بهبود میگرن با مصرف مکمل های سین بیوتیک

به گزارش یزد بلاگ، پژوهشگران با انجام یک مطالعه، تاثیر مصرف مکمل های سین بیوتیک را بر بهبود شدت، علائم و دفعات میگرن بررسی کردند.

بهبود میگرن با مصرف مکمل های سین بیوتیک

به گزارش خبرنگاران، میگرن بیماری است که با سردردهای مکرر و ناتوان کننده معین می شود. طبق طبقه بندی بین المللی اختلالات سردرد، میگرن یک اختلال عودکننده با حملات سردرد میانه تا شدید به مدت چهار تا 72 ساعت است که علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و یا حساسیت به صدا نیز دارد.

تغییرات فیزیولوژیکی که باعث ایجاد میگرن می شوند، پیچیده است و به طور کامل شناسایی نشده است. عواملی مانند استرس، عادت های غذایی ضعیف، غذاهای آلرژی زا، مسائل سلول های عصبی غدد درون ریز، هورمون ها، استرس اکسیداتیو و اختلالات گوارشی؛ به عنوان محرک برای میگرن، گزارش شده اند.

در دهه گذشته، ارتباط بین اختلالات گوارشی و شروع و شدت میگرن مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات گذشته نشان می دهد که تغییرات در دستگاه گوارشی به دلیل التهاب، عدم تعادل میکروبیوتا و سایر اختلالات می تواند نقش مهمی در ایجاد سردردهای میگرنی داشته باشد. عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک و ... با شروع میگرن مرتبط هستند. همچنین برخی بررسی ها حاکی از آن است که کاهش باکتری های مفید روده و افزایش باکتری های مضر که به آن دیس بیوز می گویند، با علائم بالینی شدید در بیماران میگرنی مرتبط است.

برای بهبود مشکل کاهش باکتری های مفید در روده، ممکن است از پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها استفاده شود. پروبیوتیک ها؛ میکروارگانیسم های زنده با مزایای بالقوه برای سلامتی میزبان هستند و پری بیوتیک نیز به کربوهیدرات های قابل تخمیر گفته می شود که به طور انتخابی غذای پروبیوتیک ها را تامین می کنند. در کنار آن ها سین بیوتیک ها وجود دارند که مکمل های غذایی هستند و با پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها ترکیب شده و از بقا و رشد پروبیوتیک ها و میکروارگانیسم های موجود در دستگاه گوارش محافظت می کنند.

بهبود باکتری های مفید روده، با استفاده از این مکمل ها ممکن است عملکرد اندوتلیال و نفوذپذیری روده را بهبود بخشد و باعث بهبود مسائل و التهابات روده شود. همین تغییرات ممکن است به نوبه خود، محور روده-مغز را تنظیم کند و دفعات یا شدت یا علائم میگرن را کاهش دهد.

با توجه به اینکه مصرف سین بیوتیک ها به طور کلی بی خطر تلقی می شود، اگر ثابت شود که اثر مفیدی بر میگرن دارند، ممکن است به عنوان یک درمان جایگزین یا مکمل برای دارودرمانی سنتی که اغلب دارای عوارض جانبی است، معرفی شود. بر همین اساس پژوهشگران با انجام یک مطالعه، تأثیر مصرف سین بیوتیک ها را بر ویژگی های میگرن و بیومارکرهای التهابی در زنان مبتلا به میگرن بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه 69 زن مبتلا به میگرن مورد بررسی قرار گرفتند و در این کارآزمایی بالینی بیماران به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. بیماران گروه مداخله، دو بار در روز یک کپسول حاوی 12 نوع پروبیوتیک و پری بیوتیک، نیم ساعت قبل از غذا به مدت 12 هفته مصرف کردند. همچنین کپسول های حاوی دارونما نیز در اختیار بیماران گروه کنترل قرار داده شد و این بیماران نیز دارونما را دو بار در روز به مدت 12 هفته مصرف کردند.

کپسول سین بیوتیک مورد استفاده در گروه مداخله حاوی 12 نوع پروبیوتیک شامل لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، لاکتوباسیلوس هلویتیکوس، لاکتوباسیلوس بولگاریکوس، لاکتوباسیلوس پلانتاروم، لاکتوباسیلوس گاسری، بیفیدوباکتریوم برو، بیفیدوباکتریوم لانگوم، بیفیدوباکتریوم لاکتیس، بیفیدوباکتریوم بیفیدوباکتریوم، و استرپتوکوک ترموفیلوس و فروکتو الیگوساکاریدها(FOS) به عنوان پری بیوتیک بود.

برای بررسی تاثیر این دارو، شدت میگرن، روزهای میگرن در ماه، دفعات و مدت حملات، تعداد داروهای مسکن مصرفی، مسائل گوارشی، سطح سرمی پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا به عنوان نشانگر التهاب و زونولین به عنوان نشان گر نفوذپذیری روده، در ابتدا و انتهای مداخله اندازه گیری شد.

در بررسی های این مطالعه کاهش تعداد مسکن های مورد استفاده پس از استفاده از مکمل سین بیوتیک گزارش شد. این ممکن است با کاهش دفعات حمله های میگرنی در این بیماران مرتبط باشد. همچنین بررسی ها حاکی از آن است که مصرف مکمل های پروبیوتیک ممکن است منجر به کاهش تعداد روزهای سردرد و شدت آن ها و استفاده از مسکن ها در بیماران میگرنی شود.

به علاوه یافته های این مطالعه، کاهش سطح سرمی نشانگرهای التهابی بررسی شده را در بیمارانی که مکمل سین بیوتیک استفاده کرده بودند، نشان داد.

به طور کلی، نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که مصرف مکمل سین بیوتیک به مدت 12 هفته، می تواند نفوذپذیری روده را بهبود بخشد و التهاب و دفعات حملات را در زنان مبتلا به میگرن کاهش دهد.

در انجام این مطالعه عابد قوامی، فریبرز خوروش، زهرا حیدری و غلامرضا عسگری؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به همراه سامان خالصی از دانشگاه مرکزی کوئینزلند استرالیا با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه مرداد ماه سال جاری، به صورت مقاله علمی با عنوان اثر مکمل سین بیوتیک بر ویژگی های میگرن و بیومارکرهای التهابی در زنان مبتلا به میگرن: نتایج یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده در نشریه Pharmacological Research منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 بهمن 1400 بروزرسانی: 26 بهمن 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4704

به "بهبود میگرن با مصرف مکمل های سین بیوتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود میگرن با مصرف مکمل های سین بیوتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید