روش قیمت گذاری خودروهای جدید در کلینیک تجاری
به گزارش یزد بلاگ، در شرایطی خودروسازان چند محصول جدید را برای عرضه به بازار آماده نموده اند که قرار است قیمت آنها با روشی جدید توسط شورای رقابت معین گردد. این روش جدید را پیش تر شورای رقابت وعده نموده بود، روشی تحت عنوان کلینیک تجاری قیمت گذاری خودرو که طبق آن، خودروهای جدید با توجه به نظرات کارشناسی، قیمت محصولات مشابه و البته هزینه تمام شده فراوری، نرخ گذاری خواهند شد.
به گزارش خبرنگاران، هفته گذشته بود که رئیس شورای رقابت از ابلاغ دستورالعمل قیمتی محصولات جدید به خودروسازان اطلاع داد، با این حال شرح چندانی در خصوص روش اجرا ارائه نکرد. شورای رقابت البته پیش تر جلساتی را در قالب کلینیک تجاری قیمت گذاری خودرو برگزار نموده بود که چندان مورد استقبال خودروسازان قرار نگرفت. با این حال اما گویا شورای رقابت تصمیم خود را درباره نرخ گذاری خودروهای جدید گرفته و بنا دارد قیمت آنها را در قالب کلینیک های تجاری معین کند.
آن طور که رئیس شورای رقابت عنوان نموده، برای معین قیمت یک کالای جدید، باید قیمت کالا مشابه آن را که هم در داخل کشور است هم در خارج، محاسبه کرد.
رضا شیوا با بیان اینکه یک گروه تخصصی برای قیمت گذاری تشکیل می گردد، می گوید: در گروه مورد نظر (گروه مربوط به خودرو) هشت نفر متخصص از قسمت های مختلف درگیر ماجرا بوده و مشخصات خودرو در اختیارشان گذاشته می گردد و آنها بدون تماس با یکدیگر، مشخصات را آنالیز و در نهایت قیمت را اعلام می نمایند.
ه گفته وی، پس از آنالیز کارشناسان، از خودروسازان نیز در خصوص قیمت مد نظرشان نظرخواهی می گردد که آنها معمولا روش کاست پلاس (قیمت گذاری بر اساس هزینه تمام شده فراوری به علاوه سود) را لحاظ و نظرشان را اعلام می نمایند. آن طور که از اظهارات رئیس شورای رقابت بر می آید، روش موردنظر به نوعی سقف قیمت خواهد بود و در دوره های بعدی نیز برای قیمت گذاری ملاک عمل قرار خواهد گرفت، به نحوی که خودروسازان می توانند در صورت وجود تورم بخشی به قیمت این محصولات خود بیفزایند.
اظهارات شیوا در شرایطی است که شورای رقابت در دور نخست حضور خود در فرایند قیمت گذاری خودرو، به قیمت محصولات زیر 45 میلیون تومان یا پرتیراژها ورود و معین نرخ خودروهای گران تر را به عهده خودروسازان گذاشته بود. این شورا اما پس از بازگشت به قیمت گذاری پس از بیست ماه غیبت، عنان معین قیمت همه خودروها را در دست گرفت و حالا برای نرخ گذاری محصولات جدید نیز روشی نو را لحاظ نموده است.
طبق این روش، قیمت خودروهای جدید با در نظر دریافت همزمان نرخ های اعلامی از سوی خودروسازان و همچنین قیمت های پیشنهادی کارشناسان و البته قیمت محصولات مشابه، معین خواهد شد. به عنوان مثال، برای معین قیمت خودرویی مانند دنا پلاس توربو شارژ، نرخ پیشنهادی ایران خودرو و قیمت کارشناسی آن که با توجه به خودروهای رقیب و هم سطح به دست آمده، لحاظ خواهد شد.
با توجه به اینکه این روش نیز به نوعی سیاست دستوری قیمت گذاری را در خود دارد، احتمالا با واکنش منفی خودروسازان روبرو خواهد شد، چه آنکه آنها امید داشتند و دارند زیان مورد ادعای شان از ناحیه محصولات فعلی را با خودروهای جدید جبران نمایند. این در حالی است که روش شورای رقابت برای قیمت گذاری خودروهای جدید، باز هم آزادی عمل را از خودروسازان برای معین قیمت خواهد گرفت.
منبع: دنیای اقتصاد
منبع: تجارت نیوزمجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون
banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما