عدم قید پارکینگ در سند

به گزارش یزد بلاگ، اگر ساکن آپارتمان یا مجتمع مسکونی هستید، احتمالا یکی از مشکل های همیشگی که با آن روبرو هستید، مساله پارکینگ است. از این رو احتمالا تمایل دارید که بدانید قانون در خصوص حق مالکیت پارکینگ چه نظری دارد؟ یک قانون کلی وجود دارد که مهندس های ساخت وساز باید به ازای هر واحد مسکونی، یک واحد پارکینگ در نظر بگیرند، اما در بیشتر موارد این مورد اجرا نمی شود و تعداد پارکینگ ها از تعداد واحدهای مسکونی کمتر است. در این مطلب قصد داریم در خصوص مسائل پیش آمده در خصوص پارکینگ برای مالکان واحدها صحبت کنیم، پس تا انتهای مطلب همراه خبرنگاران باشید.

عدم قید پارکینگ در سند

الزام به تنظیم سند پارکینگ

همان طور که در بالاتر نیز بیان کردیم یکی از مسائل اصلی بین ساکنان آپارتمان دعوای همیشگی واحد برای پارکینگ است. تقریبا تا سال 1371 در گواهی های پایان کار ساختمان پارکینگ جزو بخش های مشاع بود، از این رو اصلا توجهی به تعداد واحدهای مسکونی و ظرفیت خودرو برای پارک نمی شد. در نهایت وقتی مسائل در مورد جای پارک ماشین ها بیشتر شد، مالک موقع تنظیم سند انتقال واحد برای خریدار پارکینگی در نظر نمی گرفت. این در واقع خلاف ماده سه آیین نامه قوانین تملک واحدهای آپارتمانی است، چرا که در این قانون بخش هایی از ساختمان که تمام مالکان از آن استفاده می کنند، جزو قسمت های مشترک به شمار میرود و نباید انحصارا متعلق به فرد یا گروه خاصی باشد.

در نتیجه با افزایش اعتراض ها در این مورد، پارکینگ را جزو مشاعات در نظر نگرفتند و شهرداری نیز در صورتی گواهی پایان کار به ساختمان می داد که به ازای هر واحد پارکینگ وجود داشته باشد تا شاید مشکل دعوا در مورد جای پارک ها کمتر شود. با این تفاسیر، حتما می دانید دیگر جای پارک ماشین باید حتما در سند قید شود. همچنین هنگام انتقال سند، باید اطلاعات لازم در مورد پارکینگ متعلق به واحد مسکونی را با شماره و متراژ حدودی در سند قید کنند. به طور کلی پارکینگ به دو صورت در اختیار یک واحد مسکونی قرار می گیرد، در اولین حالت باید یک حق انحصاری برای یک مالک مانند انباری تعیین شود. طبق این مورد، باید محل دقیق پارک ماشین در سند رسمی قید شود و به نوعی مانند ملک اختصاصی مالک است. روش دیگر این است که پارکینگ به هر واحد به صورت مشاعی تعلق گیرد. از این روش تا قبل از سال 71 بیشتر استفاده می کردند. برای اجرایی شدن این مورد باید در صورت مجلس به صورت تفکیکی واحدهایی که حق استفاده از مشاعات را دارند، ذکر کنند. در این صورت فقط مالکان واحدهایی حق استفاده از پارکینگ را دارند که در صورت مجلس نامشان وجود داشته باشد. بد نیست بدانید که طبق این روش هر کدام از مالک ها می توانند ماشین خود را در هر قسمتی از پارکینگ پارک کنند و هیچ کسی نمی تواند اعتراض کند.

انتقال پارکینگ از یک سند به سند دیگر

برای انتقال پارکینک از یک سند به سند دیگر دو حالت وجود دارد. در حالت اول، شخص می خواهد تنها مکان پارکینگ ماشین را با یکی دیگر از مالکان عوض کند. در این حالت مالک باید به دفترخانه مراجعه کند و دفترخانه نیز با استعلام گیری های مورد نیاز برای مالک، سند انتقال منضم را تنظیم می کند. در حالت بعدی، شخصی مالک دو واحد است و می خواهد پارکینگ واحد 10 را با واحد 11 جابه جا کند. در این شرایط باید به دفترخانه مراجعه کند و برای تنظیم اقرارنامه جابه جایی پارکینگ اقدامات لازم را انجام دهد. احتمالا الان این سوال برایتان پیش می آید که چرا باید در حالت دوم برای تنظیم اقرارنامه اقدام کنیم، جواب تعیین است، چون در این حالت فروشنده و مشتری یک نفر هستند و یک نفر نمی تواند در آن واحد هم فروشنده و هم خریدار باشد.

فروش آپارتمان بدون پارکینگ

خیلی پیش می آید که مالکان قبل از تکمیل ساختمان، واحدها را پیش فروش می کنند، از این رو در یک سند عادی برای واحدها پارکینگ در نظر می گیرند، اما بعد از تکمیل کار ساختمان بعضی از واحدها پارکینگ ندارند. مالک واحد با در دست داشتن همان سند عادی برای پارکینگ به سازنده اعتراض می کند، اما سازنده در این شرایط نمی تواند برای خریدار پارکینگ تامین کند. در این شرایط باید فروشنده به تعهد خود عمل کند یا به نحوی دیگر، خسارت خریدار را در مورد بپردازد.

تفاوت قیمت آپارتمان بدون پارکینگ

یکی دیگر از سوالات اساسی بیشتر خریداران هنگام خرید یک خانه اطلاع از هزینه پارکینگ و انباری است و می خواهند بدانند چه اندازه از سهم قیمت خرید خانه به پارکینگ و انباری تعلق می گیرد. احتمالا شنیده اید که می گویند طبق یک قاعده کلی، 5 تا 8 درصد از قیمت خانه مربوط به سهم پارکینگ است، اما این قاعده خیلی درست نیست، چون برآورد قیمت پارکینگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت پارکینگ، اختصاصی یا مشاع بودن پارکینگ است. همان طور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، در پارکینگ مشاع هر واحد می تواند هر جایی پارک کند و کسی حق اعتراض ندارد. در نتیجه در این حالت، برای پارکینگ مشاع در برابر پارکینگ اختصاصی هزینه کمتری در نظر می گیرند. یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین قیمت پارکینگ، عمر ساختمان است. از آن جایی که خانه های نوساز قیمت بالایی دارند، اگر فروشنده بخواهد 5 تا 8 درصد را برای پارکینگ در نظر بگیرد، قیمت خیلی زیاد می شود. در نتیجه در این حالت قیمت پارکینگ خانه های نوساز در مقایسه با خانه های قدیمی کمتر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید عرض خیابان یا کوچه نیز در تعیین قیمت پارکینگ تاثیرگذار است، به طوری که برای کوچه های با عرض بالا، قیمت پارکینگ کمتر است، چون در این حالت خریدار می تواند از کوچه برای پارک ماشین استفاده کند. همچنین اگر تعداد پارکینگ از تعداد واحدهای ساختمان کمتر باشد، یعنی به هر یک از واحدها محلی برای پارک ماشین تعلق نگیرد، مالک قیمت بیشتری برای پارکینگ در نظر می گیرد.

پارک خودرو در پارکینگ دیگران

بهتر است بدانید که مالک ساختمان نمی تواند در پارکینگ همسایه ماشین خود را پارک کند. حتی اگر جای پارک ماشین خالی است و واحدی از آن استفاده نمی کند، باز هم اجازه ندارید از پارکینگ دیگران استفاده کنید. تنها در صورتی که از مالک اجازه گرفته باشید می توانید از جای پارک آن واحد استفاده کنید. در غیر این صورت مالک می تواند اجاره استفاده از پارکینگ را از شما بگیرد.

نمونه اسناد

انتقال پارکینگ

سخن نهایی

در نهایت بهتر است بدانید که پارکینگ نمی تواند متعلق به شخصی باشد که در آپارتمان حضور ندارد و باید حتما متعلق به یکی از مالکان ساختمان باشد، اما امکان اجاره دادن پارکینگ به هر شخصی وجود دارد، تنها مگر دیگر مالکان با این مساله مسئله ای داشته باشند. خبرنگاران اپلیکیشن رایگان برای مدیریت ساختمان و مجتمع های مسکونی است که کاملا مطابق با نیازهای مدیر و دیگر ساکنان آپارتمان طراحی شده تا زندگی آپارتمان نشینی را تسهیل کند.

مطالب بیشتر

قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند

پارک موتور و ماشین در یک پارکینگ و قوانین مربوط به آن

استفاده از پارکینگ به عنوان انباری ،بایدها و نبایدها

پارکینگ مزاحم چیست؟ بررسی مسائل و تحلیل

منبع: هومتیک
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4853

به "عدم قید پارکینگ در سند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم قید پارکینگ در سند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید