شرکت های هوش مصنوعی (AI) در پی استفاده از انرژی هسته ای برای تامین انرژی خود!

به گزارش یزد بلاگ، شرکت های هوش مصنوعی (AI) به طور فزاینده ای به انرژی هسته ای روی می آورند تا احتیاج های بزرگ انرژی خود را برآورده نمایند. برنامه های کاربردی هوش مصنوعی و مراکز داده به اندازه قابل توجهی برق، بسیار بیشتر از سیستم های محاسباتی سنتی، احتیاج دارند. با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، انتظار می رود تقاضای برق از این مراکز افزایش یابد و به طور بالقوه تا سال 2030 تا 7.5 درصد از برق ایالات متحده را مصرف کند.

شرکت های هوش مصنوعی (AI) در پی استفاده از انرژی هسته ای برای تامین انرژی خود!

مراکز داده معمولی حدود 32 مگاوات برق مصرف می نمایند که برای تامین انرژی 6000 خانه کافی است، در حالی که این مقدار برای مراکز داده مبتنی بر هوش مصنوعی حدود 80 مگاوات است.

تراشه H100 انویدیا با هشت پردازنده گرافیکی و دو پردازنده مرکزی پرتقاضاترین جعبه سرور هوش مصنوعی برای مراکز داده است. هر کدام 8 تا 10 کیلووات برق مصرف می نمایند، در مقایسه با سرورهای قبلی که کسری از این مقدار انرژی را را مصرف می کردند.

شرکت هایی مانند مایکروسافت در حال برنامه ریزی برای استفاده از SMR برای تامین انرژی مراکز داده هوش مصنوعی خود هستند و بیل گیتس، بنیانگذار شرکت، رئیس TerraPower است که در حال توسعه نوع تازهی از راکتور سدیم است. سام آلتمن از OpenAI از Oklo، توسعه دهنده راکتورهای شکافت هسته ای کوچک و بعلاوه Helion، یکی از بسیاری از استارت آپ هایی که در کوشش برای تجاری سازی همجوشی هسته ای است، حمایت می نماید. با این حال، بعید است که هیچ سیستم مبتنی بر همجوشی تا سال 2030 از نظر تجاری قابل دوام باشد.

مصرف انرژی بالای هوش مصنوعی چالشی را برای زیرساخت های انرژی فعلی ایجاد می نماید و از سوی دیگر به خاطر انتشار دی اکسید کربن از سوخت فسیلی و مسائل زیست محیطی مشکل مضاعفی ایجاد می نمایند. در حال حاضر نیروگاه های سنتی زغال سنگ به نفع منابع تتازهپذیر مانند باد و خورشید در حال کنار گذاشته شدن هستند. با این حال، به منابع انرژی تتازهپذیر به علت ماهیت توانایی تامین انرژی متناوب، نمی توان 100 درصد اطمینان کرد. این سناریو فرصت هایی را برای انرژی هسته ای باز می نماید که منبع تغذیه پایدار و قابل اعتماد را بدون انتشار کربن فراهم می نماید.

چندین شرکت در حال حاضر سرمایه گذاری هنگفتی در انرژی هسته ای برای برآوردن احتیاج های آینده دارند. برای مثال، یک شرکت اخیراً ساخت یک واحد هسته ای تازه به نام Plant Vogtle Unit 3 را به خاتمه رسانده و در حال کار بر روی واحد 4 دیگر است. انتظار می رود این پروژه ها با افزایش تقاضا و قیمت انرژی، به سود بالایی دست پیدا نمایند. بعلاوه Constellation Energy، پیشرو در انرژی هسته ای در ایالات متحده، آغاز به تأمین برق برای مراکز داده، از جمله قرارداد با مایکروسافت، نموده است. آن ها پیش بینی می نمایند که با توجه به این کوشش ها، 10 درصد افزایش سالانه در عایدی پایه تا سال 2028 داشته باشند.

البته بعضی استدلال می نمایند که علیرغم مزایای آن، انرژی هسته ای به مقدار ای که تبلیغ می گردد سازگار با محیط زیست نیست. حتی بر اساس گزارش فوربس نشان می دهد که پنل های خورشیدی دور ریخته شده ممکن است زباله های سمی تری نسبت به زباله های هسته ای سطح بالا فراوری نمایند و نگرانی های زیست محیطی را افزایش دهند.

به طور کلی، در حالی که انرژی تتازهپذیر برای آینده حیاتی است، احتیاج های مداوم و قابل توجه هوش مصنوعی می تواند انرژی هسته ای را به بخشی ضروری از تامین انرژی تبدیل کند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 22 خرداد 1403 بروزرسانی: 22 خرداد 1403 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 5055

به "شرکت های هوش مصنوعی (AI) در پی استفاده از انرژی هسته ای برای تامین انرژی خود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های هوش مصنوعی (AI) در پی استفاده از انرژی هسته ای برای تامین انرژی خود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید