خبرنگاران نیروگاه های تهران مازوت نمی سوزانند، مخازن پلمب است

به گزارش یزد بلاگ، تهران- خبرنگاران- مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فراوری نیروی برق حرارتی ایران گفت: نیروگاه های استان تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نمی نمایند و دادستانی پیش تر مخزن سوخت مازوت دو نیروگاه در این استان را پلمب کرد.

خبرنگاران نیروگاه های تهران مازوت نمی سوزانند، مخازن پلمب است

محسن طرزطلب روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مالی خبرنگاران اضافه نمود: دادستانی پیش از این مخزن سوخت مازوت نیروگاه بعثت و منتظرقائم را پلمب نموده بود، بنابراین چنانچه این دو نیروگاه بخواهند از مازوت استفاده نمایند، امکانپذیر نیست.

وی شرح داد: کسانی که ادعا می نمایند نیروگاه های تهران همچنان از سوخت مازوت استفاده می نمایند، اطلاع دقیقی از نوع سوخت نیروگاه های استان ندارند و نمی دانند در نیروگاه های تهران فقط گاز طبیعی مصرف می گردد.

طرزطلب اعلام کرد: شهر تهران دارای سه نیروگاه است که سوخت آنها گازی است و نیروگاه های موجود در استان البرز و قم هم که برق تهران را تامین می نمایند، از جمله نیروگاه های سیکل ترکیبی به شمار می آیند که آلودگی ندارند.

مدیرعامل شرکت فراوری نیروی برق حرارتی ایران گفت: استفاده از سوخت مازوت فقط در مواردی آن هم در تعداد محدودی از نیروگاه ها انجام می گیرد که امکان تامین گاز برای سوخت نیروگاه به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری فراهم نگردد.

وی توضیح داد: اکنون 129 نیروگاه در کشور فعالیت دارند که ممکن است در مواقع اضطراری در پنج یا 6 نیروگاه از سوخت مازوت استفاده گردد.

طرزطلب در باره فرایند تامین گاز برای نیروگاه ها اضافه نمود: وزارت نفت و شرکت ملی گاز همه کوشش خود را برای تامین گاز مورد احتیاج بکار بسته اند.

به گزارش خبرنگاران، پیش از این مهدی اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفته که به دلیل مصرف بالای گاز در کشور و امکان نداشتن برای تامین گاز کافی نیروگاه ها، بنا به دستور مراجع ذیصلاح از فرآورده های مایع نظیر گازوییل و مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده می گردد.

وی اضافه نمود: این امر به دلیل جلوگیری از خاموشی احتمالی نیروگاه های برق کشور انجام می گردد و هیچ ارتباطی به پر بودن انبارهای ذخیره نفت کوره (مازوت) ندارد؛ همانطور که در فصل تابستان که مصرف گاز به ویژه در بخش خانگی کمتر است، کل سوخت مورد احتیاج نیروگاه ها را گاز تشکیل می دهد.

نیروگاه ری از جمله نیروگاه های گازی کشور محسوب می گردد که تنها می تواند از سوخت گاز استفاده می نماید.

نیروگاه های پرند و شهدای پاکدشت سیکل ترکیبی و نیروگاه های طرشت و بعثت بخاری هستند. سوخت نخست همه نیروگاه های کشور گاز است و سوخت دوم به صورت مایع در مخازن سوخت هر نیروگاه ذخیره می گردد تا در مواقع بحرانی و قطع گاز از آن استفاده گردد. در نیروگاه های گازی، سوخت دوم گازوییل و در نیروگاه های بخاری سوخت دوم مازوت است.

تنها نیروگاه های طرشت و بعثت در تهران امکان استفاده از سوخت مازوت به عنوان سوخت دوم را دارند، که به خاطر موقعیت جغرافیایی تهران و مسایل محیط زیست محیطی سال های متمادی است که به هیچ وجه از سوخت دوم استفاده ننموده و در حال مصرف گاز هستند. در نیروگاه ری، پرند و شهدای پاکدشت نیز همچنان سوخت اصلی گاز استفاده می گردد.

نیروگاه طرشت داری چهار واحد بخار به ظرفیت کل 50 مگاوات و یک واحد گازی کوچک 25 مگاواتی است که حدود 40 سال است که از سوخت مازوت استفاده ننموده است. همه واحدهای این نیروگاه از مهرماه برای بحث تعمیرات از مدار خارج شده است و نیروگاه برق فراوری نمی نماید و در واقع خاموش است.

در نیروگاه بعثت نیز از سوخت گاز استفاده می گردد و پلمپ مخزن مازوت آن از سال 92 باز نشده است. در حال حاضر به دلیل احتیاج به فراوری برق، هر سه واحد این نیروگاه در حال فراوری برق است. موضوع عدم استفاده از مازوت در بازدیدهای محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران، از این نیروگاه مورد آنالیز و تایید قرار گرفته است.

نیروگاه شهید منتظر قائم دراستان البرز و شهرستان فردیس کرج قرار گرفته است نیز در حال حاضر از سوخت گاز استفاده می نماید و از سال 94 مخازن مازوت آن پلمپ است و اداره محیط زیست استان البرز به صورت آنلاین درحال رصد این نیروگاه است. در اتاق فرمان این نیروگاه سیستم پایش گازهای خروجی از اگزوهای واحد بخار نصب شده که امکان رصد آنلاین این نیروگاه را فراهم می نماید.

البته در حال حاضر به دلیل کمبود سوخت گاز، دو واحد گاز و دو واحد بخار این نیروگاه از مدار خارج شده و واحدهای دیگر با نصف توان در حال فراوری برق هستند. این نیروگاه دارای سه واحد گازی هر یک به ظرفیت 116 مگاوات، سه واحد بخار بخش سیکل ترکیبی به ظرفیت 100 مگاوات و چهار واحد بخار قدیمی هرکدام به ظرفیت 156 مگاوات است.

روابط عمومی شرکت مادرتخصصی فراوری نیروی برق حرارتی آمادگی دارد تا امکان ورود همه خبرنگاران و اصحاب رسانه را به نیروگاه های فوق الذکر در استان تهران و البرز فراهم کند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3133

به "خبرنگاران نیروگاه های تهران مازوت نمی سوزانند، مخازن پلمب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نیروگاه های تهران مازوت نمی سوزانند، مخازن پلمب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید