علت محبت بیش از حد به دیگران چیست و چه عواقبی دارد؟

به گزارش یزد بلاگ، شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که دوست دارید همیشه مهربان باشید و به این صورت با اطرافیان خود رابطه ای عمیق برقرار کنید. اما احتمالا در این امر چندان پیروز نبوده اید. علت این تناقض چیست؟ باید بدانید رعایت تعادل در هر چیزی ضروری است و محبت بیش از حد نمی تواند راه درستی برای این هدف باشد. در ادامه علت و عواقب محبت و مهربانی بیش از حد را با یکدیگر می خوانیم.

علت محبت بیش از حد به دیگران چیست و چه عواقبی دارد؟

در این مطلب آمده است:

علت های محبت بیش از حد

عواقب محبت بیش از اندازه

علت های محبت بیش از حد

1. داشتن تصور اشتباه

یکی از علت ها این است که برخی افراد به اشتباه فکر می کنند اگر بیش از اندازه به دیگران محبت کنند، آن ها هم دوستشان خواهند داشت و در این صورت رابطه ای ناگسستنی با یکدیگر برقرار خواهند کرد. اما باید بدانید این تصور اشتباه است و حتی گاهی اوقات نتیجه ای عکس به دنبال دارد.

2. داشتن نیازهای بی پاسخ

از دیدگاه روانشناسی، محبت بیش از اندازه می تواند در کودکی انسان هم ریشه داشته باشد. وقتی فردی در کودکی خود نتواند برخی از نیازهای خود را برطرف کند، در بزرگسالی با مشکلاتی روبه رو می شود. برای مثال اگر کودک نیاز به محبت و علاقه خود را به خوبی تامین نکند، ممکن است در بزرگسالی به علائم مختلفی از جمله داشتن محبت بیش از اندازه به دیگران نمود پیدا کند.

3. علاقه بیش از اندازه

گاهی اوقات علاقه بیش از اندازه به طرف مقابل، می تواند یکی از علت های رفتار اشتباه ما باشد. وقتی فردی را بیش از اندازه دوست داشته باشیم، دلمان می خواهد محبت و اشتیاق خود را به او ثابت کنیم. در نتیجه سعی می کنیم محبتی افراطی نسبت به او داشته باشیم.

4. ترس از دست دادن

علت دیگر می تواند ترس از دست دادن باشد. علاقه بیش از حد، فرد را به جایی رسانده است که دائما نگران از دست دادن عشق خود است. بنابراین سعی می کند با رفتارهایی مثل محبت بیش از اندازه، مانع از دست رفتنش شود. این افراد فکر می کنند اگر عشق زیادی به طرف مقابل بدهند، او به هیچ وجه نمی تواند ترکش کند.

5. تصور کامل بودن

برخی افراد تصور می کنند دست به هر کاری که می زنند، باید بی نقص باشند. این افراد در محبت به دیگران هم افراط می کنند تا این کار را هم در کمال و مباهات انجام داده باشند. گاهی اوقات هم به این دلیل بیش از اندازه محبت می کنند تا شان و احترام خود بی نقص خود را به رخ بکشند.

6. خودداری کردن از خشونت

گاهی اوقات این تصور اشتباه را داریم که هیچ وقت نباید با کسی بحث کنیم و سعی می کنیم پاسخ بحث یا خشونت طرف مقابل با مهربانی بدهیم. برای مثال افرادی وجود دارند که باور کرده اند به هیچ وجه نباید بحثی با همسر خود داشته باشند، چون زندگی زناشویی همیشه باید مسالمت آمیز باشد.

7. مهم بودن نظر اطرافیان

محبت بیش از حد می تواند به علت جلب توجه هم باشد. گاهی برخی افراد برای جلب توجه دیگران دست به مهربانی های بیش از اندازه می زنند و سعی می کنند با رفتار خود توجه و محبت آن ها را به خود جلب کنند. اعتماد به نفس پایین هم می تواند یکی دیگر از علت های نیاز به جلب توجه باشد. برخی از کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند، می خواهند با مهربانی های افراطی خود توجه دیگران را جلب کرده و به این صورت اعتماد به نفسشان را ارضا کنند.

عواقب محبت بیش از اندازه

باید بدانید محبت و مهربانی بیش از اندازه همیشه هم خوب نیست و عواقبی به دنبال دارد که می تواند زندگی و روان فرد را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از مهم ترین عواقب این رفتار را در زیر آورده ایم.

1. سوء استفاده کردن

شاید یکی از مهم ترین عاقب محبت بیش از اندازه به دیگران، سوء استفاده آن ها از رفتار شما باشد. افرادی هستند که اگر محبت بیش از اندازه ببینند، سعی می کنند از طرف مقابل سوء استفاده کنند و خواسته های خود را به او تحمیل کنند. برای مثال اگر از روی مهربانی افراطی خود، در محیط کار به همکارتان کمک کنید، او سعی می کند کارهای دیگری هم از شما بخواهد و به این صورت از شما سوء استفاده کند.

2. ایجاد کردن توقع

از دیدگاه روانشناسی، اگر به صورت افرادی به دیگران محبت کنید، باعث ایجاد یک سری توقعات بی جا در آن ها می شوید. به طوری که پس از مدتی فکر می کنند تمام محبت ها و کارهای شما، وظیفه تان است و باید بیشتر از این هم انجام دهید. در غیر این صورت از شما دلخور می شوند.

3. تغییر کردن تفکر دیگران

شاید خودتان فکر کنید با محبت کردن به دیگران، علاقه تان را به آن ها نشان می دهید، اما باید بدانید اغلب افراد تصور دیگری نسبت به شما پیدا می کنند. برخی از آن ها فکر می کنند محبت های بیش از اندازه شما به این دلیل است که احتمالا از آن ها می ترسید و می خواهید عطوفت و مهربانی او را به خود جلب کنید.

برخی هم ممکن است فکر کنند شما ضعیف هستید و با رفتارهای محبت آمیز افراطی خود می خواهید ضعف هایتان را بپوشانید. در واقع آن ها فکر می کنند شما ضعیف و ساده لوح هستید و نمی توانید در مقابل دیگران با اعتماد به نفس رفتار کنید. برای همین راستا محبت بیش از حد را در پیش گرفته اید.

یکی دیگر از آثاری که محبت های بیش از حد در تفکر اطرافیان می گذارد، بی اعتماد شدن آن هاست. شاید برخی از اطرافیانتان علت مهربانی های شما را درک نکنند و یک سری سوء برداشت هایی از آن داشته باشند. برای مثال ممکن است فکر کنند محبت های شما صادقانه نیست و منظوری از پشت آن ها وجود دارد. در این صورت نسبت به شما بی اعتماد خواهند شد.

4. معذب کردن دیگران

همیشه باید به یاد داشته باشید که افکار انسان ها شبیه هم نیست و ممکن است دیگران افکاری کاملا بر عکس نسبت به شما داشته باشند. بنابراین فکر نکنید دیگران هم محبت های شما را دقیقا مانند خودتان می بینند و از آن لذت می برند. گاهی اوقات این محبت های بیش از اندازه می تواند دیگران را معذب کند. چرا که آن ها فکر می کنند شما سعی می کنید آن ها را تحت کنترل بگیرید و به افکار و احساستشان تسلط داشته باشید.

5. فراموش کردن محبت به خود

مهربانی ها و محبت های بیش از اندازه می تواند هر کسی را خسته و درمانده کند. اضطراب و استرسی که این کار برای فرد دارد ، می تواند زندگی فرد را مختل کند. استرس های ناشی از راضی نگه داشتن اطرافیان، ناراحت نکردن آن ها، محبت کردن به همه و… فرد را خسته می کند و همه زمانش را می گیرد. بنابراین وقت گذاشتن برای خود و محبت به خود را فراموش می کند. تا جایی که دیگر خود و نیازهای جسمی و روحی خود را فراموش می کند. معمولا این افراد با گذشت زمان دچار آسیب های روحی می شوند.

حرف آخر

همانطور که گفتیم محبت بیش از حد همیشه هم خوب نیست. چرا که ممکن است آسیب های زیادی اول به خود و سپس به اطرافیانتان بزنید. پس سعی کنید همیشه حد تعادل را در همه چیز نگه دارید تا شرایط را برای خود و دیگران راحت تر کنید. به علاوه، مطالعه مطلب مهارت های ارتباط موثر با دیگران را نیز به شما پیشنهاد می کنیم. در آخر لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2186

به "علت محبت بیش از حد به دیگران چیست و چه عواقبی دارد؟" امتیاز دهید

27 کاربر به "علت محبت بیش از حد به دیگران چیست و چه عواقبی دارد؟" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت محبت بیش از حد به دیگران چیست و چه عواقبی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید