تفاوت آموزش ریاضی در ایران و کره

به گزارش یزد بلاگ، در پژوهشی که توسط محققان کشورمان و با مقایسه شرایط آموزش ریاضی در کشور ایران و کره جنوبی اجرا شده است، محققان توصیه های مختلفی را برای بهبود این حوزه در کشور مطرح نموده اند.

تفاوت آموزش ریاضی در ایران و کره

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، مطالعات تطبیقی در حوزهٔ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، شرایط و زمینه های مناسبی را برای ارائهٔ اطلاعات و یافته های معتبر در سطح ملی و بین المللی در خصوص عملکرد آموزشی کشورهای مختلف فراهم می سازد. نظام آموزشی کشورها می توانند از این طریق صندلی و عملکرد خود را در ابعاد مختلف آموزشی با یکدیگر مقایسه نموده و با شناخت نقاط ضعف و قوت، راهکارهای علمی و عملی کیفیت بخشی به فرآیند یاددهی- یادگیری را به اجرا درآورند. یکی از این مطالعات صورت گرفته توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت، مطالعهٔ تیمز است.

ازآنجاکه به بیان متخصصان، ریاضیات اغلب با قدرت مالی هر کشور ارتباط دارد، آنالیز عواملی که رابطهٔ معنادار با عملکرد ریاضیات دارند و مقایسهٔ این عوامل در کشورهای مختلف، از اهمیت زیادی برخوردار است.

عملکرد ریاضی دانش آموزان کره ای در مطالعه تیمز در میان کشورهای شرکت کننده رتبهٔ اول بوده است. برهمین اساس، انجام مقایسه ای هدفمند بین دانش آموزان ایرانی و کره ای در این خصوص، می تواند نکات مهمی را در بهبود این حوزه در کشور ما به همراه داشته باشد.

به همین دلیل، پژوهشگران دانشگاه تهران، اقدام به انجام مطالعه ای نموده اند که در آن عوامل مؤثر بر عملکرد ریاضی دانش آموزان در کشورهای ایران و کره مورد آنالیز واقع شده است.

این پژوهش بر پایه پژوهش قبلی تیمز صورت گرفته است که در آن دانش آموزان پایه هشتم (سوم هدایت) شرکت داشته اند. در این مطالعه از کشور ایران 6029 دانش آموز از 238 مدرسه، و از کشور کره 5166 دانش آموز از 150 مدرسه، به عنوان نمونه مورد آنالیز قرار گرفتند.

یافته های این پژوهش تفاوت عوامل مؤثر بر عملکرد ریاضی دانش آموزان ایران و کره را نشان می دهد. توجه به این تفاوت ها بسیار لازم است و هر کشور باید با توجه به مدلی که برایش مناسب تر است، به برنامه ریزی و سیاست گذاری برای بهبود عملکرد آموزش در جامعه خود بپردازد.

در این رابطه، زهرا نقش، استادیار و پژوهشگر گروه مشاوره و روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران و همکارش می گویند: در ایران و کره، تاثیر جنسیت بر عملکرد معنادار است و پسران عملکرد بهتری را در این خصوص نشان می دهند. همچنین با ارتقای شرایط اجتماعی- مالی دانش آموزان، عملکرد ریاضی آن ها بهبود می یابد. درواقع می توان گفت، با بهبود شرایط مالی، دسترسی دانش آموزان به کتاب ها و دیگر وسایل یاری درسی بیشتر می گردد. همچنین این موضوع به دانش آموز در درک بهتر مطالب یاری می نماید.

آن ها می افزایند: در هر دو کشور ایران و کره، خودپنداره رابطهٔ مثبت و معناداری با عملکرد ریاضی دارد و با افزایش خود پندارهٔ دانش آموزان، عملکرد آن ها افزایش می یابد. به علاوه نگرش دانش آموزان در کشور ایران بر عملکرد ریاضی تأثیر مثبت دارد و با افزایش نگرش مثبت به ریاضی، عملکرد آن ها بهتر می گردد.

طبق این نتایج، رابطهٔ نگرش با عملکرد ریاضی در کشور کره معنادار نبوده است؛ اما سودمندی در کشور کره تأثیر مثبت بر عملکرد ریاضی دانش آموزان دارد و هرچقدر دانش آموزان کره ای درس ریاضی را برای آینده خود مفیدتر بدانند، عملکرد بهتری خواهند داشت. این رابطه برای کشور ایران منفی بوده است.

از دیگر نتایج این تحقیق، بایستی اشاره نمود که رابطهٔ مقدار تکلیف با عملکرد ریاضی نیز در هر دو کشور ایران و کره، منفی بوده است. به بیان دیگر، تکلیف زیاد عملکرد دانش آموزان را کاهش داده است.

نقش و همکارش اظهار داشته اند: نتایج دیگر آنالیز ها نشان داد که در کشور کره سابقهٔ معلم بر عملکرد دانش آموزان تأثیر ندارد. اما در ایران سابقهٔ معلم بر عملکرد دانش آموزان تأثیر دارد. رابطهٔ بین سابقهٔ تدریس و عملکرد دانش آموزان هم متفاوت است، چراکه این متغیر از شرایط و یا انگیزهٔ معلمان برای کار کردن تأثیر می پذیرد.

به اعتقاد این محققان، سیاست گذاران آموزشی باید بدانند که عوامل سطح دانش آموز، تحت کنترل عوامل سطح مدرسه نیست و هریک از سطوح به نوبه خود نقش مهمی در عملکرد دانش آموزان دارند. بنابراین، آن ها باید با در نظر داشتن نقش مهمی که هریک از سطوح آموزشی، یعنی دانش آموز، کلاس، مدرسه، منطقه و حتی کشور بر عملکرد دانش آموزان دارد، به برنامه ریزی برای بهبود عملکرد دانش آموزان بپردازند.

این یافته های پژوهشی که می توانند در برنامه ریزی های مربوط به حوزه آموزش ریاضی در کشور ما اثرگذار باشند، در فصل نامه پژوهش های کاربردی روان شناختی متعلق به دانشگاه تهران منتشر شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2471

به "تفاوت آموزش ریاضی در ایران و کره" امتیاز دهید

2 کاربر به "تفاوت آموزش ریاضی در ایران و کره" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت آموزش ریاضی در ایران و کره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید