سردرگمی دانشجویان خراسان شمالی در ترم جاری ، تغییر تقویم آموزشی یا برگزاری کلاس های مجازی؟

به گزارش یزد بلاگ، دانشگاه های خراسان شمالی حدود یک هفته است که تعطیل شده، اما هنوز خبری از نحوه جبران کلاس های لغو شده منتشر نشده و این موضوع سردرگمی شدید دانشجویان را به دنبال داشته است.

سردرگمی دانشجویان خراسان شمالی در ترم جاری ، تغییر تقویم آموزشی یا برگزاری کلاس های مجازی؟

گروه دانشگاه خبرنگاران، حسین اکبری؛ پس از حرف و حدیث ها و حاشیه های فراوان درخصوص تعطیلی دانشگاه ها، بالاخره مراکز آموزشی رو به تعطیلی رفت. برخی دانشگاه ها اطلاعیه هایی درخصوص تعطیلی مرکزشان تا خاتمه سال 98 ارائه داده اند و برخی نیز باامید به بهبود شرایط، فعلا یک هفته دانشجویان را مرخص نموده اند؛ با این حال بعید به نظر می رسد تا خاتمه امسال دیگر کلاس درسی برگزار گردد.

از سوی دیگر هرچند وزارت بهداشت تلویحا اجازه تعطیلی دانشگاه ها را صادر کرد، اما به این نکته تاکید داشت که کلاس ها باید به صورت مجازی برگزار گردد تا دانشجویان از فضای درس و دانش دور نشوند. اتفاقی که هنوز در خراسان شمالی نیفتاده و به نظر می رسد به این زودی ها نیز خبری در این باب نخواهد شد.

اینک یک هفته از تعطیلی دانشگاه های خراسان شمالی می گذرد و با توجه به این که دانشگاه های استان تا خاتمه سال 98 تعطیل اعلام شده اند، به نظر می آمد مسئولان دانشگاه ها فکری به حال جبران کلاس های از دست رفته بنمایند، اما تا کنون هیچ اطلاعیه و تصمیمی در این خصوص منتشر نشده است.

دانشجویان نیز سردرگم هستند. نمی دانند کلاس هایشان کی برگزار خواهد شد؟ کلاس جبرانی برگزار می گردد یا نه؟ منتظر کلاس مجازی باشند؟ آن ها مسائل دیگری نیز دارند؛ دانشجویانی که از کتابخانه کتاب تهیه نموده اند و امکان پس دادن در زمان مقرر را ندارند نگران جریمه های نسبتا سنگین هستند و چندین نگرانی دیگر!

کلاس مجازی راهی ساده، اما بی کیفیت

حال چند فرضیه متصور است و هر کدام می تواند آسیب ها و مزایایی به دنبال داشته باشد. یکی از اصلی ترین گزینه های پیش رو برگزاری کلاس های مجازی است. این اقدام هم باعث می گردد دانشجویان مدت طولانی نزدیک به 45 روز از تحصیل دور نمانند و هم برای برگزاری کلاس های جبرانی احتیاج به برنامه ریزی مجدد نیست. اما این که ساز و کار این کلاس ها چطور باشد هنوز تعیین نشده است؛ همچنین این که چه میزان این نوع کلاس ها بازدهی دارد هم بحث دیگری است که پیرامون این تصمیم مطرح می گردد.

البته هم اکنون برخی اساتید دانشگاه بجنورد به صورت خودجوش اقدام به برگزاری کلاس مجازی نموده اند. این اساتید که عموما از گروه معارف هستند، از دانشجویان خواسته اند به سایت مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان رفته و پس از گذراندن دوره، گواهی دریافت نمایند و به این ترتیب کلاس درس ترم را گذرانده باشند.

در این خصوص باید متذکر شد که برخی دانشگاه های هم سطح دانشگاه های بجنورد نیز تصمیم قطعی خود را مبنی بر برگزاری کلاس های مجازی گرفته اند و به این ترتیب دانشجویانشان را از سردرگمی و اضطراب رها نموده اند.

تصمیمی که تعطیلی تابستان را نابود می نماید

تغییر تقویم آموزشی یکی دیگر از اقدامات احتمال دارد. اگر تا چند روز دیگر خبری از کلاس های مجازی نشد می توان این گزینه را تاحدودی قطعی دانست. اما دانشجویان تا حد زیادی با این روش مخالف هستند. یکی از دانشجویان دانشگاه بجنورد در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: دانشگاه نشان داده بی خیال برگزاری کلاس های مجازی است و زمزمه هایی از تغییر تقویم آموزشی شنیده شده که اگر این تصمیم قطعی گردد بسیاری از دانشجویان متضرر می شوند.

وی می افزاید: اگر کلاس ها به تابستان موکول گردد بسیاری از دانشجویان برای گذراندن دوره کارآموزی خود با مشکل جدی روبرو می شوند و شاید نتوانند در تابستان کارآموزی خود را سپری نمایند و این یعنی ممکن است حتی فارغ التحصیلیشان نیز به تاخیر بیفتد.

این دانشجو معتقد است با این تصمیم دانشجویان سال آخری که قصد دارند کنکور ارشد بدهند نیز با مشکل روبرو خواهند شد و بیان می نماید: دانشجویان ترم آخری هم برای تحویل پروژه خود به مشکل می خورند. در صورت تغییر تقویم آموزشی مسائل زیادی رخ خواهد داد و امیدوارم مسئولان به این تصمیم نرسند.

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد بجنورد نیز به ما می گوید: اگر تقویم آموزشی تغییر کند و از مدت بیکاری تابستان ما کسر گردد، نمی توانم در تابستان به سر کار بروم. طی 2 سال دانشجویی مخارج دانشگاه و شهریه را از محل کار در تابستان پرداخت می کردم. بسیاری از دانشجویان دیگر نیز شرایطشان مشابه من است.

با تمام این مسائل افزایش کیفیت کلاس های آموزشی را می توان نکته مثبت تغییر تقویم آموزشی دانشگاه دانست.

کلاس های جبرانی در بازه تقویم آموزشی

اما برگزاری کلاس های جبرانی و فشرده دیگر راه چاره است؛ به طوری که پس از تعطیلات نوروز با برنامه ریزی بسیار سخت کلاس های جبرانی دایر شده تا بخشی از کلاس های لغو شده جبران گردد.

برنامه ریزی این اقدام بسیار سخت به نظر می رسد و همچنین ممکن است دانشجویان با خستگی روبرو شوند، اما هم تابستان دانشجویان دست نخورده باقی می ماند و هم کلاس های باکیفیت تری نسبت به کلاس های مجازی حاصل می گردد.

حال باید دید تصمیم مسئولان دانشگاه های خراسان شمالی چیست؟ آیا یکی از راه های ذکر شده را انتخاب می نمایند و یا طرحی نو را ارائه می دهند؟ در هر صورت خبرنگاران منتظر اعلام طرح ها و انتشار تصمیمات مسئولان دانشگاه ها خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 583

به "سردرگمی دانشجویان خراسان شمالی در ترم جاری ، تغییر تقویم آموزشی یا برگزاری کلاس های مجازی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردرگمی دانشجویان خراسان شمالی در ترم جاری ، تغییر تقویم آموزشی یا برگزاری کلاس های مجازی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید