جهش تولید؛ رشد ارزش افزوده
به گزارش یزد بلاگ، شاخص های کلان اقتصادی ایران به ویژه نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) و نرخ تورم نه تنها در شرایط دلخواه نیستند، بلکه به عنوان تهدیدی برای کشور تلقی می شوند.علاوه بر این شاخص هایی مثل اشتغال ، سرمایه گذاری و صادرات نیز با سطح انتظارات و با نیازهای جامعه ای که باید تاب آور باشد ناسازگار شده است.
آمارها ، اطلاعات و تحلیل های کلان نشان می دهد نرخ رشد مالی ایران از سال 1387 به این سو با نوسان بالا و شتاب پایین روبرو شده است و نرخ تورم ایران به طور میانگین دست کم 4 برابر نرخ تورم متوسط جهان بوده است.
این روزها علاوه بر تأثیر منفی و تخریبی تحریم مالی، شاهد یورش دهشتناک ویروس کرونا بر کسب وکارها و اقتصاد خانواده ها هستیم. آمارهای در دسترس نشان می دهد رقمی نزدیک به 15میلیون از 24 میلیون شغل موجود در ایران را شغل های خرد به معنای شغل های خانوادگی تشکیل می دهند که در معرض اپیدمی ویروس کرونا با تهدید روبرو است.
مجموعه این شرایط موجب شده است مقام رهبری در نام گذاری سال نو بازهم اولویت را به تولید بدهند و از همه مدیران و سیاست گذاران و شهروندان خواسته اند راه برای جهش تولید هموار شود.
به نظر می رسد با توجه به نکات مندرج در سطرهای بالا و با عنایت به روزگار ایران امروز و ضرورت اولویت دادن به تولید، تحقق این شعار باید از همین امروز در دستور کار باشد.
واقعیت این است که توانایی و دانایی نهاد دولت برای پوشاندن لباس عمل به این شعار به شدت زیر ضرب قرار گرفته است و باید از سوی نهادهای گوناگون حاکمیت تقویت شود. دولت باید در شرایطی قرار گیرد که با عبور از خشک سالی مالی بتواند طرح های بزرگ عمرانی و زیربنایی را آماده اجرا کند تا تولید به حرکت درآید .
از سوی دیگر با توجه به نرخ کاهنده سرمایه گذاری در ایران به دلیل ضعف سرمایه گذاران داخلی وغیبت سرمایه گذاران خارجی، ظرفیت های تازه ای برای تولید به وجود نیامده است.
کاهش قدرت خرید شهروندان و نیز ضعف در ساختارهای صادراتی راه را در این راستا نیز هموار نکرده است تا تولید برای بازار داخلی و یا بازارهای خارجی جهش داشته باشد. نکته بسیار با اهمیت این است که در معنای تولید نوعی نگاه سنتی نهفته شده است که دامنه فعالیت مالی را تنگ می کند.
در نگاه سنتی ، تولید به فعالیت هایی گفته می شود که تنها به ایجاد و به دست آمدن کالا یا محصولاتی در کارخانه ها یا در مزارع و باغ ها منجر شود .
این در حالی است باید دامنه تولید و فعالیت های مالی را با توجه به ارزش افزوده مالی گسترش داد و از تعریف ها و چارچوب های قدیمی عبور کرد.
ایران در جایی از کره زمین واقع شده است و در شرایط سنی قراردارد که دادوستد کالا و خدمات در بازار داخل و در بازارهای خارجی می تواند ارزش افزوده ایجاد کند و تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد و فایده آن نصیب کل جامعه شود.
اگر این واقعیت در ذهنیت سیاست گذاران و سیاست ورزان قرار گیرد آنگاه از محدوده های تنگ و تاریک عبور می کنیم و جهش تولید به معنای جهش ارزش افزوده امکان تحقق بیشتری پیدا می کند.
منبع: اتاق بازرگانی ایرانمجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون
banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما