راه آهن مشهد ، زاهدان تنها 10 درصد پیشرفت پس از 4 سال!

به گزارش یزد بلاگ، پروژه ریلی مشهد- زاهدان با اعتبارات قطره چکانی و افزایش هزینه های سالانه بعد از 4 سال، فقط 10 درصد پیشرفت داشته است.

راه آهن مشهد ، زاهدان تنها 10 درصد پیشرفت پس از 4 سال!

به گزارش از ، حدود چهار سال از کلنگ زنی ابَر پروژه ملی راه آهن مشهد - زاهدان می گذرد، پروژه ای که در چهار سال گذشته با اعتبارات قطره چکانی در مجموع تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، طول کل پروژه حدود 900 کیلومتر است و قطعه اول آن در خراسان رضوی در شهر های یونسی و گناباد قرار گرفته است که در صورت اتمام این پروژه و بهره برداری می تواند تحول عظیمی در جابه جایی مسافر، کالا و کاهش هزینه داشته باشد و از همه مهم تر خراسان رضوی را به آب های بین المللی در منطقه چابهار متصل خواهد نمود.

با آن که به گفته مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور، ساخت راه آهن در جهت یونسی به گناباد 72 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما زمانی می توان از این ظرفیت استفاده کرد که کل پروژه به اتمام برسد و با اعتبارات قطره چکانی که سالیانه برای این پروژه اختصاص می یابد و با احتساب افزایش هزینه های سالیانه، این پروژه به این زودی ها به نتیجه نخواهد رسید.

ایستگاه راه آهن یونسی در بجستان یکی از نقاط خط ریلی 900 کیلومتری مشهد - زاهدان است که ساخت آن از آذر 96 شروع شده است و همچنان ادامه دارد، جهت ریلی که زاهدان را به وسیله راه آهن به مشهد متصل خواهد نمود در مجموع 58 ایستگاه دارد که شهر های یونسی و گناباد دو ایستگاه آن در قالب قطعه نخست طرح هستند.

جزئیات ساخت راه آهن یونسی - گناباد را به اسم قطعه نخست طرح عظیم راه آهن مشهد- زاهدان، از مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور جویا شدیم.

شاهین اسد فامیان مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور با بیان این که خاک برداری جهت راه آهن یونسی - گناباد به اتمام رسیده و خاکریزی آن هم 72 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: بتن ریزی این پروژه هم با 45 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و هم اکنون تکمیل این پروژه در قطعه اول به 150 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.

او در ادامه به اهمیت ساخت پروژه راه آهن مشهد- زاهدان اشاره نمود و اضافه کرد: با ساخت این راه آهن در سال اول بهره برداری که شاید سال 1404 باشد حدود 3 میلیون تن بار جابه جا خواهد شد، بعلاوه یک میلیون مسافر هم از این طریق جابه جا می شوند و برای سال بیستم بهره برداری هم مقدار جابه جایی بار به 8 میلیون تن و جابه جایی مسافر تا 2.5 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور ادامه داد: این طرح برای خراسان رضوی از آن جایی اهمیت پیدا می نماید که صادرات استان می تواند از این طریق به آب های آزاد و تمامی کشور ها انجام گردد، بعلاوه اگر این طرح به اتمام برسد محصولات معادن به بندر چابهار منتقل و به وسیله اقیانوس به کل جهان و آب های آزاد متصل خواهد شد، ما سعی می کنیم اعتبارات عمومی را بیشتر روی این ایستگاه (یونسی -گناباد) متمرکز کنیم، پیش بینی ما این است که یک سال تا یک سال و نیم آینده این ایستگاه تکمیل گردد.

اسد فامیان بیان نمود: تکمیل راه آهن مشهد- زاهدان تحولات عظیمی در اقتصاد سواحل مکران و حوزه جنوب شرق کشور، توسعه حمل و نقل و رونق ترانزیت کالا و تجارت به همراه دارد و می تواند جابه جایی کالا را از بندر چابهار صد ها برابر افزایش دهد.

او از اختصاص قطره چکانی برای اجرای این پروژه انتقاد و توضیح داد: هم اکنون تکمیل این طرح به 14 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد، با این وضع اعتباری که سالیانه بین 50 تا 100 میلیارد تومان در نظر می گیرند هیچ وقت به نتیجه نخواهد رسید، باید بپذیریم که هزینه طرح ها سالیانه افزایش می یابد.

مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور تاکید نمود: ابر پروژه ملی راه آهن مشهد - زاهدان در چهار سال گذشته با اعتبارات قطره چکانی در مجموع تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اسد فامیان با اشاره به این که الان قیمت لوازم، دستمزد، کرایه، خرید ماشین آلات و مصالح سه تا چهار برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: پیش بینی که در دو سال گذشته انجام شد این بود که این پروژه با 10 هزار میلیارد تومان به اتمام خواهد رسید.

او یکی از اولویت ها را تامین اعتبار پروژه ها دانست و اضافه کرد: اگر بخواهیم با 13 تا 14 هزار میلیارد تومان پروژه در افق 1404 به اتمام برسد باید سالیانه 3 هزار میلیارد تومان برای پروژه بودجه در نظر گرفته گردد و در سال گذشته برای راه آهن یونسی -گناباد 25 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که این مقدار به 61 میلیارد تومان افزایش یافت، این اقدام نشان می دهد که مسئولان و نمایندگان مجلس برای افزایش اعتبار کوشش می نمایند و این نوید خوبی است، در سال نو هم 58 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که 50 میلیارد تومان آن را اول سال دریافت کردیم.

حامد قربانی فرماندار گناباد هم با بیان این که این پروژه در قطعه اول با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجراست گفت: با توجه به این که این پروژه جزو پروژه های ملی است باید اقدامات تسهیلگری از سوی ما صورت گیرد، هم اکنون پل سازی این جهت اجرا شده و قسمت زیادی از اجرای پل هم اجرا شده است و ریل گذاری هم در مرحله بعدی قرار گرفته است.

او در مورد اهمیت پروژه برای خراسان رضوی هم اضافه کرد: این پروژه از دو جهت برای ما اهمیت دارد، یکی این که قیمت حمل و نقل تمام شده محصولات تولیدی و معدنی کاهش می یابد، همیشه یکی از مسائل قیمت تمام شده محصولات افزایش کرایه حمل و نقل است و اگر این پروژه تکمیل گردد هزینه حمل و نقل به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

فرماندار گناباد توسعه گردشگری را یکی از مزیت های این طرح دانست و ادامه داد: این شهرستان یکی از قطب های گردشگری است که این پروژه می تواند به رونق گردشگری و ماندگاری جمعیت و کاهش مهاجرت یاری کند.

منبع: خراسان

/ف.ب

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4399

به "راه آهن مشهد ، زاهدان تنها 10 درصد پیشرفت پس از 4 سال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه آهن مشهد ، زاهدان تنها 10 درصد پیشرفت پس از 4 سال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید