12 آیین عاشورایی استان های ایران ثبت ملی شدند

به گزارش یزد بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور تحت عنوان آیین های عاشورایی محرم را 12 میراث معنوی بیان نمود.

12 آیین عاشورایی استان های ایران ثبت ملی شدند

سیدمحمد حسینی گفت:

تعزیه سیار اراک، وفس و گرکان، تعزیه تفرش، آئین نخل گردانی شهرهای خمین، تفرش و نراق، مراسم علم گردانی روستاهای هزاوه و عزالدین، آئین علم بران تفرش و نخل بران منطقه ترخوران تفرش، همچنین مراسم چغچغه زنی روستای انجدان از جمله آئین های عاشورایی استان مرکزی هستند که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.

وی اضافه کرد:

یکی از آئین های ویژه ماه محرم در استان مرکزی علم گردانی روستای هزاوه است که در میان حضور پرشور مردم از روز اول تا دهم محرم در این روستا برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی شرح داد:

آیین مذهبی علم گردانی توسط هیات سادات روستای هزاوه اجرا می شود. این مراسم با بیرون آوردن علم از محل نگهداری آن در امامزاده احمد(ع) روستای هزاوه در شب اول ماه محرم آغاز می شود.

حسینی بیان نمود:

عزاداران هیات سادات روستای هزاوه همگی با لباس های مشکی و شال های سبز در این آیین شرکت می کنند و علم عاشورا را به عنوان نماد رشادت علمدار کربلا در روز اول محرم آذین کرده و در میان سینه زنان عزادار در بین محله های روستا به حرکت در می آورند.

وی با بیان اینکه در این مراسم، عَلَم به تک تک خانه ها برده می شود، اضافه کرد:

مردم نذورات خود را به علمدار برای کمک به هیات داده و دستمالی به علم می بندند و کسانی که مشکل یا حاجتی دارند، دستمالی از آن باز می کنند.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، این عَلَم در روزهای اول و دوم محرم در محله طره زار، روزهای پنجم و ششم در محله سر آسیاب، روز هفتم در محله های پایین و میان روستا و در روز نهم محرم در محله های دیگر روستا به حرکت درمی آید و هنگام علم گردانی هزاوه توسط هیات سادات مردم محله های مختلف گوسفند و گاو قربانی کرده و به عزاداران این هیات نذری می دهند. حسینی بیان نمود:

آیین مذهبی عَلَم گردانی در روز عاشورا در هزاوه با بردن آن به تپه ای موسوم به مبارک و عزاداری و سینه زنی ادامه یافته و علم در میان سوگ و ماتم، دوباره به امامزاده احمد(ع) هزاوه برگردانده می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی یادآور شد:

عزاداری و سوگواری های مرسوم در مناطق مختلف ایران در ماه های محرم و صفر که برگرفته از اعتقادات و باورهای شیعیان ایران است، مخاطبان بسکمک را از فرهنگ های مختلف به خود جذب کرده است.

منبع: ایسنا

منبع: کجارو
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 477

به "12 آیین عاشورایی استان های ایران ثبت ملی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 آیین عاشورایی استان های ایران ثبت ملی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید