4 آلاینده معیار در هوا و اثرات آن ها بر سلامت چیست؟

به گزارش یزد بلاگ، آلودگی هوا پنجمین عامل خطر مرگ و میر زودرس در جهان است. بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی سالانه 7 میلیون نفر بر اثر تنفس ذرات معلق به سکته قلبی، مغزی و سرطان ریه مبتلا می شوند. تعدادی از آلاینده ها از جمله ازن، ذرات معلق، ناکس و دی اکسید گوگرد با توجه به اثرگذاری بر سلامت مردم و گستردگی منابع انتشار به عنوان آلاینده های معیار شناخته می شوند.

4 آلاینده معیار در هوا و اثرات آن ها بر سلامت چیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، رد پای برخی از آلاینده های معیار در هوای کلانشهرهای ما مشهود است. از جمله این آلاینده ها می توان به ازن اشاره کرد. آلاینده ازن آلاینده ای ثانویه است که بر اثر واکنش های شیمیایی ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن در حضور نور خورشید تولید می شود. منبع تولید هر کدام از این آلاینده ها بخارات سوخت و وسایل نقلیه است. ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن در روزهای گرم تابستانی با حضور نور خورشید آلاینده ازن را تولید می کنند و به همین دلیل است که ازن آلاینده شاخص روزهای گرم سال است.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، افزایش غلظت ازن سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری های ریوی و مرگ و میر زودرس می شود.

ذرات معلق که آلاینده دیگر شاخص کلانشهرها است و بر اثر انتشار مستقیم و واکنش های شیمیایی ایجاد می شود. این آلاینده عموما در روزهای سرد سال سبب کاهش کیفیت هوا و غبار آلود شدن آسمان می شود. عمده ترین منبع انتشار این آلاینده احتراق سوخت مانند سوزاندن زغال سنگ و چوب، خودروها و ماشین آلات دیزلی و فاقد فیلتر دوده، فرآیندهای صنعتی و کشاورزی و انتشار از خودروها (اگزوز، لنت، لاستیک) است.

روبروه کوتاه مدت با این آلاینده می تواند منجر به تشدید علایم بیماری های قلبی و ریوی و علایم تنفسی شود همچنین مرگ و میر زودرس و تشدید بیماری های قلبی و ریوی از جمله اثرات سوء ذرات معلق است.

بر اساس این گزارش، دی اکسید نیتروژن یا ناکس از جمله آلاینده های دیگر هوا است. در تولید این آلاینده وسایل نقلیه 35 درصد و نیروگاه ها 32 درصد نقش دارند. هر چند که در برخی روزها غلظت این آلاینده از ازن و ذرات معلق بیشتر می شود اما کمتر پیش می آید که غلظت آن در هوا در شرایط ناسالم قرار گیرد. تشدید بیماری های ریوی، افزایش آسیب پذیری و استعداد ابتلا به عفونت های ریوی از جمله اثرات این آلاینده بر انسان است.

دی اکسید گوگرد که آلاینده معیار دیگری در هوا است در نتیجه احتراق سوخت، فعالیت های صنعتی و تولید برق تولید می شود. در صورت افزایش غلظت این آلاینده افراد مختلف با تشدید آسم و افزایش علائم تنفسی روبرو می شوند.

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2078

به "4 آلاینده معیار در هوا و اثرات آن ها بر سلامت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 آلاینده معیار در هوا و اثرات آن ها بر سلامت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید