از پافشاری شورای پایتخت در نامگذاری تا مخالفت با راه اندازی اداره کل سلامت و ایمنی !

به گزارش یزد بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران با رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران به تغییر نام 3 خیابان در زمینه راه اندازی اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست و تجهیز موزه های تهران به بخش بچه ها بحث و تصمیم گیری شد.

از پافشاری شورای پایتخت در نامگذاری تا مخالفت با راه اندازی اداره کل سلامت و ایمنی !

به گزارش خبرنگاران ، در جلسه امروز شورای شهر تهران ، سیدحسن رسولی، عضو شورای شهر تهران درباره ایجاد واحد HSE یا اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست در شهرداری تهران گفت: تشکیل این واحد برخلاف برنامه سوم توسعه است و نظرات شهرداری در این خصوص فاقد اعتبار است چرا که هر روز یک نظری در این زمینه از سوی شهرداری مطرح می گردد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه احتیاج داریم مجموعه واحدهای ایمنی یکپارچه و کارآمد داشته باشیم و در این مسأله هیچ تردیدی نیست گفت: در حال حاضر بخش های اجرایی و عملیاتی سازمان آتش نشانی متولی ارائه خدمات ایمنی است.با این موضوع که انسجام و وحدت در امر ایمنی داشته باشیم موافقم اما علیرغم همه وظایف قانونی پنبه اصلاح ساختار را زده امی و نباید همان روالی که در گذشته ایجاد شد و معاونت های غیرقانونی شکل گرفت را پیگیری کنیم. امروز هر ریالی که در حوزه معاونت مناطق هزینه می گردد خلاف قانون است همچنین پول های هزینه شده در معاونت اجتماعی و فرهنگی، منابع انسانی و … برخلاف قانون است و من با یک فوریت ایجاد واحد HSE با ساختار تشکیلاتی جدید مخالفم.این مسأله نتیجه جز فربه شدن شهرداری ندارد و هدفی که طراحان دنبال آن هستند محقق نخواهد کرد.

راه اندازی اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست نتایج مثبتی دارد

اما عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهر تهران برای موضوع ایمنی متولی ندارد، گفت: راه اندازی اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست نتایج مثبتی خواهد داشت.زهرا صدراعظم نوری در دفاع از تصویب یک فوریت این اداره کل گفت: مبحث ایمنی یکی از موضوعات مهم در همه کلان شهرها است و براساس قانون، دستگاه ها موظف هستند واحد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست را راه اندازی نمایند. در سال 1303 چند ایستگاه آتش نشانی در تهران راه اندازی شد و تا سال 1370 طی بیش از 67 سال یک کمیته شهر سالم تشکیل شد و خبری از اداره کل سلامت و ایمنی در شهرداری نبوده است. این در حالی است که این اداره کل در بسیاری از کشورها از سال 1800 میلادی زیرساخت های مختلفی در دنیا برای حفظ ایمنی شکل گرفت.

نوری با بیان اینکه ایمنی در پایتخت متولی ندارد، گفت: این مسئله سبب وقوع دردسرهای ناشی از حوادث متعدد خواهد شد و گرفتاری های زیادی ایجاد می نماید. شهرداری تهران دارای حوادث های شغلی زیادی است که طی سال های گذشته 33 مرگ ناشی از این قضیه گزارش شده است. به نظرم تشکیل این اداره کل نه تنها یک فوریت بلکه احتیاج به دوفوریت تصویب داشت، چرا که می تواند نتایج بسیار مؤثر و زیرساختی و زیربنایی جهت مقابله با حوادث به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش ، سرانجام یک فوریت راه اندازی اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست در شهرداری تهران با رأی بیشتر اعضای شورا به تصویب رسید.

رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران به تغییر نام 3 خیابان

اما در صحن امروز شورای شهر تهران اعتراض فرمانداری به تغییر نام سه خیابان در پایتخت مورد آنالیز نهاده شد.

هیأت تطبیق فرمانداری به سه نامگذاری شورای شهر انتقاد داشتند و اعلام نموده که تغییر نام خیابان عطار نیشابوری به سبزوار، رهی معیری به اسفراین و خواجوی کرمانی به جیرفت دارای اشکال است.

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره این موضوع گفت: بعضی ایرادات ذکر شده توسط فرمانداری در خصوص تکراری بودن نام های انتخابی درست است و شورای شهر بر اساس آئین نامه ها می تواند نام های تکراری را از سطح شهر حذف کند و حتی در صورت تکرار نام شهدا می توانیم اسامی تکراری را حذف کنیم.در پایتخت 4 معبر به نام عطار نیشابوری است و تغییر نام عطار به سبزوار نشانه زدودن نام وی از تهران نیست بلکه به دلیل تکرار این اقدام انجام گرفته و از طرفی هیچ معبری به نام سبزوار در تهران نداریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: نامگذاری های در راستای انسجام ملی صورت می گیرد در مطالعه ای اجرا شده معین شد که از سوی یک استان نام 16 استان حتی بر روی یک کوچه بن بست هم نیست و باید این مسأله مورد توجه باشد.البته اعتراض فرمانداری به تغییر نام رهی معیری به اسفراین درست نیست چرا که این نامگذاری تکراری است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر نیز در خصوص این موضوعات گفت: پیشنهاد می گردد مصوبه شورای شهر در خصوص تغییر نام خیابان عطار نیشابوری به سبزوار لغو گردد و اعتراض فرمانداری در این زمینه پذیرفته است.

سرانجام اعضای شورای شهر اعتراض فرمانداری به تغییر نام رهی معیری به اسفراین و خواجوی کرمانی به جیرفت را نپذیرفتند و تغییر نام خیابان عطار نیشابوری به سبزوار نیز لغو شد.

در دولتی که با اسم و حمایت ما بر سر کار آمده حداقل همکاری با شورای شهر وجود دارد

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران درباره مسائل شورا در زمینه نامگذاری خیابان ها و معابر پایتخت گفت: موضوع نامگذاری ها مانند تشخیص باغ بودن یا نبودن املاک از حقوق شورای شهر است و باید به این موضوع توجه گردد. از ابتدای فعالیت شورای پنجم حساسیت های زیادی درباره نامگذاری خیابان ها و معابر وجود داشت و در زمینه نامگذاری خیابان به نام مرحوم شجریان مسائلی پیش آمد چرا که نگاه بخشی از جامعه به نامگذاری های سیاسی است.تهران پایتخت کشور است و باید پیوستگی فرهنگی آن حفظ گردد همچنین باید در تصمیمات شورا در زمینه نامگذاری ها پافشاری کرد.کمیته نامگذاری با حساسیت اسامی را برای نامگذاری انتخاب می نماید و اگر بنا باشد نمایندگان مجلس تصمیماتی بگیرند پس اختیارات شورای شهر چیست؟ در دولتی که با اسم و حمایت ما بر سر کار آمده حداقل همکاری با شورای شهر وجود دارد و به نظرم باید بر اقداماتی که در نظر داریم پافشاری کنیم و از اختیارات مان دفاع کنیم.

تجهیز موزه های تهران به بخش بچه ها

همچچنین موضوع اختصاص بخش بچه ها به موزه های سطح شهر تهران امروز در صحن شورای شهر تهران مورد بحث و گفت وگو نهاده شد که بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در این زمینه گفت: تأمین زیرساخت، تصمیم سرمایه گذاری در طراحی، احداث و بهره برداری از موزه های بچه ها مورد حمایت شورای شهر واقع شده است.می توانیم به جای اینکه ابتدا نسبت به ساخت ساختمان های جدید اقدام کنیم و مبالغ زیادی در این زمینه صرف گردد موزه های فعلی را آنالیز و تجهیز کنیم که به این طریق منابع شهر هم ثمربخش تر هزینه خواهد شد.

سرانجام اعضای شورای شهر تهران در خصوص تجهیز موزه های سطح شهر به بخش مناسب بچه ها و امکانات چند رسانه ای رأی موافق دادند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2806

به "از پافشاری شورای پایتخت در نامگذاری تا مخالفت با راه اندازی اداره کل سلامت و ایمنی !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پافشاری شورای پایتخت در نامگذاری تا مخالفت با راه اندازی اداره کل سلامت و ایمنی !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید