آشنایی با جاذبه های گردشگری تربت حیدریه

به گزارش یزد بلاگ، مردم حاشیه نشین مهاجر در نزدیکی نیشابور از طوایف مختلف، از ترس حمله مغول به منطقه ای خوش آب و هوا و امن راهی و در آنجا ساکن شدند.

آشنایی با جاذبه های گردشگری تربت حیدریه

این منطقه به مرور زمان آباد شد و امروز با نام بایگ شناخته می گردد. شهر بایگ در بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی قرار گرفته است. این شهر با نام بایک هم شناخته می گردد. شهر بایگ با توجه به اینکه پیشه بسیاری از مردمش ابریشم کشی است، به تنهایی 80 درصد ابریشم کل کشور را تأمین می نماید.

در اینجا بد نیست کمی درباره شهرستان تربت حیدریه بنویسیم. شهرستان تربت حیدریه یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی است. این شهرستان 4 بخش با نام های بخش مرکزی شهرستان تربت حیدریه، بخش بایگ، بخش کدکن و بخش جلگه رخ را دربرگرفته است. دهستان های شهرستان تربت حیدریه با نام های بالا ولایت، پایین ولایت، بایگ، کدکن، رقیچه، پایین رخ، میان رخ و بالا رخ شناخته می شوند. شهر های این شهرستان هم نام های تربت حیدریه، بایگ، کدکن و رباط سنگ را به خود اختصاص داده اند.

شهر تربت حیدریه در 145 کیلومتری جنوب شهر مشهد واقع شده است. این شهر در گذشته با نام های حیدری و زاوه شناخته می شد.

تربت حیدریه یکی از شهر های استان خراسان رضوی است. وسعت این شهرستان حدود 24 هزار کیلومتر مربع بوده و حدود پنج قرن است که نامش با عرفان، پیوند خورده است.

تربت حیدریه یکی از عظیمترین فراوری کنندگان زعفران دنیا است. در این شهر علاوه بر فراوانی زعفران و ابریشم، جاذبه های گردشگری بسیار دیگری هم وجود دارد.

مجموعه قطب الدین حیدر

مجموعه قطب الدین حیدر، شامل آرامگاه قطب الدین حیدر و ایوانی از مسجد جامع قدیم است که در مرکز شهر تربت حیدریه قرار گرفته است. این مقبره در میان محوطه زیر گنبد قرار گرفته و ضریح چوبی آن دارای تاریخ 987 ه. ق. است. در امتداد فضای ورودی هم محرابی تعبیه شده است. بنای موجود در چندین دوره تاریخی مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که شالوده آرامگاه احتمالا در دوره تیموری با گنبد دو پوسته گسسته راسخ بر تاق نما های شانزده گانه ایجاد شده است و در دوره صفویه در سال 1023 ه. ق. به همت خواجه سلطان محمود تربتی هم تغییراتی در معماری آن انجام شده است.

موزه مردم شناسی

قسمتی از بنای رباط طبسی به موزه مردم شناسی تربت حیدریه اختصاص یافته است که در غرفه های مختلف آن، آداب و سنن، حِرف و صنایع دستی مردم این خطه به معرض دید عموم در آمده است و بر زیبائی این مجموعه افزوده است. این مجموعه یکی از پر رونق ترین مقاصد هدف گردشگران و مردم خود شهرستان است.

خانه امینی

این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار و محل زندگی امین التجار، از تجار معروف شهر تربت حیدریه در آن دوران بوده است. این بنا دارای تزئینات آجرکاری، کاشیکاری و گچ بری های زیبایی است که هنوز پس از گذشت سالیان متمادی، پابرجا مانده است. این بنا در سال 1388 به وسیله سازمان میراث فرهنگی تملک و سپس بازسازی شد که اکنون اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان در آن مستقر است.

باغ ملی تربت حیدریه

باغ ملی تربت حیدریه در انتهای خیابان مطهری واقع شده است. این بوستان با قدمتی یکصد ساله و با درختان کاج سر به فلک کشیده، دارای گل و گیاه های زینتی بر فراز تپه ای در مرکز شهر تربت حیدریه خود نمائی می نماید.

باغ ملی تربت حیدریه یکی از زیباترین پارک های ملی کشور است که به واسطه داشتن فضائی بکر و امکانات تفریحی و توریستی مناسب، پذیرای جمع کثیری از مسافران و گردشگران است. همجواری این پارک عظیم با ابنیه تاریخی همانند قطب الدین حیدر، رباط طبسی و مسجد جامع قدیم سبب شده به مکانی شناخته شده و پر جاذبه برای گردشگران تبدیل گردد.

پارک کوهستانی پیشکوه

در امتداد جهت زیارت حرم مطهر امام رضا (ع)، تربت حیدریه آخرین اطراقگاه تا مشهد است. در حاشیه جاده آسیایی که جهت شرقی جاده ابریشم کهن است، در کوهپایه و تپه های مشرف به شهر تربت حیدریه، پارک کوهستانی پیشکوه به وسعت 800 هکتار در حاشیه جنوب غربی این شهر واقع شده است. این پارک با قرار گرفتن در دامنه کوه و داشتن منظره های طبیعی زیبا، مجموعه استخر و آبشار مصنوعی، پارک سنگی، رستوران و شهربازی بچه ها، یکی از پارک هایی است که به اسم منطقه نمونه گردشگری کشور شناخته شده است. بعلاوه کمپ ثامن متصل به آن، محل مناسبی برای استراحت مسافران می باشد.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: گردشبان
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4331

به "آشنایی با جاذبه های گردشگری تربت حیدریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جاذبه های گردشگری تربت حیدریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید