کرونا و تقویم پیشنهادی انتخابی جام جهانی 2022 روی میز فیفا، نیازی به جابه جایی تاریخ مسابقات نیست

به گزارش یزد بلاگ، ویروس کرونا همه جهان را در سیطره خود گرفته و متأثر از آن نگرانی هایی برای اتمام مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 به وجود آمده است.

کرونا و تقویم پیشنهادی انتخابی جام جهانی 2022 روی میز فیفا، نیازی به جابه جایی تاریخ مسابقات نیست

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، نگرانی هایی درباره مسابقات انتخابی جام دنیای 2022 قطر وجود دارد که شاید به دلیل شیوع ویروس کرونا سر موعد مقرر به اتمام نرسد. مسئله ای که مسلماً یکی از دغدغه های مهم فیفاست و از همین رو شرایط در حال آنالیز است تا برنامه ریزی مسابقات انتخابی جام دنیای در قاره های مختلف به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.

برنامه ریزی برای مسابقات انتخابی جام دنیای 2022 در شرایطی سخت شده که فصل جاری مسابقات باشگاهی در تمامی کشورها نیمه کاره مانده است. از طرفی مسابقات یورو 2020 و کوپا آمه ریکا نیز که قرار بود سال جاری برگزار شوند به سال 2021 موکول شدند به این امید که با سرانجام یافتن دوران سخت بیماری کرونا، شرایط برای برگزاری مسابقات ورزشی فراهم گردد. موکول شدن دو مسابقه قاره ای به سال 2021 موضوعی است که دغدغه و نگرانی فیفا را برای به اتمام رساندن مسابقات انتخابی جام دنیای بیشتر نموده است و از همین رو می توان تقویم مسابقات را آنالیز کرد.

اگر بتوانیم این پیش بینی را داشته باشیم که مسابقات بین المللی و رقابت های ملی از اکتبر سال 2020 (مهر و آبان 99) آغاز شوند، تقویم فیفا - با در نظر دریافت مسابقات قاره ای - برای برگزاری مسابقات انتخابی جام دنیای از اکتبر 2020 تا ژوئن 2022 فرصت مناسبی را برای برگزاری مسابقات فراهم خواهد نمود. براین اساس تقویم مسابقات انتخابی جام دنیای 2022 با تقسیم بندی هر قاره می تواند در ادامه به شکلی که گفته می گردد، برنامه ریزی گردد.

آسیا:

قاره آسیا یکی از مهمترین قاره ها در این برنامه است. هم به لحاظ برنامه ریزی، هم با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و هم از نظر جمعیتی که عظیم ترین و پرجمعیت ترین قاره دنیا محسوب می گردد. از طرفی میزبان این دوره جام دنیای نیز قطر است که در قاره آسیا حضور دارد. از آنجایی که مسابقات انتخابی جام دنیای و جام ملت های آسیا در یک قالب برگزار می گردد، فیفا برای برنامه ریزی مسابقات قاره آسیا با مشکل زیادی روبرو نیست، اما باید در تقویم خود چهار هفته در مرحله دوم انتخابی و نخست گروهی در نظر بگیرد و پس از معین شدن تیم های صعودنماینده احتیاج به 10 هفته دیگر است. پس از سرانجام این مرحله نیز دو هفته باید برای برگزاری ملاقاتهای رفت و برگشت پلی آف قاره ای و دو هفته نیز برای برگزاری ملاقاتهای رفت و برگشت پلی آف بین قاره ای در نظر بگیرد تا تکلیف تیم های صعودنماینده از این قاره معین گردد.

فیفا به فرض آغاز مسابقات بین المللی در ماه اکتبر 2020، این فرصت را خواهد داشت که چهار هفته به جامانده از مرحله دوم را در اکتبر و نوامبر به سرانجام برساند. به این ترتیب پس از معین شدن چهره تیم های صعودنماینده به مرحله نهایی انتخابی جام دنیای از مارس 2021 (فروردین 1400) دور بعدی آغاز می گردد. از این تاریخ 10 هفته باید برای برگزاری ملاقاتهای رفت و برگشت 12 تیم در دو گروه شش تیمی در نظر گرفته گردد.

براساس این گزارش 10 فیفادی برای نهایی کردن مرحله گروهی و مرحله نهایی مسابقات ضروری است. ماه های مارس، ژوئن، سپتامبر، اکتبر و نوامبر 2021 این فرصت در اختیار فیفا قرار خواهد داد تا بازی های مرحله سرانجامی را در 10 هفته به سرانجام برساند و در ماه مارس 2022 نیز تکلیف برنده پلی آف قاره معین خواهد شد و در دو تاریخ از چهار تاریخ ماه ژوئن پلی آف بین قاره ای برگزار می گردد. با توجه به برگزاری جام دنیای در فصل پاییز و دسامبر 2022 فیفادی های ژوئن و سپتامبر نیز در اختیار تیم های آسیایی برای برگزاری ملاقات محبت آمیز خواهد بود.

آفریقا:

با توجه به اینکه تعداد بازی ها در قاره آفریقا زیاد نیست، کنفدراسیون فوتبال آفریقا کمترین مشکل را برای برگزاری مسابقات انتخابی جام دنیای 2022 خواهد داشت. البته فیفا در نظر داشت اکتبر و نوامبر 2020 را برای برگزاری مسابقات انتخابی جام دنیای در قاره آفریقا برنامه ریزی کند که حالا باید این تاریخ را در اختیار آفریقایی ها قرار بدهد تا مسابقات انتخابی جام ملت های 2021 را به اتمام برسانند.

ماه مارس 2021 می تواند زمان مناسبی برای آغاز مسابقات انتخابی جام دنیای در قاره آفریقا باشد که در 10 گروه و طی شش هفته مسابقات برگزار می گردد و تا اکتبر 2021 نیز به سرانجام می رسد. سپس با معین شدن 10 تیم صعودنماینده، ماه نوامبر 2021 فرصتی مناسب برای برگزاری پنج بازی رفت و برگشت برای معین شدن چهره پنج تیم آفریقایی برای صعود به جام دنیای 2022 خواهد بود .

کنفدراسیون فوتبال آفریقا همچنین می تواند جام ملت ها را به جای برگزاری فشرده در ژانویه و فوریه 2021 در ماه ژوئن 2021 و همزمان با یورو و کوپا آمه ریکا برگزار کند که این تاریخ فیفا فرصت مناسبی برای برگزاری جام ملت های آفریقا نیز خواهد بود.

کونکاکاف:

رقابت های انتخابی جام دنیای 2022 در کونکاکاف قرار بود از ژوئن 2020 آغاز گردد و حالا آغاز آن می تواند از اکتبر 2020 باشد. تمام مراحل انتخابی جام دنیای تا سرانجام مراحل گروهی در کونکاکاف می تواند تا اکتبر 2021 به سرانجام برسد و در ماه نوامبر 2021 نیز بازی های خانگی و خارج از خانه پلی آف برگزار شوند. همچنین در ماه ژوئن 2022 فرصتی مناسب برای برگزاری ملاقاتهای رفت و برگشت پلی آف بین قاره ای برای تیم های کونکاکاف خواهد بود. ماه های مارس و ژوئن نیز می توانند برای برگزاری بازی های محبت آمیز یا احتمالاً لیگ ملت های این قاره باشند.

آمریکای جنوبی:

تیم های آمریکای جنوبی سخت ترین برنامه را برای رسیدن به جام دنیای خواهند داشت. برگزاری 18 بازی رفت و برگشت و انتخاب پنج تیم و حضور تیم پنجم در بازی رفت و برگشت پلی آف بین قاره ای چالشی عظیم برای برگزاری مسابقات انتخابی جام دنیای 2022 در آمریکای جنوبی است.

کانمبول دو تاریخ در ماه مارس را از دست داده است و با توجه به اعلام رسمی فیفا و شیوع گسترده ویروس کرونا در دنیا در ماه ژوئن نیز هیچ مسابقه ای برگزار نمی گردد. پس در بهترین حالت ممکن تیم های این کنفدراسیون می توانند از سپتامبر 2020 مسابقات انتخابی جام دنیای را آغاز نمایند. این در شرایطی است که شیوع ویروس کرونا در کشورهای این قاره گسترده نگردد و تا آن موقع کنترل گردد. با این حال کانمبول باید از تمام تاریخ های فیفا بهره ببرد و با توجه به برگزاری کوپا آمه ریکا در ژوئن 2021 مسابقات انتخابی این قاره در بهترین حالت ممکن مارس 2022 به سرانجام می رسد. ماه ژوئن 2022 نیز باید برای برگزاری پلی آف بین قاره ای در نظر گرفته گردد و به این ترتیب چهار تیم دیگر نیز در چهار تاریخ ماه ژوئن و دو تاریخ ماه سپتامبر می توانند شش بازی محبت آمیز خود قبل از جام دنیای را برگزار نمایند .

اقیانوسیه:

کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه هنوز تقویم مسابقات خود را اعلام ننموده است و پیش از این 6 تا 20 ژوئن 2020 را برای برگزاری جام ملت های این قاره در نظر گرفته بود. با توجه به اعلام فیفا مبنی بر اینکه هیچ ملاقات بین المللی در ماه ژوئن برگزار نخواهد شد، این برنامه اقیانوسیه نیز دچار تغییر و تحول خواهد شد. اگر پیش بینی کنیم که جام ملت های اقیانوسیه هم مانند یورو و کوپا آمه ریکا یک سال به تعویق بیفتد و در ژوئن 2021 برگزار گردد، آنها می توانند مرحله مقدماتی چهار تیمی انتخابی جام دنیای 2022 را مانند قالب 2018 در 25 تا 30 مارس 2021 و به صورت متمرکز برگزار نمایند.

پس از برگزاری جام ملت های اقیانوسیه در ژوئن 2021 هشت تیم راه یافته به مرحله انتخابی جام دنیای در دو گروه چهار تیمی قرار خواهند گرفت که بازی های رفت و برگشت گروهی در ماه های سپتامبر، اکتبر و نوامبر 2021 قابل برگزاری است. همچنین برگزاری ملاقات پلی آف به ماه مارس 2022 موکول خواهد شد تا برنده این ملاقات در ماه ژوئن 2022 در ملاقات پلی آف بین قاره ای شرکت کند.

یوفا:

مسابقات انتخابی جام دنیای در قاره اروپا طبق برنامه از ماه مارس 2021 باید آغاز گردد و زمانی برای تغییر آن نیست. از آنجایی که تقویم ماه ژوئن با توجه به تعویق یک ساله یورو و برگزاری آن در سال 2021 به این مسابقات تعلق دارد، اگر اروپایی ها از همه تاریخ های ماه های سپتامبر، اکتبر و نوامبر استفاده نمایند، مجبور به اتمام مسابقات انتخابی جام دنیای در ماه مارس 2022 هستند. 12 تیم در این مرحله بازی های پلی آف تک مرحله ای را برگزار می نمایند و سپس بازی های مقدماتی قاره اروپا در ژوئن 2022 به سرانجام خواهد رسید.

قرعه کشی:

از آنجایی که جام دنیای 2022 قطر در فصل پاییز برگزار خواهد شد، طبق برنامه فوق - که به صورت بسته پیشنهادی توسط فیفا در دست آنالیز واقع شده است - مسئله ای برای برگزاری جام دنیای در تاریخ مقرر (21 نوامبر تا 18 دسامبر) وجود ندارد.

با این حال فیفا برای برگزاری قرعه کشی جام دنیای 2022 نیز دو گزینه خواهد داشت. ماه آوریل 2022 که در حال حاضر برنامه ریزی شده است، اما هنوز چهره پنج تیم راه یافته به مرحله نهایی معین نشده است و تاریخ دوم نیز 18 ژوئن 2022 که تمامی رقابت ها به سرانجام می رسد.

در صورتی که قرعه کشی در زمان اعلام شده (آوریل) برگزار گردد، 27 تیم راه یافته به جام دنیای می توانند برنامه ریزی خود را برای آماده سازی و انجام بازی های محبت آمیز انجام دهند تا در ماه ژوئن و سپتامبر از تقویم فیفا بهترین استفاده را داشته باشند. هرچند برای رعایت عدالت فیفا می تواند تا 18 ژوئن برای معین شدن چهره پنج تیم نهایی نیز صبر کند و آن موقع 27 تیم دیگر باید بازی های محبت آمیز خود را بدون شناخت هم گروهی های خود انجام دهند. همچنین کارگاه آموزشی برای تیم های حاضر در جام دنیای که 100 روز مانده به مسابقات برگزار می گردد، در تاریخ 13 آگوست قابل برگزاری است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 937

به "کرونا و تقویم پیشنهادی انتخابی جام جهانی 2022 روی میز فیفا، نیازی به جابه جایی تاریخ مسابقات نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و تقویم پیشنهادی انتخابی جام جهانی 2022 روی میز فیفا، نیازی به جابه جایی تاریخ مسابقات نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید