چگونگی ابراز احساسات به روشی سالم

به گزارش یزد بلاگ، حتی اگر احساسات ما بتواند زندگی کسل نماینده ما را رنگی و زیبا کند اما حقیقت این است که باز هم بیشتر مردم از نظر احساسی دچار چالش می شوند. بعضی افراد نمی دانند چگونه احساسات خود را ابراز نمایند. ابراز احساسات اشتباه می تواند ما را خسته، گیج و تنها نگه دارد.

چگونگی ابراز احساسات به روشی سالم

گرفتار شدن در احساسات بسیار آسان است، به ویژه هنگامی که روش مناسبی برای ابراز احساسات نداشته باشید. بیشتر مردم نمی توانند به اندازه کافی احساسات خود را توصیف نمایند، چه رسد به اینکه آن را به صورت سالم بیان نمایند. علاوه بر این، تناقضات بسیاری در خصوص نحوه بیان افکار ذهنی و عاطفی آنها وجود دارد.

بعضی از مطالعات می گویند صریح باشد و آن را به همان شکلی که احساس می کنید بیان کنید. بعضی دیگر می گویند سازگار، متفکر، متذکر و مراقب واکنش خود باشید. واقعیت این است که ما هرگز قبل از ابراز احساسات وقت نمی گذاریم نوع احساسات خود را تجزیه و تحلیل کنیم. به عبارت دیگر، ما انرژی صحیح را به احساسات مرتبط نمی کنیم زیرا آن را تعمیم داده ایم.

به عنوان مثال، غم عاطفی معنای عمیقی دارد. وقتی غمگین هستید، قابل درک است که خشنود نیستید یا اوضاع مطابق انتظار شما پیش نمی فرایند. با این حال، غم و اندوه عمیقی مانند ناامیدی، غم انگیزی، بدبختی، ناامیدی یا افسردگی وجود دارند.

اینها احساساتی هستند که با غم و اندوه مرتبط هستند اما ما فقط ناراحت بودن را برای همه آنها ابراز می کنیم و زیاد وارد جزئیاتش نمی شویم اما اگر بتوانید احساسات تان را به درستی بیان کنید، پس بهتر می توانید به دنبال راه حلش نیز باشید.

سال جاری یک سال سخت بوده است

این سال با وجود ویروس کرونا و بیکاری و مشکلاتی که برای جامعه به وجود آمد آغاز شد. انسان ها ترکیبی از احساسات را تجربه می نمایند و صادقانه بگوییم، 90 درصد مردم نمی دانند چگونه احساسات خود را ابراز نمایند. افراد رک و صریح آن را همانطور که هست می گویند، در حالی که افراد خجالتی هستند احساسات خود را پنهان می نمایند، مبارزه می نمایند و از راه های خطرناک با آن کنار می آیند. این احساسات سرکوب شده آنها را دچار استرس، افسردگی و تبدیل به بمبی ساعتی می نماید.

علیرغم دیوانگی و عواقب مرتبط با نحوه ابراز احساسات، بیان مناسب آنها برای یک روح آسیب دیده شفابخش است.

روش های ناسالم دیگری نیز وجود دارد که افراد سعی در دفع احساسات خود دارند:

  • نادیده دریافت، اجتناب یا سرکوب احساسات
  • تخلیه این احساس به روشی اشتباه مانند فریاد زدن یا سوء استفاده و خشونت در خانه
  • استفاده بیش از حد از غذا، مواد مخدر، الکل و رابطه جنسی برای تحت تأثیر قرار دادن احساسات
  • شراکت در جرم به تنهایی یا با دیگران به عنوان راهی برای تخلیه احساسات
  • بیش از حد پب زدن و از دست دادن اعتماد به نفس و عزت نفس
  • خودزنی حتی اگر خودتان قربانی شوید
  • استفاده از شرایط اطراف خود برای قضاوت و سرکوب احساسات

ابراز احساسات

آیا می دانید بیش از 3000 کلمه احساسات مختلف در واژگان انگلیسی را توصیف می نماید؟ چند نفر همه آنها را تشخیص می دهند؟ و آیا شما می توانید به درستی از آنها بهره ببرید؟

احساسات بخشی از زندگی است. بدون آنها زندگی همانطور که می دانیم خسته نماینده و ناقص خواهد بود. با این حال، تکیه بر روش های بالا برای هر کسی ناسالم و خطرناک است. به دلایل زیادی شایسته ابراز احساسات خود هستید.

راه های ایجاد هوش هیجانی برای ابراز احساسات به شیوه بهتر

برای اینکه بتوانید احساسات خود را بهتر بیان کنید، ابتدا باید هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید. در اینجا 10 راه وجود دارد که می توانید هوش هیجانی خود را تقویت کنید تا بتوانید احساسات خود را بهتر بیان کنید.

1. احساسات خود را احساس کنید

با عظیم شدن افراد، مردم می گویند پسرها گریه نمی نمایند. آنها باید قوی و مقاوم باشند و حق نشان دادن احساسات را ندارند. اینها تربیت های اجتماعی و خانوادگی است که امروز دسته ای از افراد را تحت تأثیر قرار داده است. هرگز و هرگز احساسات خود را پنهان نکنید. در عوض، آنها را تصدیق و قبول کنید. سعی کنید عوامل محرک را درک کنید و اقدامات مناسبی برای بیان سالم آنها انجام دهید.

2. تغییرات را بپذیرید

ناتوانی ما در بیان سالم احساسات ناشی از عدم تمایل به پذیرش تغییرات اطرافمان است. وقتی افراد در محیط اطراف خود تفاوتی را تجربه می نمایند، دو کار انجام می دهند.

اول، افراد کم تحرک بلافاصله این مانع را در اطراف خود ایجاد می نمایند تا وقایع را خاموش نمایند. این بدان معناست که آنها نمی توانند درک نمایند یا بهتر است بدانند که چرا باید اتفاقات بدون رضایت آنها یا طبق برنامه آنها رخ دهد.

به عنوان مثال، یک دختر جوان بخشی از زندگی خود را به تنهایی با پدرش زندگی نموده است. ناگهان، پدر آغاز به قرار دیدار با زنی می نماید و با علاقه عاشقانه در خصوص ازدواج صحبت می نماید. دختر احساس مرعوب شدن، رها شدن و دوست داشتنی نبودن را دارد. اینها همه احساساتی است که می توان درباره آنها بحث کرد اما او اجازه می دهد تا آنها جمع شوند و این به کینه و فرار از خانه یا حتی مصرف مواد مخدر تبدیل می گردد.

واکنش احتمالی دیگر این است که او احساس خود را به پدرش ابراز می نماید و او با عشق شرح می دهد که هیچ کس هرگز جای او را در قلبش نخواهد گرفت. او نقش خود را درک می نماید، با یک مادر جدید رابطه برقرار می نماید و در فضای خود راحت می ماند.

افراد باهوش احساسی تغییرات پیرامون خود را می پذیرند. آنها این هدف را درک می نمایند و اجازه نمی دهند احساساتشان مشخص کند که چه کسی هستند یا می توانند باشند. علاوه بر این، آنها در چگونگی بازی کردن احساسات به دنبال ارزش هستند.

3. از انتقاد سازنده استقبال کنید

افرادی که نمی توانند انتقاد سازنده را بپذیرند، نمی توانند احساسات خود را به سلامت ابراز نمایند. وقتی احساس می کنید حق با شماست و همه باید کاری که شما می خواهید را انجام دهند، پس یک مسئله ای وجود دارد. دریافت انتقاد سازنده به معنای تمایل به شنیدن بازخورد درباره بیان رفتاری کسانی است که شما را مشاهده می نمایند.

به عنوان مثال رئیس شما از شما عصبانی می گردد که اغلب اتفاق می افتد. شما هرگز تمایل نداشته اید با او بحث کنید که مشکل چیست. شما با دوست خود هنگام ناهار وقتی که استراحت می کنید، ناامیدی و عصبانیت خود را بیرون می ریزید و نتیجه می گیرید که کارتان را رها کنید.

دوست شما مخالف است و دلایلی را که ممکن است واکنش رئیس شما را برانگیزد شرح می دهد اما شما آن را نمی شنوید زیرا با عقاید شما مطابقت ندارد. شما از راه خود دفاع می کنید و اصرار دارید که با انتقاد سازنده رشد نمی کنید. شما باید بیاموزید که دیدگاه شخص مقابل را قبل از سر و صدا کردن درک کنید.

4. در خصوص آن با خود صحبت کنید

هنگامی که افراد در بیان احساسات خود با مشکل روبرو می شوند، بارها این گزینه را مد نظر قرار می دهند که با جمعی کوچک صحبت نمایند یا در مرکزی ثبت نام نمایند که کسانی مانند آنها در آنجا ثبت نام می نمایند. این اشتباه است. اگر نمی دانید چه احساسی دارید، چگونه می خواهید آن را برای دیگری توصیف کنید؟

به علاوه، به جای اینکه خودتان آن را کشف کنید، اجازه می دهید دیگران شما را قضاوت نمایند. بنابراین، وقتی احساس کردید که احساسی در شما ایجاد می گردد، یک مکان ساکت پیدا کنید و درباره آنها با خودتان بحث کنید.

5. آنها را بنویسید

نوشتن روزانه یک روش عالی برای درک و در نهایت ابراز احساسات است. با این وجود، برای آن جاذبه ای ضروری است. شما باید یک واژگان احساسی عینی بسازید تا بتوانید با دقت آن احساسات را توصیف کنید.

برای اینکه احساسات خود را یادداشت کنید، سعی کنید این کار را تا حد ممکن دقیق انجام دهید. دلیل این احساسات، احساس شما و چگونگی کنترل آن را به خاطر بسپارید. احساسات منفی را ابراز نکنید. در عوض، افکار را از زاویه ای مثبت مشاهده نموده و راه خود را ادامه دهید.

6. هوشیار باشید

خوب، این با احساسات مثبت بهتر کار می نماید زیرا می توانید هیجان را کنترل نموده و نسبت به محیط اطراف مطلع باشید. برای احساسات منفی و صدمات، این یک بازی متفاوت است. ذهن مطلعی فرایند مالکیت احساسات و دانستن زمان آغاز رشد آنها است.

به عنوان مثال، در چه شرایط ذهنی ای رخ داده است؟ استرس داشتی، خشنود بودی یا جور دیگری بودی؟ توانایی هوشیاری می تواند به شما یاری کند تا افکار و احساسات تان را به طور صحیح و مناسب راهنمایی کنید.

7. جستجوی اعتبار سنجی برای احساسات خود را متوقف کنید

همه ما در مقطعی این کار را انجام می دهیم. با این حال، اگر در روشی که برای بیان احساسات خود انتخاب می کنید دقیق باشید، جامعه در خصوص شما قضاوت نمی نماید. اگر اشتباه می کنید، آن را بپذیرید و دیگر به دنبال طرفداران برای پیوستن به خود نباشید.

به دنبال اعتبار سنجی بودن نشانه این است که شما نمی دانید چگونه احساسات خود را ابراز کنید. افرادی که به دنبال تأیید احساسات خود هستند، می توانند گذشته را دچار مشکل نمایند یا دچار آسیب دیدگی شوند و در هر مرحله از راه احساس احتیاج به اطمینان خاطر نمایند. این ها احساسات شما هستند، بنابراین احساس راحتی کنید. فقط در این صورت است که آن را به سلامت درک نموده و بیان خواهید کرد.

8. مرزهای سالم را مشخص کنید

دانستن اینکه چه زمانی باید نه بگویید در بیان احساسات شما بسیار مهم است. هرگز احساس تکلیف نکنید که کاری را برای دیگری انجام دهید. محدودیت های خود را بشناسید، آنچه را که می توانید قبول کنید و کار کنید. مرزها شما را تحت کنترل قرار می دهند و شما را قادر می سازند تا واقعیات اطرافتان را درک کنید.

به عنوان مثال، اگر شما فردی بسیار بازیگوش باشید که همواره با مردم شوخی می کنید، نمی توانید عصبانی شوید وقتی که این احساس را دارید. اگر می خواهید از ابتدا مرز بکشید، این کار را انجام دهید و به اطرافیان بقبولانید.

9. بیش از حد فکر کردن را متوقف کنید

خنده دار نیست که چطور ما هرگز از احساسات مثبت غافل نمی شویم اما می توانیم یک فیلمنامه 2 ساعته درباره افکار و احساسات منفی بنویسیم؟ اکنون باید جلوی آن را بگیرید. فکر کردن بیش از حد باعث مرگ، غرق شدن و از دست دادن کارها می گردد. فکر بیش از حد سریعترین راه برای قرار دریافت در یک مکان ناامن ذهنی است. این کار را نکنید و از آن اجتناب کنید.

10. تسلیم نشوید

در برهه ای از زندگی همه آن را تجربه نموده اند. در یک شرایط عجیب و غریب قرار گرفته ایم. شما در چنین شرایطی تسلیم شدید یا اشتباه دیگران را توجیه کار خود کردید؟ اگر احساسات برخلاف ارزش ها، اخلاقیات یا اعتقادات شما در حال افزایش است، از شرایط دور شوید.

راه هایی برای بیان احساسات سالم

اکنون که احساسات خود را درک نموده ایم، زمان آن رسیده است که آنها را به درستی بیان کنیم. مراحل فوق باعث ایجاد هوش هیجانی شما می گردد.

هوش هیجانی توانایی تشخیص، کنترل و بیان سالم احساسات یا عواطف به وسیله کانال مناسب است. این همچنین در این مورد است که چگونه احساسات خود را کنترل می کنید تا آسیب نبینید و به کسانی که شما را دوست دارند آسیب نرسانید.

1. ژورنالیسم

ما از آن به عنوان راهی برای ایجاد یک ذهنیت قوی از نظر عاطفی یاد کردیم. این همچنین یک روش عالی برای بیان احساسات شما (هر نوع احساسی) است. ژورنالیسم به شما یاری می نماید افکار و احساساتی که در سر و قلب شما وجود دارد را بهتر درک کنید.

هیچ روش مناسبی برای انجام آن وجود ندارد. یک دفترچه خاطرات داشته باشید و احساساتی را که در طول روز مشاهده نموده اید به هر روشی که احساس می کنید، بنویسید. این روش به شما امکان می دهد مطلعی عاطفی ایجاد کنید و روش هایی برای کنترل و غلبه بر احساساتی که دیوانه تان می نماید، ابداع کنید.

2. خشم

این یک احساس مشترک است که شیوه صحیح بیان را آلوده می نماید. با این حال، افرادی که این احساس را تجربه می نمایند می خواهند ضربه بزنند، مشت بزنند یا به طور جسمی خود را تخلیه نمایند. خشم مانند یک نیروی انرژی عصیان گر است که می خواهد بیرون بیاید.

اگر در مطب عصبانی هستید، به سرویس بهداشتی بروید و آب سرد را به صورت خود بپاشید تا آرام شوید. اگر در خانه هستید، به سالن بدن سازی بروید و احساسات خود را تخلیه کنید. وقتی آرام و خشنود هستید، در خصوص موضوع بحث کنید و سعی کنید در آینده از چنین شرایطی جلوگیری کنید.

3. ترس

این انرژی طاقت فرسایی است که می خواهد تصمیمات ما را بشکند و ما را در سردرگمی غرق کند. احساسات مرتبط با ترس، احساس عدم موفقیت، عزت نفس پایین و اعتماد به نفس ضعیف است. این باعث می گردد که بیش از حد فکر کنید و سوال های زیادی بپرسید.

اگر در این شرایط ذهنی هستید، احساس خود را با یک شخص مورد اعتماد در میان بگذارید. اگر دور از خانه زندگی می کنید، با والدین، خواهر و برادر خود تماس بگیرید، فقط با کسی صحبت کنید که شما را قضاوت یا انتقاد نکند.

4. درد و غم

سالم ترین راه این است که فریاد بزنید، گریه کنید، داد بزنید، فقط خود را تخلیه کنید و آن را رها کنید. گریه با احساسات ناخوشایند به خوبی جواب می دهد. چه گریه را به تنهایی انتخاب کنید و چه در مقابل چشمان همه، وقتی جریان اشک قطع گردد احساس بهتری خواهید داشت.

بدن ما همواره راه های مقابله با احساسات، گوش دادن به بدن شما و فراموش کردن آنچه جامعه می گوید، را به ما می دهد. خوشبختی شما در این است که شما چقدر سالم احساسات خود را بیان می کنید.

افکار نهایی

این را به خاطر بسپارید: احساسات ما احساساتی هستند که بخشی از ما هستند و بدون آنها نمی توانیم آنها را انجام دهیم. با این حال، چگونگی بیان آنها را مشخص خواهیم کرد.

وقتی با احساسی روبرو می شویم، تصدیقش می کنیم، با آن کنار می آییم و به طور سالم آن را بیان می کنیم، این برای رسیدن به منافعی عظیمتر است. این برای شما و هر کس دیگری مناسب است و در درک کردن حرف شما توسط دیگران موثر خواهد بود. بیاموزید که امروز همچنان به رشد ادامه می دهید، عادت ابراز احساسات خود را پرورش دهید.

منبع:

lifehack

منبع: هفت گنج
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3804

به "چگونگی ابراز احساسات به روشی سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی ابراز احساسات به روشی سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید