بخشی از طاق کسری فرو ریخت

به گزارش یزد بلاگ، بعضی افراد فعال در شبکه های اجتماعی عراق تصاویری از طاق کسری در بغداد منتشر نموده و نوشته اند که همزمان با شروع سال 2021 بخشی از سقف این بنای تاریخی فرو ریخت.

بخشی از طاق کسری فرو ریخت

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، بعضی از شبکه های اجتماعی در کشور عراق، اطلاع داده اند که بخشی از سقف بنای معروف و باستانی، طاق کسری، در منطقه المدائن بغداد فرو ریخته است.

فعالان شبکه های اجتماعی و دوستداران میراث این کشور نیز در نقد عملکرد دولت عراق در نگهداری از آن، به بی توجهی دولت نسبت به این بنای مهم اعتراض نموده اند.

هنوز مقامات مربوطه در عراق نسبت به این موضوع واکنشی نداشته و خبر را تأیید ننموده اند.

از سال ها قبل حرف هایی درباره همکاری بین ایران و عراق برای بازسازی این بنای فاخر در میان مسئولان ایرانی و عراقی زده می شد اما اتفاق نیفتاد. حتی باستان شناسان ایرانی بارها از مقامات ایرانی خواسته اند تا نسبت به بازسازی این بنای تاریخی در همکاری بین دو کشور رایزنی گردد. چرا که طاق کسری به اعتقاد آنها به بازسازی اضطراری احتیاج دارد و هر بار بخشی از آن فرو می ریزد.

در سال 98 حسن یعقوبی معاون وزیر فرهنگ و گردشگری عراق از آمادگی کشورش برای بازسازی و بازسازی طاق کسری اطلاع داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز برای یاری به بازسازی این بنای تاریخی موافقت نموده است.

پیش از این ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره پیگیری پیشنهاد قبلی عراق درباره بازسازی ایوان مدائن طاق کسری گفته بود: ایران برای بازسازی این آثار باستانی قبلاً هم اعلام آمادگی نموده بود، اما شرط آن ، تأمین هزینه های متخصصان ایرانی از سوی عراق است که اگر این شرایط از سوی آن ها فراهم گردد، ایران در این باره اقدام خواهد نمود.

طاق کسری یا ایوان مدائن مشهورترین بنای بازمانده از دوران ساسانی است که در مدائن و حدود 40 کیلومتری جنوب بغداد، در ساحل شرقی رود دجله قرار گرفته است. تاریخ ساخت آن 550 میلادی ذکر شده است، این بنا از آجر و گچ ساخته شده و 30 متر بلندی دارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3140

به "بخشی از طاق کسری فرو ریخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشی از طاق کسری فرو ریخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید