تربیت نیروی انسانی متناسب با احتیاج جامعه نیست

به گزارش یزد بلاگ، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: دانشگاه با تربیت جمعی از فرهیختگان نمی تواند انتظارات جامعه را برآورده کند.

تربیت نیروی انسانی متناسب با احتیاج جامعه نیست

رضا نقی زاده، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت وگو با خبرنگار درباره میزان کیفیت رشته های دانشگاهی و ارتباط آن ها با احتیاج روز جامعه اظهار کرد: سطح تربیت نیروی انسانی از لحاظ دانش در جامعه ما بد نیست و در این زمینه در استاندارد های جهانی قرار داریم.

او اضافه کرد: رابطه علم و فناوری و کلا دانشگاه با جامعه به صورت مناسبی تعریف نشده است و دانشگاه به عنوان نهاد متفاوت و مجزا از سایر بخش های کشور به تربیت نیرو و به فعالیت می پردازد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: اکنون نیروی انسانی متناسب با به احتیاج های جامعه تربیت نمی گردد؛ این واقعیت در دانشگاه های سایر کشور ها نیز مشهود است و مختص به کشور ما نیست.

او بیان نمود: طبق آمار بالای 90 درصد دانشگاه های ما در نسل یک هستند و تعداد محدودی هم پژوهش محور شده اند یا به این سمت حرکت نموده اند. در جهان به این جمع بندی رسیده اند که دانشگاه تنها با تربیت جمعی از فرهیختگان نمی تواند انتظارات جامعه را برآورده کند به همین دلیل باید به سمت دانشگاه های کارآفرین و جامعه محور بروند.

نبود تناسب رشته های آموزش عالی با احتیاج جامعه

نقی زاده در ادامه اضافه کرد: در نسل سوم و چهارم دانشگاه ها، هدف این است که بتوانیم به یک احتیاج از جامعه پاسخ دهیم. برای همین تمام ارکان دانشگاه اعم از نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش و جذب استادان و پذیرش جذب دانشجویان معطوف به حل احتیاج های جامعه است.

او تاکید نمود: باید بین فرهیختگان و احتیاج های جامعه یک ارتباط برقرار گردد اما دانشگاه های ما در این راستا عقب هستند.

این عضو عیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: باید در تعریف نخبگان تغییر ایجاد گردد البته در چند سال اخیر نیز تعریف از نخبه از حالت گلخانه ای خارج شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 149

به "تربیت نیروی انسانی متناسب با احتیاج جامعه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تربیت نیروی انسانی متناسب با احتیاج جامعه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید