صنعتی شدن دامپروری هدف اصلی انجام پژوهش در این حوزه است

به گزارش یزد بلاگ، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: صنعتی شدن دامپروری هدف اصلی انجام پژوهش در این حوزه است.

صنعتی شدن دامپروری هدف اصلی انجام پژوهش در این حوزه است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد خبری هفته پژوهش و فناوری خراسان شاقتصادی، علی مبارکی افزود: در سال گذشته 13 عنوان پژوهشی و در سال جاری هشت عنوان پژوهشی این استان در خصوص دام سبک مصوب مرکز تحقیقات علوم دامی شد که در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به اینکه این تحقیقات در مرکز اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان در حال انجام است، ادامه داد: این امر با هدف ارتقای توسعه استان در حال انجام می باشد.

مبارکی با اشاره به اینکه شیوه سنتی دامپروری وابسته به مراتع بوده و این امر خسارت های فراوانی را به منابع طبیعی استان وارد کرده است، اظهار کرد: صنعتی کردن دامپروری و وابستگی دام به مزارع و پس چرها و استفاده بهینه از مراتع از اهداف اصلی این طرح می باشد.

وی در خصوص انجام پژوهش در حوزه اسب اصیل ترکمن خاطرنشان کرد: پیشنهاد اختصاص 550 میلیون ریال به منظور اجرای طرح پژوهشی ژنومیک این گونه از حیوان داده شده است که تا به امروز 190 میلیون ریال اختصاص یافته و منتظر تخصیص مابقی اعتبار هستیم تا این طرح را بتوانیم اجرایی کنیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه موضوع اصلاح نژاد این گونه حیوانی به صورت مردمی و با مدیریت این سازمان در حال انجامست، توضیح داد: هم اکنون موضوع اصلاح نژاد این گونه حیوانی را با استفاده از کنترل کشش ها از سیلمی ها در حال انجام هستیم.

گفتنی است خراسان شاقتصادی یکی از قطب های تولید دام سبک و همچنین خواستگاه اسب اصیل ترکیم می باشد که حدود یک هزار اسب اصیل ترکمن هم اکنون در این استان در حال پرورش هستند.

برای توسعه گردشگری استان چاره ای جز پژوهش نداریم

بجنورد- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شاقتصادی گفت: برای توسعه گردشگری استان چاره ای جز پژوهش نداریم.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد خبری هفته پژوهش و فناوری خراسان شاقتصادی، قدیر افرون با اشاره به اینکه سالانه میلیون ها مسافر از این استان تردد می کند اما هنوز از لحاظ اقتصادی سودی عاید این استان نشده است، افزود: یکی از اولویت های اقتصادی این استان گردشگری می باشد و برای توسعه آن نیازمند انجام پژوهش در حوزه های مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی استان نیز برای تحقق این امر اعلام آمادگی کرده و طرح های پژوهشی مختلفی را ارائه داده اند، ادامه داد: به عنوان مثال پژوهش در حوزه اکوتوریسم و گردشگری فرهنگی استان از جمله پژوهش هایی است که از سوی جهاددانشگاهی واحد استان پیشنهاد شده است.

افرون اظهار کرد: اگر این طرح ها تایید شود می تواند در اولویت برنامه های پژوهشی قرار گیرد و از سوی دیگر این طرح ها می تواند تصویر به روزی از پتانسیل ها را به ما بدهد.

وی تاکید کرد: برای توسعه گردشگری استان باید هم شناخت دقیقی از مناطق داشته باشیم و هم راهکارهای لازم برای اجرای طرح های گردشگری را به مردم و سرمایه گذاران ارائه دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پژوهش در خصوص مجموعه تاریخی شهر بلقیس از دیگر طرح های پژوهشی ارائه شده در حوزه گردشگری است، توضیح داد: انجام این گونه پژوهش ها می تواند خلاهای موجود که مانع رونق گردشگری استان شده است را پر کند.

وی گفت: طرح های پژوهشی اجرا شده در سال های گذشته در خصوص مناطق نمونه گردشگری و برای تصویب این مناطق بوده است.

معضل انجام پژوهش دردستگاه های اجرایی شناخت نشدن مسائل است

رئیس پارک علم و فناوری خراسان شاقتصادی گفت: معضل انجام پژوهش در دستگاه های اجرایی عدم شناخت مسائل و نیازهای موجود سازمان است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد خبری هفته پژوهش و فناوری خراسان شاقتصادی، علی اصغر پیله ور اظهار کرد: همه ساله دستگاه های اجرایی می توانند یک تا سه درصد از اعتبارات خود را صرف انجام پژوهش کرده و مسائل موجود را شناسایی کرده و سپس از سوی اهل فن نسخه لازم در این حوزه پیچیده شود.

وی ادامه داد: اما در این میان برخی از سازمان و نهادها خود نمی دانند مشکل موجود در کار آنان چیست و این در حالیست که بین محقق، پژوهشگر و دانشگاه نیز رابطه لازم با صنعت برقرار نمی شود.

پیله ور با تاکید بر وجود شکاف در ارتباط بین دانشگاه و صنعت، افزود: این که گفته می شود در برخی از اداره ها مسئله ای نبوده و اعتبارات حوزه پژوهش در دیگر بخش ها هزینه می شود امری کاملا اشتباه است، زیرا در صورت عدم وجود مشکل پس دلیل کارایی بسیار پایین در سازمان ها چه چیزی است.

وی عنوان نمود: معضل اصلی در پژوهش دستگاه های اجرایی عدم آگاهی و شناخت نسبت به مسائل آن سازمان است که بر این اساس نیز تحقیق و پژوهش مورد نیاز به صورت کاربردی انجام نمی شود.

پیله ور خاطر نشان کرد: دستگاه های اجرایی استان از یک درد مشترک رنج می برند، زیرا ارتباط با حوزه دانشگاه در میان سازمان ها و صنایع بسیار کمرنگ است.

وی یادآورشد: در برهه از زمان نیز اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرایی استان در حوزه هایی هزینه می شود که به هیچ عنوان با این مهم ارتباطی ندارد.

پیله ور با بیان این که متولی اصلی پژوهش وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، گفت: اما وجود پژوهشگاه های مختلفی از جمله وزارت نیرو و جهاد دانشگاهی و دیگر مراکز سبب عدم انجام پژوهشی یکپارچه در کشور می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 528

به "صنعتی شدن دامپروری هدف اصلی انجام پژوهش در این حوزه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعتی شدن دامپروری هدف اصلی انجام پژوهش در این حوزه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید