنگاران خواستار گفت وگو با مسئولان شدند که خبرنگاران نیز برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

عده ای نمی خواهند نحوه برگزاری کنکور تغییر کند

میر حمایت میرزاده نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این رابطه می گوید: قانون وضع شده مجلس شورای اسلامی پیرامون کنکور مورد کم لطفی قرار گرفته و عدم همراهی با مجلس در مورد اجرای آن اجرا شده است.

وی می افزاید: با صاحب نظران در مورد کنکور به این نظر رسیدیم که چون هنوز در ایران آمادگی حذف کنکور وجود ندارد سالی چند بار کنکور را برگزار کنیم به این صورت که پذیرش را از آزمون جدا کنیم. یعنی سازمان سنجش آموزش کشور کارهای آزمون را انجام دهد اما پذیرش انجام ندهد. در این صورت افراد چند بار در سال می توانند در کنکور شرکت کنند و سازمان سنجش زمان برگزاری آزمون ها را اعلام می کند و هر فرد در صورتی که علاقه مند باشد می تواند دوباره ثبت نام کند. سازمان سنجش برگه سنجش افراد را که نشان از توانایی میزان علمی آنها در گروه ها و دروس مختلف دارد را در اختیار آنها قرار دهد.

میرزاده توضیح می دهد: فرد با داشتن برگه سنجش می تواند برای پذیرش به دانشگاه های مختلف مراجعه کند و دانشگاه ها در رشته های مورد نیازشان با توجه به نمرات و شرایط دانشگاه پذیرش را انجام دهند. ممکن است یک بار نمره فرد پایین باشد یا دانشگاهی وی را پذیرش نکند که فرد بار دیگر هم می تواند شرکت کند.

وی می افزاید: آموزش و پرورش سوابق علمی دانش آموزان در طول 12 سال تحصیل را به عنوان سوابق علمی و آموزشی دانش آموز به دانشگاه ها ارائه می دهد و دانشگاه ها بر اساس آن پذیرش را انجام می دهند.

عده ای به هر دلیلی نمی خواستند نحوه برگزاری کنکور تغییر کند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عده ای به هر دلیلی نمی خواستند نحوه برگزاری کنکور تغییر کند و می خواهند کنکور به صورت تستی و یک بار برگزار شود.

برگزاری کنکور دو بار در سال نیازمند یک کار مطالعاتی مدون و تحقیقاتی است

یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در این رابطه می گوید: اگر ما بتوانیم جایگزین مناسبی برای کنکور انتخاب کنیم به نحوی که استعدادهای درخشان را خوب شناسایی کنیم راه حل مناسبی است و به این صورت افراد دیگر غیر از استعدادهای خاص می توانند در دانشگاه های بومی خود درس بخوانند که از لحاظ عواطف، تربیت اجتماعی، شیوه های استعداد و خدمت به منطقه مزیت دارد.

به گفته وی در مورد کنکور باید شیوه ای را طراحی کنیم که عدالت رعایت شود. دانشگاه های برتر به دنبال جذب افراد با استعداد هستند که به اکوسیستم خود برگردند. شاید برخی از دانشگاه ها نتوانند عدالت را رعایت کنند و حق و حقوق برخی از افراد آسیب ببیند.

فتح الهی معتقد است که برای انتخاب دانشجو نیازمند ارزیابی هستیم که این کار یا به صورت سراسری یا بومی می تواند برگزار شود. باید ببینیم کدام راه حل برای دانشگاه های ما مناسب است. اینکه بدون بررسی و کارشناسی بگوییم در جامعه برای حذف کنکور یا چند بار برگزاری آن وجود دارد، درست نیست. باید مطالعه کنیم و دریابیم روش صحیح متناسب با نظام آموزش عالی و نظام آموزشی ما در آموزش و پرورش چیست؟

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس می افزاید: باید یک شیوه ارزیابی مناسب برای برگزاری کنکور با توجه به شرایط روحی دانش آموزان، خانواده و جامعه، علم و جایگاه علم، دانش اندوزی در ایران و آمایش مشاغل در بخش های مختلف ایران طراحی و جایگزین کنیم که این کار نیازمند یک کار مطالعاتی مدون و تحقیقاتی است.

با افزایش کیفیت مدارس دولتی نیاز به حذف کنکور نیست

سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی نیز در این رابطه می گوید: ما در شرایطی هستیم که گمان نمی کنم بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم. دانشگاه در این شرایط برای عده ای است که اول باعث می شود که آنها شغل بگیرند و به واسطه آن شغل پستی دریافت کنند و سپس می خواهند در همه سطوح مدرک داشته باشند.

وی می گوید: کنکور نباشد وضع آشفته تر می شود. چرا که مسائل بنیادی در بخش آموزش و پرورش داریم و آن این است که متأسفانه مدارس غیر انتفاعی پول می گیرند و دانش آموزان را ثبت نام می کنند و آنها را برای کنکور می پرورانند. بنابراین آنهایی که تمکن مالی دارند فرزندان خود را به این مدارس می فرستند که در نتیجه این دانش آموزان وارد دانشگاه می شوند و در رأس امور قرار می گیرند. بنابراین کنکور یک سیکل معیوب است.

صدوق تاکید کرد:کنکور باید باشد و اگر آموزش و پرورش می توانست کیفیت مدارس دولتی را بالاتر ببرد تا مردم عادی هم بتوانند فرزندان خود را به مدارس با کیفیت آموزشی نزدیک به منزل خود بفرستند نیازی به حذف کنکور نبود. برخی از خانواده ها برای کنکور فرزندان خود مجبور به تغییر مکان زندگی خود از محله ای به محله دیگر یا از شهری به شهر دیگر می شوند تا فرزندان شان در شهر و مدرسه خوبی برای کنکور آماده شوند، این موضوع نشان می دهد سیستم مشکل دارد چرا باید اینگونه باشد؟

وی معتقد است: باید اطلاع رسانی کافی در مورد رشته های مختلف از طریق صداوسیما صورت بگیرد چرا که صدا و سیما سازنده فکر مردم است. مردم باید بدانند از دانشگاه چه می خواهند؛ ما شغل زایی برخی از رشته ها را در ذهن مردم فرو کردیم در حالی که ما پزشک یا مهندس بیکار نیز داریم. رفتن به دانشگاه 2 حالت دارد یا یک نفر می خواهد حرفه ای را یاد بگیرد تا نیازهای جامعه را پاسخ دهد یا باید به عمق قضایا توجه کنند که همان پرورش بُعد نفسانی انسان ها برای تربیت شدن آنها و ارتباط شان با افراد از خانواده تا محیط و زیست و ... است. ما باید چنین چیزهایی را از دانشگاه رفتن طلب کنیم.

وی تاکید می کند: کنکور در شرایط فعلی تنها فیلتر برای ورود به دانشگاه است. باید برای حذف کنکور با احتیاط برخورد کرد و یک راه میانی ایجاد کنیم که متأسفانه هیچ وقت در ایران تا به امروز پیروز نبوده ایم.کنکور یک مسئله جدی در کشور است و نباید آن را از دست بدهیم چشم داشت ها به عناوین آن است.

کنکور باعث شده برخی از مؤسسات گردش مالی چند هزار میلیاردی داشته باشند

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می گوید: اعتقاد ما بر این است با توجه به استرسی که کنکور دارد باید حذف شود. دولت چندین سال است که این کار را اجرا نکرده و اینکه بگوییم کنکور در سال دو بار برگزار شود واقعا عجیب است.

وی توضیح می دهد: کنکور هزینه های زیادی به خانواده تحمیل می کند و باعث شده خیلی از مؤسسات جیب مردم را خالی کنند. کنکور باعث شده برخی از مؤسسات گردش مالی چند هزار میلیاردی داشته باشند و با چاپ برخی کتاب های کزایی خانواده ها را به خاک سیاه بنشاند؛ بنابراین کنکور باید حذف شود و قانون اصل کنکور را باید دولت اجرایی کند.

انتهای پیام/

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1247

به "فارس من، پیگیری فارس از برگزاری کنکور دو بار در سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، پیگیری فارس از برگزاری کنکور دو بار در سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید