از 5 شرکت فرصت طلب آدینه سیاه چه می دانید؟

به گزارش یزد بلاگ، حتما عبارت آدینه سیاه را شنیده اید. روزی که برندها و فروشگاه با تخفیف های فوق العاده به استقبال مردم می روند. اما آیا از تاریخچه این روز چیزی می دانید؟ قدمت آدینه سیاه در غرب به قرن نوزدهم باز می گردد و به نوعی یکی از آدابی است که پیش از فرا رسیدن سال نوی میلادی انجام می گردد. هرچند که علت شکل گیری این روز چندان جذاب نیست اما در جهانی دیجیتال امروز رنگ و بوی هیجان انگیز و جذابی به خود گرفته است. در مقاله همه چیز در خصوص بلک فرایدی، بزرگترین روز حراج در جهان! می توانید اطلاعات جامعی در خصوص آدینه سیاه کسب کنید.

از 5 شرکت فرصت طلب آدینه سیاه چه می دانید؟

مردم دنیا پشت در فروشگاه ها جمع می شوند تا از تخفیف های شگفت انگیز این روز استفاده نمایند. هرچند که این رخداد تنها چند سال است که در ایران برگزار می گردد اما هواداران روز افزون آن بی صبرانه برای خرید در آدینه سیاه لحظه شماری می نمایند. طبق برآوردهای GlobalData مشتریان، سالانه طی هفته منتهی به این روز حدود 10 میلیون پوند خرید می نمایند؛ رقمی که البته سالانه با افزایش هم رو به رو بوده است و باید گفت که بیشتر خریدها در آن به صورت آنلاین صورت گرفته. با چنین ذهنیتی، بسیاری از برندها با تخفیف های ویژه به استقبال این روز می روند و خود را برای خریدهای آنلاین آدینه سیاه آماده می نمایند. ما در ادامه این مطلب به ذکر بهترین حراجی های آدینه سیاه می پردازیم:

5 برند فرصت طلب

به لطف اینترنت و شبکه های اجتماعی، ارتباط با جامعه مخاطب بسیار ساده تر از پیش است. همین موضوع باعث شده تا شرکت ها برای پوشش این رخداد و افزایش خرید در آدینه سیاه بیشتر از همواره به سمت فضای دیجیتال روی بیاورند. خبرنگاران در ادامه به آنالیز رفتارهای جالب 5 برند در خصوص آدینه سیاه می پردازد:

پاتاگونیا، برند فراوری نماینده پوشاک

پاتاگونیا، برند فراوری نماینده پوشاک در سال 2016 برای شرکت در این رخداد و افزایش خرید در آدینه سیاه ابتکار عمل جالبی به خرج داد. این شرکت، پویش یک درصد برای زمین بیان کرد که تمامی درآمد حاصل از فروش (چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین) خود را صرف پاکسازی محیط زیست خواهد نمود. پاتاگونیا، توانست با این حرکت ارزش کسب و کار خود را به عددی بالغ بر 10 میلیون دلار برساند.

این کمپین که با هشتگ Loveourplanet# اجرا شد، با پیروزیت شگفت انگیزش همه را حیرت زده کرد. این پویش همچنین تلنگری به وجدان جامعه بود؛ چراکه می توانستند در عین این به نفع خودشان عمل می کردند، دنیا را نیز به مکان بهتری برای زندگی تبدیل نمایند. مدیر این شرکت در این مورد گفته است: ما انتظار فروش 2 میلیون دلاری را داشتیم اما پیروز شدیم 5 برابر بیش از انتظار ها درآمد کسب کنیم!

شرکت (REI) با یک هشتگ پا میدان گذاشت!

به نظرتان حرکت پاتاگونیا جالب بود؟ در سال 2015 شرکت REI مشتریان را تشویق کرد تا به جای آنکه در آدینه سیاه خرید نمایند، مغازه ها را فراموش نمایند و در عوض، به یک گردش عالی بروند. این برند در آدینه سیاه همه 12 هزار کارمندش را به مرخصی با حقوق فرستاد و تمام شعبه هایش را تعطیل کرد! هشتگ OptOutside# این شرکت، توسط 1.4 میلیون نفر استفاده شد و توانست به رکورد بی نظیر 1.2 میلیارد impression در شبکه های اجتماعی برسد! این ایده آنقدر فوق العاده بود که شرکت REI دوباره آن را در سال 2016 تکرار کرد.

وزیر پای در روز پای سیاه!

(Pieminister: Black Pie Day)

وقتی صحبت از آدینه سیاه به میان می آید، حتی شرکت های کوچک هم می توانند با ایده های خوبشان جای خود را دل مردم پیدا نمایند. این شرکت کوچک انگلیسی در ابتدا تنها قصد داشت تا ایده ساده ای مثل: در ازای خرید هر پای، یکی رایگان دریافت کنید. را پیاده کند اما کمی بعد این ایده تغییر کرد؛ به این صورت که آن ها تصمیم گرفتند به ازای سودشان به یک موسسه خیریه معروف حامی بی خانمان ها یاری کند.

در این فرآیند، کمپین نام روز پای سیاه (Black Pie Day) را به خود گرفت و این شرکت تعداد زیادی فروشگاه سیار به سراسر کشور فرستاد و بیان کرد که سود مازاد فروش در آدینه سیاه را به پناهگاه های افراد بی خانمان تخصیص خواهد داد. آن ها توانستند با سود ناشی از فروش در آدینه سیاه، مبلغ 3.600 پوند برای خیریه جمع نمایند و بعد از آن حقیقتا در جامعه اهمیت پیدا کردند. می توانید تصور کنید که در مقابل تخفیفی که می توانستند به مردم در این روز بدهند یا هر کار دیگری که باعث می شد پولشان را دور بریزند، این حرکت تا چه حد مفید بود.

هوباب: یک آدینه روشن!

حتما شنیده اید که می گویند اگر می خواهید به اندازه کسی معروف شوید بهتر است با او مخالفت کنید! هوباب، یک سازمان خیریه در انگلیس است که کمپین های محیطی برگزار می نماید و آن ها در سال 2016 برای روز آدینه سیاه تصمیم گرفتند برعکس باشند! مسئولین هوباب متوجه شدند که دو سوم مردم اصلا دوست ندارند خرید در آدینه سیاه را تجربه نمایند و نیمی از همین تعداد، با موضوع کلی این رخداد موافق نیستند. از آن نگران نماینده تر این بود که تقریبا نیمی از مردم پولشان را صرف خرید چیزهایی می کردند که اصلا لازم نداشتند! بلکه اجناسی را تنها به این دلیل که شامل تخفیف می شدند خریده بودند. همچین 70 درصد افراد چیزهایی را می خریدند که هیچ وقت استفاده نمی کردند!

در برابر این وضعیت هوباب پویشی را به راه انداخت که در آن افراد می توانستند آخر هفته ها وسایل قدیمی را به هم قرض بدهند یا تغییر بدهند تا دوباره قابل استفاده شوند. اسم آن را هم آدینه های روشن گذاشتند که در مقابل آدینه سیاه قرار داشت.

کارت ها در برابر انسانیت!

شرکت های کمی هستند که تصمیم می گیرند تا خودکشی تبلیغاتی نمایند اما یک برند سرکش و عصیان گر تصمیم گرفت خلاف جریان خرید در آدینه سیاه شنا کند! (Cards Against Humanity) یک بازی کارتی است که برای این روز تصمیم گرفته 0.01 دلار (به عنوان جک) تخفیف بگذارد! آن ها حتی یک حرکت خطرناک تر هم برای این روز انجام دادند؛ تمام محصولاتشان را 5 دلار گران کردند!

با وجود اینکه آمازون برای اعمال چنین قیمتی در وب سایتش دو دل بود اما حرکت این شرکت بازی ساز مورد استقبال نهاده شد و توجه افراد را به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی برانگیخت. شرکت (Cards Against Humanity) بیان کرد این حرکت را به منظور مبارزه با مصرف گرایی انجام داده است.

ما در این مقاله به ذکر 5 مورد از ایده های عجیب برای آدینه سیاه پرداختیم. به نظر شما شرکت های ایرانی تا چه توانسته اند از موقعیت فروش در این روز استفاده نمایند؟ آیا آدینه سیاه خبرنگاران استقبال می کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 57

به "از 5 شرکت فرصت طلب آدینه سیاه چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از 5 شرکت فرصت طلب آدینه سیاه چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید