برای رشد تألیف باید حمایت را در کنار نظارت اجرا کنیم

به گزارش یزد بلاگ، مجید کاظمی، طراح گرافیک، نویسنده، تصویرگر و طراح اینفوگرافیک در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در واقع کتاب هایی که در ایران نوشته می شوند کتاب های خوبی هستند اما کتاب هایی که در خارج ایران فراوری می شوند کمی دقیق تر و بهتر هستند و این موضوع برای این است که در مبحث کیفی سازی کتاب ها کار شده است. برگزاری کارگاه های کیفی سازی مثل کتاب آرا به نویسندگان، طراحان گرافیک، تصویرگران و ناشران یاری می نمایند که به درک برسند چگونه می توانند کیفیت کتاب های خود را به رشد برسانند؛ آن ها را مجذوب کننده تر نمایند و مردم را به سمت خواندن این کتاب ها سوق بدهند. در واقع این کارگاه ها پشتیبانی بزرگی برای ناشران است.

برای رشد تألیف باید حمایت را در کنار نظارت اجرا کنیم

وی اضافه نمود: یکی از دلایل کمبود تألیف در حوزه هنر ضعف در کتاب هاست و دیگر علت آن این است که تحقیقات برای افراد قیمت بسیار بالایی دارد. چه کسانی کتاب فراوری می نمایند؟ عموما کسانی که موزه، دانشگاه و سایر زیرساخت های آن را دارند، یعنی کسانی که فرایند تحقیق مقرون به صرفه تری را طی می نمایند. درواقع کسی نمی تواند از صفر آغاز به تحقیق کند و مولد کتاب باکیفیت باشد؛ ولی اگر شما یک موزه بزرگ حیات وحش داشته باشید یا یک موزه بزرگ دایناسور داشته باشید، قاعدتا فراوری محتوای ساده تری را خواهید داشت. یکی از دلایلی که سطح کتاب های ایران کمی پایین تر است هزینه بالای فراوری کتاب در ایران است. البته که ما فراوریات خوب نیز داریم نه این گونه که بگوییم تمامی فراوریات فعلی کم کیفیت و بی ارزش هستند؛ بلکه فراوریات خوب بسیاری داریم اما عموما این گونه نیست.

وی اضافه نمود: یکی از راهکارهای حل این مشکل حمایت سازمان های زیرساختی مثل دانشگاه ها و موزه ها و ... است، که ناشران قوی در این حوزه باشند. اگر در این حوزه ناشران قوی ظهور و بروز نمایند کم کم ناشران خصوصی هم به این سمت می روند که از تألیف حمایت نمایند. در واقع برای رشد تالیف باید حمایت را در کنار نظارت اجرا کنیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1402 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4987

به "برای رشد تألیف باید حمایت را در کنار نظارت اجرا کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای رشد تألیف باید حمایت را در کنار نظارت اجرا کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید