روایت فارین افیرز از شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران

به گزارش یزد بلاگ، به گزارش خبرنگاران، فارین افیرز مطلب خود را با قلم هنری روم با این عنوان منتشر نموده است: ایران کار خود را درست انجام می دهد.

روایت فارین افیرز از شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران

در ادامه این مطلب آمده است: تهران در اجرای برنامه هسته ای و فعالیت های منطقه ای خود از تحریم های ایالات متحده جان سالم به در برد. سال گذشته درچنین روزهایی، دولت دونالد ترامپ به شروع اقداماتی که خود آن را فشار حداکثری به ایران می نامید، اقدام کرد.

ایالات متحده که از توافق هسته ای ایران در ماه می میلادی سال 2018 انصراف داده بود، در ماه نوامبر مجدداً تحریم های اقتصادی را افزایش و صادرات نفت ایران را تحت فشار قرار داد. هم چنین دسترسی کشور به سیستم اقتصادی بین المللی را محدود کرد.

بعضی از تحلیلگران پیش بینی کردند که دوستان ایران در اروپا و آسیا از تصمیم ایالات متحده مبنی بر عدم یاری اقتصادی به ایران سرپیچی می نمایند. بعضی دیگر اظهار داشتند که این تحریم ها اقتصاد ایران را به مارپیچ مرگ می فرستد و تهران را در موقعیت یا تسلیم یا فروپاشی قرار می دهد ولی هیچ یک از این پیش بینی ها عملی نشد.

از آن سو، ایران که اکنون در دومین سال از این فشار اقتصادی به سر می برد، به شدت نسبت به ثبات اقتصادی و موقعیت منطقه ای خود اطمینان دارد. ایران ضمن تقویت اقتصاد غیرنفتی خود و امتناع از مصاحبه با واشنگتن، همچنان به گسترش برنامه هسته ای خود ادامه خواهد داد.

حتی پس از آنکه ایالات متحده از توافق هسته ای استعفا داد، ایران انتظار داشت که سایر طرفین این توافق به تقویت اقتصادی کشور یاری نمایند. از این گذشته، امضانمایندگان این توافق متعهد به تداوم صادرات نفت ایران بودند. با این حال، به دلیل فشار ایالت متحده، این پشتیبانی هرگز تحقق نیافت.

اروپا با تدوین مکانیسم اقتصادی، یاری می نماید تا تحریم های ایالات متحده دور زده گردد، اما این مکانیسم تنها تجارت بشردوستانه را اداره می نماید. دولت های اروپایی تنها می توانند از تجارت با ایران حمایت نمایند زیرا آنان قادر نیستند شرکت های خصوصی را وادار به سرپیچی از تحریم های آمریکا نمایند.

فارین افیرز در ادامه می نویسد:دولت های دوست دیگر هم چون چین، روسیه و هند نیز یاریی به این وضع نکرده اند. این کشورها همه اولویت های بالاتری دارند که نمی خواهند روابط خود با ایالات متحده را به خطر بی اندازند.

برای چین، مذاکرات تجاری و روابط استراتژیک وسیع بیشترین اعتبار را به آن ها می دهد. روسیه نیز می خواهد از دادن بهانه دیگری به کنگره برای پیگیری تحریم ها علیه کرملین جلوگیری کند و هند تمایل به تعمیق روابط با آمریکا دارد اما با این وجود ایران توانسته نه تنها فعالیت هسته ای خود را ادامه بدهد بلکه فعالیت های اقتصادی خود را نیز به انجام برساند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 80

به "روایت فارین افیرز از شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت فارین افیرز از شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید