استان های خلوت تر برای سفر اعلام شد

به گزارش یزد بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، استان های خلوت تر برای سفر اعلام شد.

استان های خلوت تر برای سفر اعلام شد

مدیرکل دفتر توسعه توریستی داخلی با اعلام اینکه ظرفیت اقامت مسافران نوروزی در هشت استان کشور به بالای 80 درصد رسیده، لیست استان های کم مسافر و خلوت تر را برای سفر ایمن و دور از ازدحام در دوران کرونا اعلام نمود.

سید مصطفی فاطمی در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر که در وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی برگزار گردید، با تاکید بر ضرورت مدیریت سفر در نوروز سال جاری با توجه به پیش بینی افزایش سفرها که طبق برآورد وزارتخانه های راه و توریستی 30 درصد بیشتر از نوروز سال 98 خواهد بود، گفت: آنالیز ها نشان می دهد در هشت استان بوشهر، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد ضریب اشغال مراکز اقامتی به بالای 80 درصد رسیده است. در این استان ها شهرهای جایگزین شناسایی شده تا در زمان ازدحام و شلوغی در مرکز، برای مدیریت سفر و جلوگیری از ازدحام اعلام شوند.

او پیرامون اینکه استان های خلوت تر برای سفر اعلام شد، افزود: در بعضی شهرها مقدار رزرو مراکز اقامتی پایین است و در شرایط کرونا به مردم توصیه می گردد این منطقه ها برای سفر انتخاب شوند. البرز، تهران، خراسان جنوبی و شمالی، سمنان و کرمان تا این لحظه از جمله استانهایی هستند که مراکز اقامتی آنها کمتر رزرو شده و کم مسافرتر هستند.

دبیر ستاد خدمات سفر به ظرفیت ناوگان حمل و نقل برای سفر نوروزی اشاره نمود و گفت: 225 قطار مسافربری با 224 هزار جایگاه، 124 اسکله و 2840 شناور، 26 هزار جایگاه پرواز و 24 هزار مینی بوس از جمله ظرفیت های آماده شده برای سفرهای نوروزی است.

او افزود: بیشترین پایگاه های نوروزی مربوط به ناجا بوده و هلال احمر نیز در قالب 799 پایگاه و 1250 تیم امدادی و 22 پایگاه هوایی در نوروز خدمات رسانی می نماید و حدود 1200 تیم نظارتی در حوزه بهداشت نظارت خواهند داشت.

فاطمی بعلاوه گفت: پایگاه های امدادخودرو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی علاوه بر سامانه 09629، به وسیله اپلیکیشن آن در دسترس است. حدود 890 پایگاه امداد خودرو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایجاد شده که علاوه بر این، امدادرسانی خودروهای آفرود نیز سال جاری فعال شده است.

او این شرح را افزود که ساماندهی خودروهای آفرود به وسیله کانون درحال انجام است تا جهتهای حرکت این نوع خودروها تعیین گردد؛ چرا که آسیب های زیادی از این طریق وارد شده است.

مدیرکل دفتر توسعه توریستی داخلی بعلاوه از برپایی 1000 سفره هفت سین و بازارچه های صنایع دستی در محورهای توریستی و در 30 کیلومتری ورودی شهرهای پرمسافر برای شکستن ترافیک و سوانح جاده ای اطلاع داد.

فاطمی تاکید نمود که در تعطیلات نوروز با توجه به تاکید ستاد ملی کرونا برای سفر ایمن و بهداشتی از مراکز اقامتی غیررسمی استفاده نخواهد شد، ولی در مواقع اضطراری از ظرفیت سالن های ورزشی، خوابگاه های دانشجویی و کلاس های درس استفاده می گردد.

او با اشاره به خروج بخشی از ظرفیت خدمات توریستی در دوران کرونا اظهار کرد: تمام امکانات را برای اسکان مسافران تجمیع نموده ایم، بعضی تاسیسات خارج شده را برگرداندیم. علاوه بر این، آن بخش از ظرفیت که در دوران کرونا کاهش پیدا نموده است، دوباره بازبینی شده و سعی کردیم ظرفیت را به سال 98 برسانیم.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر با بیان اینکه فرهنگ سفر مردم ما لحظه آخری است، درخواست کرد: حتما برای سفرهای نوروزی از پیش برنامه ریزی گردد و مردم به اطلاعیه ها دقت نمایند تا در نوروز با کمترین آسیب روبرو شویم.

همه تاسیسات توریستی باید کد سامانه ایران من را نصب نمایند

یحیی نقی زاده محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات توریستی نیز گزارشی از فرایند نظارت های پیش از نوروز برای اطمینان بخشی از اجرای پروتکل ها و انجام واکسیناسیون پرسنل و قیمت ها در مراکز اقامتی و توریستی ارائه کرد و افزود: برای اولین بار اکیپ های تخصصی برای نظارت در نوروز از چهارشنبه 25 اسفند اعزام شده که به صورت مستقیم شکایات های دریافت شده از سامانه را نامحسوس بازدید و نظارت می نمایند.

او با تاکید بر اینکه پذیرش مسافران نوروزی در تاسیسات اقامتی منوط به ارائه گواهی واکسن شده است، گفت: در راستای اجرای مصوبات ستاد کرونا، برای اطمینان از ایمن بودن مقاصد و تاسیسات توریستی مقرر شد تمام تاسیسات توریستی به سامانه ایران من متصل شوند و تصویر تاییدیه این سامانه را در مبادی ورودی آن مکان الصاق نمایند. علاوه بر این مسافران به وسیله سامانه جانا قبل از عزیمت به مرکز اقامتی از ایمن بودن آن می توانند آگاه شوند.

نقی زاده در پاسخ به سوال درباره چگونگی نظارت بر نرخ گذاری مراکز توریستی و اقامتی با توجه به تاکید رئیس جمهور درباره نظارت و کنترل قیمت ها در نوروز اظهار کرد: خدمات سفر بویژه در بخش اقامت در آستانه نوروز، افزایش یا تعدیل نرخ ندارند، چون در مهر سال جاری این رخ داده است. ضمن اینکه برای بالاتر نرفتن هزینه سفر برخلاف قیمت گذاری مراکز اقامتی پایین تر از نرخ تورم صورت گرفت. برای مدیریت آن نیز بخشنامه ای ابلاغ شد که این مراکز برای رعایت حال مردم، قیمت ها تغییر نکند و نظارت ها نیز مستقیم و میدانی به وسیله ستادهای استانی و مرکز انجام می گردد. نظارت روی قیمت مسئله ای ندارد، مگر اینکه ما آگاه نشویم.

25 پایگاه تاریخی و 785 موزه آماده نوروز شده اند

بعلاوه فرهاد عزیزی، مدیرکل امور پایگاه های ملی و جهانی با اشاره به افت بازدیدها از موزه ها و پایگاه های تاریخی در دوران کرونا یادآور شد: در سال 98 حدود هفت میلیون و در سال 99 حدود 420 هزار توریست از این اماکن بازدید کردند.

او با اشاره به آمادگی موزه ها، پایگاه ها و محوطه های تاریخی از بهمن برای نوروز اظهار کرد: 253 پایگاه ملی و جهانی و 785 موزه برای بازدید نوروزی آماده هستند. 60 نقطه شامل پایگاه های ملی و جهانی و موزه ها به عنوان پایلوت برگزاری مراسم نوروز در کشور انتخاب شده و دو هزار برنامه آیینی و نوروزگاه پیش بینی شده است.

حسن میثمی، مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی هم درحالیکه سفرهای نوروزی از چند روز گذشته شروع شده، از معرفی روستاهای هدف گردشکری و کمتر دیده شده به وسیله فضای مجازی در روزهای آینده اطلاع داد تا در جهت بازدید مردم قرار گیرند.

منبع: همگردی
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4794

به "استان های خلوت تر برای سفر اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان های خلوت تر برای سفر اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید