دشت های سرسبز و آبشارهای دیدنی در خراسان رضوی

به گزارش یزد بلاگ، فرا رسیدن بهار مژده سرسبزی و زیبایی طبیعت را اعلام می کند و دشت ها و چشمه ساران با فرارسیدن سال تازه جان دوباره می گیرند و پذیرایی گردشگرانی هستند که می خواهند ساعاتی را از زندگی روزانه فاصله گرفته و در طبیعت آرامش یابند.

دشت های سرسبز و آبشارهای دیدنی در خراسان رضوی

خراسان رضوی به دلیل اقلیم های متفاوت دارای جاذبه های طبیعی فراوانی است که موجب شده تا دشت های وسیع و آبشارهای دیدنی در کنار دره های سرسبز در شهرهای مختلف این استان ایجاد گردد.

اماکنی که هر کدام زیبایی های منحصر به فردی داشته و همه ساله پذیرای صدها هزار گردشگر برای گذران اوقات فراغت است.

پارک ملی تندوره

این پارک در 30 کیلومتری جنوب غربی درگز واقع شده و به سبب داشتن گونه های نادر گیاهی و جانوری و چشم انداز ها کم نظیر طبیعی از حیث زیستگاه های منحصر به فرد جغرافیایی از اعتبار بین المللی ویژه ای برخوردار است.

تندوره منطقه ای است کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای بسیار و دره های عمیق و شیب دار که پوشیده از گیاهان گوناگون بوده و یکی از بهترین زیستگاه های جانوران می باشد.

این پارک علاوه بر داشتن چشم اندازها و چشم انداز ها بی نهایت زیبا و استثنایی از نظر منابع حیات وحش هم غنی است.

تندوره محل تداخل زندگی سه نژاد از قوچ و میش های اوریال یعنی اوریال ایران یا اوریال کوپه داغ، اوریال ماورا خزر و بالاخره اوریال افغان می باشد و از مهمترین گونه های جانوری پارک تندوره می توان از کل و بز، پلنگ، گربه پالاس، گربه جنگلی، گراز یا خوک وحشی، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، تشی، انواع پرندگان شکاری و غیره یاد کرد.

شهر ییلاقی شاندیز

شهر ییلاقی شاندیز بدلیل قرارگرفتن در دامنه های شمالی سلسله ارتفاعات بینالود و برخورداری از آب و هوای معتدل، آب فراوان و باغ های وسیع و چشم انداز ها طبیعی و دیدنی یکی از مقاصد گردشگری مسافران مشهد بوده است. سراسر جنوب این شهر ارتفاعات بینالود خراسان واقع است، که قله شیرباد در زشک شاندیز هم مرتفع ترین نقطه استان به تعداد می رود. آب وهوای شهر شاندیز معتدل می باشد و با توجه به طبیعت سرسبز، پوشش گیاهی، درختان انبوه و متراکم، رودخانه، ارتفاعات جنوبی و غربی شهر، دارای تابستان هایی خنک و زمستان هایی بسیار سرد است. میانگین دمای سالانه این منطقه هم 25 درجه می باشد و از جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می گردد.

مهم ترین محصول تولیدی باغی در این شهر گیلاس است. پوست و محصولات پوستی سوغات معروف و ناب این شهر است و کلیه محصولات پوستی مانند: کت، کلاه و … از شهر شاندیز به دیگر شهرهای ایران ارسال می گردد. غذای معروف شاندیز، شیشلیک است که از شش تکه گوشت گوسفند با روش پخت مخصوص تهیه می گردد و معروفیت جهانی داشته و در بسیاری از نقاط ایران و جهان رستوران هایی با نام این شهر زیبا وجود دارد که به عرضه غذای لذیذشیشلیک شاندیز می پردازند.

منطقه ییلاقی طرقبه

ییلاق طرقبه با وسعت 1600 کیلومترمربع در امتداد دره بسیار با صفایی واقع شده و از نظر زمین شناسی از بخش های دشت، پای کوه و کوهستانی شکل گرفته است. طرقبه دارای آب و هوای سرد و خشک با تابستان هایی خنک و مطبوع می باشد که بدلیل بالا بودن ارتفاع آن، اندازه بارندگی این منطقه نسبت به شهر مشهد بیشتر است. از مهم ترین صنایع دستی منطقه علاوه بر بافته ها و ساخته های بومی، سبدبافی است که به سبب گردشگری بودن طرقبه، بازار این تولیدات از موقعیت مطلوبی برخوردار است. صنایع ظریف حصیر بافی، در میان گردشگرانی که به این منطقه از مشهد سفر می کنند، جایگاه ویژه ای دارد. علاوه بر آن پرورش گل و گیاه هم از مشاغل فعال طرقبه است.

همچنین در دامنه شمالی رشته کوه های بینالود واقع در غرب و جنوب غربی شهرستان مشهد، دره های باصفا و سرسبزی وجود دارد. دره های زیبای مایان، دهبار و جاغرق در طرقبه با باغ های میوه فراوان از جمله این دره های سرسبز می باشد.

دره مایان شامل روستاهای ازغد، مایان علیا، مایان سفلی و حصار می باشد که اراضی کشاورزی و باغات آن از آب رودخانه مایان آبیاری می گردد. دره دهبار شامل روستاهای دهبار و کلاته آهن بوده و زمین های آن را رودخانه دهبارسیراب می کند.

دره جاغرق شامل روستاهای جاغرق، عنبران، طرقدر و شهر طرقبه است که از جریان رودخانه جاغرق بهره می برند. همه روستاهای مذکور در فهرست جاهای دیدنی اطراف مشهد قرار دارند و در تمامی ایام سال به ویژه در فصول بهار و تابستان جمعیت فراوانی از گردشگران و دوستداران محیط زیست را به سوی خود فرا می خوانند.

آبشار قره سو

آبشار قره سو در جنوب غربی شهرستان کلات نادری در فاصله پنج کیلومتری آن و در یک کیلومتری جاده لایین از سمت کلات واقع شده است. جاده آن پیش از تونل ورودی شهر از ابتدای جاده کلات - درگز جدا می گردد و پس از پنج کیلومتر درجهت جنوب غرب به روستای قره سو می رسد. کوه بیساماد در سه کیلومتری غرب و کوه هزار مسجد در پنج کیلومتری جنوب غربی آن واقع شده است.

طبیعت زیبا و آب و هوای ییلاقی، وجود آبشارهای بلند با دره های تنگ، موقعیت قره سو را ممتاز می کند و وجود هشت آبشار و چشمه های خنک و نردبان های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار از عواملی هستند که مسافران را به طرف خود جلب می کند.

قره سو واژه ای است ترکی و به معنی آب سیاه است و چون بستر و کف رودخانه را سنگ های سیاه پوشانده، وقتی آب روی آنها حرکت می کند، جهت رودخانه سیاه دیده می گردد.

آنچه به زیبایی این آبشارها افزوده و این مکان را زیباتر می کند، دره های تنگ و پیچ در پیچ با دیواره هایی 90 درجه که سر به فلک کشیده است. جهت حرکت در این دره ها بسیار تنگ و باریک و نیمه تاریک است. نردبان های فلزی برای یاری گردشگران در بخش های گوناگون این دره به کار رفته است.

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: گردشبان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4323

به "دشت های سرسبز و آبشارهای دیدنی در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت های سرسبز و آبشارهای دیدنی در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید