خبرنگاران فراوری واکسن کرونا در کشور هنوز در فاز قبل از کارآزمایی بالینی است

به گزارش یزد بلاگ، تهران- خبرنگاران- رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: فراوری واکسن کرونا در کشور هنوز در فاز قبل از کارآزمایی بالینی (Clinical trial) واقع شده است و مطالعات حیوانی آن روبه انتها است.

خبرنگاران فراوری واکسن کرونا در کشور هنوز در فاز قبل از کارآزمایی بالینی است

دکتر مصطفی قانعی روز آدینه درگفت وگو با خبرنگار دانشگاه وآموزش درخصوص آخرین شرایط فراوری واکسن ضد کرونا در ایران اضافه نمود: زمانی یک واکسن وارد فاز تست انسانی می گردد که خط فراوری آزمایشگاهی آن واکسن راه اندازی شده باشد.

کارآزمایی بالینی (Clinical Trial) نوعی پژوهش تجربی و قوی ترین نوع پژوهش برای اثبات رابطۀ علت و معلولی بین مداخلۀ درمانی و درمان است، یکی از انواع مطالعات پزشکی است که بر روی جمعیت های انسانی انجام می گردد. کاربرد مهم کارآزمایی های بالینی در مطالعه اثرات داروها و شیوه های درمانی جدید است.

وی اعلام نمود: زمانی می توان گفت که واکسنی وارد تست انسانی شده باشد که سازمان غذا و دارو، واکسن مورد نظر را از خط فراوری آن تهیه و بر روی انسان تست کند.

قانعی فوق تخصص ریه درمورد این مطلب که بعضی رسانه ها از ورود واکسن ضد کرونای ایرانی به تست انسانی به نقل از وزیر بهداشت خبر دادند، گفت: هر پیشرفتی درخصوص فراوری واکسن ضد کرونا باید وزیر بهداشت اعلام کند و اعلام از سایر منابع مبنایی ندارد.

وی یادآور شد: بعضی رسانه ها به اشتباه خبر از ورود به تست انسانی دادند درصورتی که وزیر بهداشت از آماده بودن واکسن کرونا به تست انسانی در کشور خبر داده است.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: این آمادگی ممکن است بین یک تا چند ماه طول بکشد، باید این آمادگی مورد قبول واقع گردد تا واکسن تست انسانی گردد.

به گزارش خبرنگاران، بعضی رسانه ها اخیرا از ورود واکسن ضدکرونای ایرانی به فاز انسانی خبر دادند. این در حالی است که سعید نمکی وزیر بهداشت 22 مردادماه در نشست خبری مجازی باخبرنگاران درباره ورود واکسن کرونا به فاز کارآزمایی های بالینی تاکید نمود: درباره واکسن کرونا در جهان حرف های زیادی مطرح شده است، اما هنوز به نتیجه قابل قبول و 100 درصد در این حوزه نرسیده ایم. این ویروس پیچیده است و مشابه آن را تا به امروز ندیده ایم و در نتیجه تهیه واکسن آن نیز از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است.

وی اضافه نمود: سه تا چهار مورد از پروژه های تحقیقاتی واکسن کرونا در ایران پیشرفت هایی داشته و این واکسن ها وارد کارآزمایی بالینی شده اند.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2121

به "خبرنگاران فراوری واکسن کرونا در کشور هنوز در فاز قبل از کارآزمایی بالینی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فراوری واکسن کرونا در کشور هنوز در فاز قبل از کارآزمایی بالینی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید