بهترین کلیشه سازی ایران کجاست ؟

به گزارش یزد بلاگ، کلیشه سازی یکی از مهمترین مراحل پیش از چاپ برای بسته بندی به شمار می آید. کلیشه اغلب برای چاپ برجسته کاربرد دارد. از جمله چاپ های برجسته که از کلیشه بعنوان فرم حامل استفاده میکنند میتوان به چاپ لترپرس و چاپ فلکسو اشاره نمود.

بهترین کلیشه سازی ایران کجاست ؟

To view this video please enable JavaScript, and consider upgrading to a web browser that supports HTML5 video

کلیشه چیست و چه کاربردی دارد ؟

کلیشه برای چاپ با روش لترپرس که معمولا به آن فرم حروفی نیز گفته می گردد، در چاپ با ماشین های لترپرس مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت حروف فلزی و کلیشه و گراور تصویر، یک فرم کامل چاپی را تشکیل می دهند. در چاپ با ماشین های لترپرس رول، از پلیت های فتو پلیمری (نایلو پرینت) استفاده می گردد. فرم لترپرس در دو نوع خطی و هافتون تهیه می گردد، که هر دو برجسته هستند، سطح برجسته فرم لترپرس، مرکب را دریافت کرده و به کاغذ و مقوا منتقل می نماید، در حالی که سطوح پایین و گودتر آن مرکب نمی گیرند.

کلیشه لترپرس چگونه ساخته می گردد؟

معمولا از ورقه های نازک روی برای تهیه کلیشه های سنتی استفاده می گردد که عمدتا برای چاپ کارهای خطی از آن استفاده می گردد. از پلیت های مسی (زینک گراور) نیز برای چاپ هافتون استفاده می نمایند. برای ساخت کلیشه، سطح فلز را تمیز کرده و با محلول پلی وینیل که به نور حساس است پوشش می دهند. سپس آن را توسل یک فیلم نگاتیو نور می دهند، که به این طریق قسمت های نور دیده بر روی فلز، به حالت سخت در می آید. پس از ظهور، قسمت های بدون تصویر با اسید کاری پاک شده و پایین تر از سطح تصویر قرار می گیرند. کلیشه آماده را بر روی پایه های چوبی و یا پلاستیکی و یا فلزی نصب می نمایند که ارتفاع آن برای چاپ باید 23.317 میلی متر باشد.

فراوری کلیشه به روش قالب گیری چگونه انجام می گردد؟

پلیت های تکثیری، همان طور که از نامشان پیداست، از روی سطوح برجسته آماده برای چاپ مسطح لترپرس که بر روی فلز و یا به شکل کلیشه تهیه شده، کپی و تکثیر می شوند. قالب های فلزی از نوع اشتریوتایپ (Sterotypes) و الکتروتایپ(electrotypes) جای خود را به قالب های تکثیر که از جنس لاستیک و یا پلاستیک هستند، داده اند.

لاستیکی که از آن برای تکثیر کلیشه استفاده می گردد، می تواند از جنس لاستیک طبیعی، لاستیک مصنوعی و یا مواد پلاستیک مصنوعی باشد. انتخاب نوع لاستیک بستگی به نوع کار تکثیر و روش چاپی آن دارد. به عنوان مثال در چاپ لترپرس و فلکسو گرافی که هر دو از نوع چاپ برجسته هستند، استفاده از پلیت های لاستیکی و پلاستیکی به شکل گسترده ای صورت می گیرد.

پلیت های پلاستیکی را می توان از جنس ترموپلاستیک (Thermoplastic) - که ماده ای مثل چسب است و در اثر گرما نرم می گرددو یا ترموست (Thermost) که در حالت داغ و مذاب قابل ریخته گری بوده اما پس از منجمد شدن، دوباره قابل ذوب نمی باشد - تهیه نمود.

مواد ترموپلاستیک با حرارت نرم شده و پس از خنک شدن سفت می گردد. مواد ترموست با حرارت نرم شده و پس از سرد شدن به حالت سخت و جامد در آمده و با حرارت دهی مجدد، نرم نخواهند شد.

روش قالب گیری و تهیه پلیت های پلاستیکی مشابه یکدیگر بوده و در خصوص استفاده از مواد ترموست مثل Bakelite برای تهیه قالب ها از پلیت اصلی استفاده می گردد. که این روش با به کارگیری پرس هیدرولیک صورت می گیرد.

مواد پلاستیک ترموست را در ابتدا با حرارت نرم کرده و با ادامه حرارت دهی آن را به صورتی در می آورند که قابل قالب گیری در فرم دلخواه باشد. روش تکثیر پلیت های لترپرس همان تکرار فراوری پلیت با روش قالب گیری است، با این تفاوت که مواد مصرفی مثل پلاستیک و یا لاستیک را برای تهیه و تکثیر پلیت در تماس با قالب تهیه شده قرار می دهند، پلیت های قالب گیری شده را سپس در اندازه و ضخامت مورد نظر تهیه می نمایند، پلیت های پلاستیکی را معمولا با چسب بر روی ورقه های پلاستیک شفاف می چسبانند.

این روش ها امروزه قدیمی شده و به خاطر حجیم بودن دستگاه ها، طولانی شدن زمان فراوری و بیماری زایی، کنار گذاشته شده اند. .

پلیت های فتوپلیمر Photopolymer Plates چه ویژگی هایی دارند؟

پلیت های فتوپلیمر، رایج ترین نوع پلیت چاپ برجسته هستند که به شکل گسترده ای در چاپ برجسته و فلکسوگرافی مصرف دارد. پلیت فتو پلی مر از پلاستیک حساس به نور ساخته شده که در زمان قرار دریافت تحت تابش نور ماوراء بنفش سخت می گردد.

برای کار با پلیت های فتوپلیمر از دو سیستم مختلف استفاده می گردد :

  • در روش اول، مواد فتو پلیمر را می توان بر روی صفحه فلزی که به عنوان پایه عمل می نماید، قرار داد و در مواردی که احتیاج به خم کردن پلیت باشد از ورقه های انعطاف پذیر به عنوان پایه استفاده کرد، تا از طریق آن، امکان قرار دادن پلیت به دور سیلندر فراهم گردد .
  • در روش دوم، مواد پلیت به عنوان رزین مایع و حساس به نور، تهیه می گردد که روش استفاده از آن توضیح داده خواهد شد. در این روش پلیت را به تنهایی و یا با استفاده از ورقه فلزی نگه دارنده، استفاده می نمایند، که به راحتی قابل نصب بر روی سیلندر است.

در روش اول، مثل چاپ نایلو پرینت یا فلکسوگرافی، پلیت آماده را در تماس با فیلم نگاتیو خوانا (فارسی راست به چپ و لاتین چپ به راست) قرار داده و در مقابل اشعه ماوراء بنفش قرار می دهند. این عمل در محفظه مخصوصی انجام می گردد که ایمنی اپراتور را در مقابل تابش اشعه تأمین می نماید. زمان لازم برای تابش اشعه، بر حسب حساسیت نوع مواد مصرفی متفاوت است. اشعه ماوراء بنفش باعث سخت شدن مواد فتوپلی مر در قسمت های چاپ شونده - که نور دیده اند می گردد. اشعه ماوراء بنفش از قسمت های تیره در فیلم عبور نمی نماید، که این قسمت ها بدون چاپ است.

پس از نوردهی، پلیت را با فشار آب و با مواد شیمیایی دیگر مثل هیدروکسید سدیم شستشو می دهند تا قسمت های نرم و بدون تصویر آن پاک گردد و قسمت های سخت شده که حامل تصویر هستند به شکل برجسته ظاهر گردد. پس از خشک کردن پلیت مرحله نهایی کار انجام می گردد که قرار دادن تمام پلیت در مقابل نور به منظور سخت کردن مجدد است که پس از این مرحله قابل استفاده خواهد بود.

در روش دوم، مایع رزین حساس به نور را بر روی نگاتیوی که از طریق یک پلاستیک نازک محافظت می گردد می ریزند به شکلی که مایع به حالت روکش یا لمینیت در آید. در موقع ریختن مایع رزین از یک تیغه تنظیم نماینده برای یک نواخت کردن سطح مایع استفاده می نمایند، که این تیغه علاوه بر یک نواخت کردن سطح مایع بر روی نگاتیو باعث خارج کردن حباب هوا نیز می گردد. سپس فیلم را بر روی سطح و یا پشت مایع پهن کرده و آن را از بالا یا پشت، نور می دهند. پس از نور دادن، پلیت را خارج کرده و مشابه روش اول، شستشو داده و مجددا سخت کرده و آماده مصرف می سازند.

سیستم تهیه پلیت های فتوپلی مر معمولا در چاپخونه هایی که از ماشین های چاپ نایلوپرینت یا فلکسو استفاده می نمایند مصرف دارد، تا به این وسیله امکان تهیه پلیت های مصرفی را در چاپخانه فراهم سازند. به همان ترتیبی که مثلا چاپخانه هایی که با روش چاپ افست کار می نمایند، بخش لیتوگرافی را برای تهیه پلیت مصرفی خود تاسیس کرده اند. از دو روش توضیح داده شده در بالا، در موارد مختلف استفاده می گردد. معمولا روش اول برای چاپ کارهای تجاری و عمومی و روش دوم فقط برای چاپ روزنامه و مواد بسته بندی به روش فلکسوگرافی و کتاب های جلد کاغذی مصرف دارد.

کلیشه فلکسوگرافی Flexographic Printing plate چیست و چه کاربردی دارد؟

پلیت ها یا کلیشه چاپ فلکسو به سه نوع اصلی تقسیم بندی می شوند:

  • کلیشه لاستیکی
  • کلیشه حکاکی شده با اشعه لیزر
  • کلیشه فتوپلی مر

هر یک از این کلیشه ها با روش متفاوتی تهیه می گردد که بر حسب احتیاج چاپ، انتخاب می گردد.

کلیشه لاستیکی Rubber plate چه ویژگی هایی دارد؟

برای تهیه کلیشه فلکسو، از لاستیک به شکل برجسته استفاده می گردد که از بدو پیدایش روش چاپ فلکسو به آن، پلیت اشتریو (Stereo) گفته شده است.

کلیشه لاستیکی دارای خواص ویژه ای مثل مقاومت در مقابل پارگی، مقاومت در مقابل ساییدگی و مقاومت در مقابل هواست. ویژگی های ذکر شده باعث می گردد تا پلیت لاستیکی به عنوان یک ماده ایده آل برای چاپ فلکسو شناخته گردد، پلیت اشتریو را می توان با روش های برش دستی، حکاکی و یا قالب گیری تهیه نمود.

تهیه کلیشه لاستیکی با روش برش دستی به این صورت است که با کپی کردن تصویر بر روی سطح لاستیک و برش قسمت های بدون تصویر در آن، تهیه میگردد که به این ترتیب تصویر چاپ شونده به صورت برجسته ظاهر خواهد شد. این روش معمولا در سطح محدودی استفاده می گردد و چاپ آن از کیفیت پایین برخوردار است. مثل چاپ کارتن ارزان قیمت و پاکت.

کلیشه حکاکی شده با لیزر Laser engraved plate or roller چه ویژگی هایی دارد؟

با این روش امکان تهیه کلیشه فلکسو، با کیفیت بسیار بالا و دقیق وجود دارد که این روش را حکاکی سیلندر و نورد نیز می نامند.

در این روش با به کار گیری یک سیستم کنترل کامپیوتری، اشعه لیزر قسمت های بدون تصویر را از روی لاستیک پاک می نماید، در این حالت کلیشه لاستیکی را می توان به دور سیلندر کشیده و یا به شکل پلیت لوله ای بر روی سیلندر نصب کرد.

پس از حکاکی لاستیک و تهیه کلیشه فلکسو احتیاجی به انجام عملیات بعدی نیست و کلیشه را می توان بر روی سیلندر نصب کرده و شروع به چاپ کرد. اشعه لیزر که از طریق کامپیوتر کنترل می گردد، می تواند کلیشه لاستیکی را به شکل برجسته تهیه کند، و این عمل را با استفاده از یک سیستم اتوماتیک داخلی امکان پذیر می سازد.

این سیستم، امکان کشش مناسب را برای لاستیک، بدون تغییر حالت دادن آن فراهم می نماید و نتیجه مطلوب و کیفیت بالاتر حکاکی را موجب می گردد. امکاناتی از قبیل حکاکی تصاویر یکسان و متعدد بر روی پلیت، چسباندن و حکاکی تصاویر بدون وجود فاصله در کنار یکدیگر، از دیگر ویژگی های خاص این سیستم است.

اطلاعات و دستورات مربوط به تصویر و کنترل عملکرد اشعه لیزر با یکی از دو روش زیر انجام می گردد :

  • واحد اسکنر که مسوولیت تفکیک رنگ را به عهده دارد و به ایستگاه کاری الکترونیک یا صفحه بندی الکترونیک متصل است.
  • نرم افزارها و تجهیزات موجود در سیستم که امکان فراوری تصویر را برای ماشین حکاکی فراهم می سازد (به عنوان مثال برنامه های آماده برای آماده سازی فرم های تجارتی و قالب های برجسته.)

کلیشه فتوپلیمر Photopolymer plate چه ویژگی هایی دارد؟

استفاده از کلیشه فتو پلیمر در چاپ فلکسو از معروفیت خاصی برخوردار است و به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. انواع این پلیت بر حسب نوع کار چاپی و با ویژگی های خاص تهیه می شوند، مواد فتوپلی مر دارای خاصیتی هستند که ابعاد آن ها تغییر نمی نماید، بنابر این مشکل تغییر ابعاد تصویر یا روی هم نخوردن رنگ ها پیش نمی آید. از پلیت فتوپلی مر برای چاپ تصاویر یکسان و متعدد که بر روی یک کلیشه حکاکی می گردد، استفاده می نمایند.

10 کلیشه سازی برتر ایران در سال 99

1. کلیشه سازی تهران گراور

ساخت انواع کلیشه برای چاپ، طلاکوب و برجسته سازی با عالی ترین کیفیت در کوتاه ترین زمان

https://www.chapkhone.info/wp-content/uploads/2020/12/کلیشه-سازی-تهران-گراور.mp4

تهران، منطقه 12، محله بهارستان، جمهوری، خ. باغ سپهسالار (صف)، پلاک 57، طبقه اول

تلفن : 33119255021-33936083-33936584

2. کلیشه کارا پیشرو

شرکت کلیشه سازی کارا فراوری نماینده انواع کلیشه های ژلاتینی با استفاده از مرغوب ترین مواد و استفاده از تجهیزات به روز تمام بخش های مربوطه را در یک واحد دارا میباشد فقط کافیست با آنها تماس بگیرید و طرح مورد نظر خود را ارسال کنید و پس 48 ساعت محصول خود را اماده تحویل بگیرید. از سال 1389 این مجموعه با دارا بودن تجهیزات کاملا اتوماتیک ، واحد طراحی ، واحد مونتاژ و واحد ساخت کار خود را شروع کرد. محصولات فراوریی در ضخامت های مختلف ، چاپ های فلکسو برای گونی ، نایلون ، سلفون ، لفافه ، مقوا ، کارتن و جعبه و … میباشد.

تهران،رباط کریم،شهرک صنعتی سبلان،خیابان خانی

021-56584875 021-56584866

3. کلیشه سازی طاها

شرکت گرافیک طاها از سال 1370 فعالیت خود را در زمینه ساخت ماشین آلات مهر سازی، کلیشه سازی و لیتوگرافی شروع کرده است. این شرکت با تجربه ای در حدود 20 سال از اولین شرکت های ارائه نماینده و فراوری نماینده این دستگاه ها در ایران می باشد. از ابتدای شروع به کار، اصول حاکم در این شرکت بر مبنای مشتری محوری و رضایت مشتریان بوده است. به همین دلیل اکنون برآن شدیم که تجربه و مهارت خود را به همراه دانش روز، در ارائه خدمات کلیشه ژلاتین و نایلون پرینت به مشتریان عزیز ارائه نماییم. با امید به خدا و کوشش تیم جوان مجموعه گرافیک طاها در این راه نیز هم مانند فراوری دستگاه ها کلیشه سازی بتواند پیروز و درخشان عمل کند.

موبایل: 09121096334

4. کلیشه سازی و قالب سازی برتر

  • مشاوره، طراحی، ساخت و مونتاژ تخصصی در زمینه کلیه کلیشه های ژلاتینی
  • ساخت انواع قالب های کارتن (روتاری، تخت و واشر)

کرج، کمالشهر، روبروی کلانتری 24، پلاک 1012

0936 718 7345 | 026 - 3472 6182

5. کلیشه سازی رایان مهر

شرکت رایان مهر به عنوان اولین و بزرگترین فراورینماینده مواد مصرفی چاپ فلکسو در کشور، از ابتدای سال 1380 با تکیه بر سه اصل اولیه ضمانت کیفیت ، سرعت در فراوری و تجارت سالم در کوشش است تا با استفاده از جدیدترین روش ها و تجهیزات روز جهان با هدف رضایت مشتریان خود گام بر می دارد.

کیلومتر یازده جاده مخصوص کرج، خیابان بیست و پنجم، درب دوم سمت راست

021-44565315

6. کلیشه سازی کیمیا

این مجموعه با راه اندازی بخش طراحی و گرافیک، نصب و راه اندازی ماشین آلات کلیشه سازی و مونتاژ جهت چاپ کارتن به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی، آماده ارایه خدماتی نوین در بخش پیش از چاپ، به صنعت چاپ کارتن و سلفون است.

  • چاپ کارتن و فلکسو
  • مونتاژ کلیشه ژلاتینی
  • ساخت کلیشه ژلاتینی

تهران، شاد آباد، انتهای خیابان 17 شهریور، میدان بوربور، کوچه پنجم پلاک 25

02166789180

7. کلیشه سازی لوتوس

فراوری کلیشه های ژلاتینی با ضخامت مختلف متناسب با انواع دستگاه های چاپ کارتن و چاپ جعبه

کلیشه سازی لوتوس با بیش از دو دهه فعالیت در بخش مشاوره، طراحی، ساخت و مونتاژ انواع کلیشه های ژلاتینی با بهره گیری از تجهیزات روز جهان و کادری مجرب آماده ارائه خدمات نوین و همکاری با شرکت ها و صنایع فعال در زمینه چاپ و بسته بندی می باشد.

تهران، اتوبان آزادگان، ورودی فدائیان اسلام جنوب، خیابان شهید محمدی، میدان صفائیه، خیابان ابن باویه شمالی، نبش کوچه رنجبر، پلاک یک واحد 1

33397794 | 09123976540

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2959

به "بهترین کلیشه سازی ایران کجاست ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین کلیشه سازی ایران کجاست ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید