یک ژل نو می تواند اثرات الکل را قبل از آغاز خماری خنثی کند

به گزارش یزد بلاگ، ژل ساخته شده از پروتئین های شیر و نانوذرات طلا ممکن است درمان نهایی خماری باشد و از وقوع پیامد های وحشتناک الکلی در وهله اول، پیشگیری کند.

یک ژل نو می تواند اثرات الکل را قبل از آغاز خماری خنثی کند

البته این ژل هنوز در مراحل اولیه توسعه است، آزمایش های اولیه روی موش ها یک استراتژی امیدوارنماینده در سم زدایی مؤثر الکل را مطرح نموده است.

رافائل مززنگا، دانشمند مواد ETH زوریخ و جیاکی سو، دانشمند مواد غذایی، همراه با تیمی از محققان بین المللی، با ژل دارای طلا، توانستند در مدت 30 دقیقه مقدار الکل خون را در موش های مسموم تا 40 درصد کاهش دهند.

این ژل باعث می گردد به جای اینکه کل الکل در کبد تجریه گردد، تجزیه آن در خود دستگاه گوارش قبل از رسیدن به کبد صورت گیرد و هیچ محصول میانی تجزیه (استالدئید مضر) فراوری نگردد.

استالدئید عامل بسیاری از علائم خماری از جمله حالت تهوع، سردرد، خشکی دهان، کاهش فشار خون، افزایش ضربان قلب، دمای بالای پوست و برافروختگی صورت است.

ژل تازه می تواند تجزیه الکل را در روده انجام بدهد و به جای استالدئید، الکل را به اسید استیک تبدیل کند که کمتر سمی است.

30 دقیقه بعد از دادن الکل به مقدار زیاد به موش ها، این ژل به آنها داده شد و باعث 40 درصد کاهش سطح الکل خون شد و در عرض پنج ساعت نیمی از سطح الکل کاهش یافت.

علاوه بر این، موش هایی که روزانه ژل همراه با الکل به آن ها داده می شد، وزن کمتری از دست دادند و متابولیسم چربی در کبدشان بهتر از موش هایی بود که به مدت 10 روز صرفا الکل دریافت کردند. این نشان می دهد که ژل آسیب به چندین اندام را کاهش می دهد.

البته مززنگا هشدار می دهد: به هیچ وجه الکل ننوشید، چون این به مراتب شما را سالم تر نگه می دارد. با این حال، این ژل می تواند برای افرادی که نمی خواهند یا نمی توانند الکل را به طور کامل ترک نمایند،خوب باشد.

برای ساخت این ژل، محققان از آب پنیر شیر استفاده کردند یعنی قسمت آبکی شیر که در طی ساخت پنیر از قسمت جامد جدا می گردد.

آنها آب پنیر را چند ساعت حوشاندند تا رشته های بلندی تشکیل گردد که می توان آن ها را در واکنشی با یک ترکیب حاوی آهن به ژل تبدیل کرد. افزودن نانوذرات طلا و مقداری شکر به ژل یاری می نماید تا مجموعه ای از واکنش های آنزیمی را برای تجزیه الکل را تسهیل کند.

ژل ها به طور طبیعی زمان بیشتری برای هضم روده احتیاج دارند و نانوذرات طلا نیز زمان هضم را افزایش می دهند. یعنی ترکیب طوری ساخته شده که بیشتر در روده بماند و اثرات مثبت خود را اعمال کند.

تبدیل الکل به اسید استیک کمتر سمی باعث می گردد که بعدا بدن بتواند آن را به آب و دی اکسید کربن تجزیه کند.

توجه داشته باشید که این ژل فقط زمانی کار می نماید که الکل هنوز در دستگاه گوارش باشد. هنگامی که الکل وارد جریان خون گردد، این ژل دیگر طبعا نمی تواند کاری بکند.

این امید وجود دارد که بتوان ژل را قبل یا در حین مصرف الکل مصرف کرد تا از اثرات مخرب الکل جلوگیری کرد.

این تحقیق در Nature Nanotechnology منتشر شده.

منبع: یک پزشک
انتشار: 26 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1403 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 5051

به "یک ژل نو می تواند اثرات الکل را قبل از آغاز خماری خنثی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک ژل نو می تواند اثرات الکل را قبل از آغاز خماری خنثی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید