ژل هوشمندی که به عضله مصنوعی تبدیل می گردد

به گزارش یزد بلاگ، پژوهشگران، یک نانوماده حساس به نور را در هیدروژل به کار گرفتند تا آن را به عضله مصنوعی تبدیل نمایند که در واکنش به تغییرات نور، منقبض می گردد. ژل حساس به نور در ترکیب با ماده کششی چاپ سه بعدی، تغییر رنگ می دهد و به استتار منجر می گردد.

ژل هوشمندی که به عضله مصنوعی تبدیل می گردد

پژوهشگران آمریکایی، نوعی ژل هوشمند ابداع نموده اند که در معرض نور، تغییر شکل می دهد و به عضله مصنوعی تبدیل می گردد. پژوهشگران با الهام از قابلیت تغییر رنگ پوست ماهی سپیداج (cuttlefish)، هشت پا و ماهی مرکب، نوعی ژل هوشمند چاپ سه بعدی ابداع نموده اند که با قرار دریافت در معرض نور تغییر شکل می دهد و به عضله مصنوعی تبدیل می گردد.

شاید بتوان از این ژل، در استتار نظامی، ساخت ربات های نرم و نمایشگر های انعطاف پذیر استفاده کرد. همچنین این گروه پژوهشی دانشگاه راتگرز (Rutgers University)، یک ماده کششی چاپ سه بعدی ابداع نموده اند که می تواند هنگام تغییر نور، رنگ ها را نشان دهد.

اختراع آن ها با توجه به توانایی شگفت آور سپیداج، هشت پا و ماهی های مرکب در تغییر رنگ و بافت نرم پوست آن ها که به استتار و برقراری ارتباط یاری می نمایند، انجام شده است. این قابلیت توسط سلول های رنگدانه ای موسوم به کروماتوفور (Chromatophore) که در پوست آن ها قرار دارند، به دست می آید.

هووان لی (Howon Lee)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نمایشگر های الکترونیکی، در همه جا وجود دارند و به رغم پیشرفت های چشمگیر از جمله باریک تر، بزرگتر و شفاف تر شدن، با استفاده از مواد سفت و سختی ساخته می شوند که شکل گیری و نحوه تعامل آن ها با سطوح سه بعدی را محدود می نمایند.

پژوهشگران دانشگاه راتگرز در این پروژه، یک هیدروژل چاپ سه بعدی ابداع نموده اند که نور را احساس می نماید و در پی آن، تغییر شکل می دهد.

پژوهشگران، یک نانوماده حساس به نور را در هیدروژل به کار دریافتد تا آن را به عضله مصنوعی تبدیل نمایند که در واکنش به تغییرات نور، منقبض می گردد. ژل حساس به نور در ترکیب با ماده کششی چاپ سه بعدی، تغییر رنگ می دهد و به استتار منجر می گردد.

گام های بعدی پژوهشگران، بهبود حساسیت فناوری، زمان واکنش، مقیاس پذیری، بسته بندی و دوام را شامل می گردد. این پژوهش، در مجله ACS Applied Materials & Interfaces به چاپ رسید.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: فرادید
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3164

به "ژل هوشمندی که به عضله مصنوعی تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژل هوشمندی که به عضله مصنوعی تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید