چطور کوهنوردی را آغاز کنیم؟ 6 گام برای تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه ای

به گزارش یزد بلاگ، کوهنوردی یکی از ورزش های هیجان انگیز است که اغلب به صورت گروهی انجام می گردد. کسانی که می خواهند کوهنوردی را آغاز نمایند بهتر است که اصولی را رعایت نمایند. مهم ترین کارهایی که بهتر است در آغاز کوهنوردی به آنها توجه کنیم عبارتند از: شناخت کوهنوردی، آمادگی بدنی، راهنمای خوب، شناخت کوه، برنامه ریزی دقیق، آماده کردن تجهیزات سفر و کوهنوردی.

چطور کوهنوردی را آغاز کنیم؟ 6 گام برای تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه ای

چطور کوهنوردی را شروع کنیم؟

شاید وقتی بین دوستانتان نشسته اید و از اینجا و آنجا حرف می زنید، سخن به ورزش و سرگرمی کشیده گردد و شاید در این گونه مواقع متوجه شوید که دوستانتان با آب و تاب از کوهنوردی و برنامه هایشان می گویند و اینجاست که ممکن است این سوال در ذهنتان شکل بگیرد که چطور این ورزش را شروع کنیم؟

ما در این مقاله قصد داریم دست شما را بگیریم و قدم به قدم در این راستا پیش برویم. قرار است از کارهایی بگوییم که در شروع کوهنوردی به شما که در شروع راه هستید و هنوز راهی طولانی در پیش دارید، یاری می نماید.

گام اول: بیایید کمی کوهنوردی را بشناسیم

کوهنوردی ورزشی است که فایده های بسیار زیادی دارد. این ورزش هم برای روح و روان ما مفید است و هم تأثیر مثبتی بر جسم ما دارد. برای دست یابی به این موارد بهتر است که ما این ورزش را به خوبی بشناسیم.یکی از مهم ترین چیزهایی که بهتر است در همین گام اول بدانیم، این است که کوهنوردی در کنار فواید بسیار، خطرات زیادی هم دارد. اما نگران نباشید اگر آگاهانه در این راه قدم بگذارید می توانید بر خطرات غلبه کنید. پس قدم اول شناخت دقیق این ورزش و آشنایی کافی با آن است. می توانید از افراد با تجربه یاری بگیرید و از آنها بیاموزید.

چطور کوهنوردی را شروع کنیم؟ گام دوم: آمادگی بدنی

بعد از اینکه تا میزان ای با کوهنوردی آشنا شدید، با همراهی افراد با تجربه، روی نیرو و قدرت و استقامت بدنی تان کار کنید. باید بدنتان را آماده کنید تا توان تحمل سختی ها را داشته باشد.

گام سوم: داشتن یک راهنمای خوب و باتجربه

بهتر است در شروع کار، فردی باتجربه همراه شما باشد. داشتن یک همراه خوب و با تجربه، نخستین تجربه های کوهنوردی را برای شما شاد و شیرین و به یادماندنی خواهد نمود. علاوه بر این با اعتمادی که به این راهنما دارید، می توانید با اطمینان کامل و در نهایت آرامش در این راستا قدم بردارید.

گام چهارم: کوه را بشناس

حالا که خودت را آماده نموده ای می خواهیم گام مهم دیگری را برداریم. بله قرار است به کوه بروی اما پیش از آن خوب و دقیق درباره راستا کوهنوردی جست و جو کن و بخوان و بپرس و اطلاعات و آگاهی ات را افزایش بده! جست و جو و پرس و جو و شناخت دقیق راستا، تا حد زیادی از بروز خطرات و اتفاقات ناگوار جلوگیری خواهد نمود. بهتر است که در ابتدای راه با کوه هایی که سختی کمتری دارند شروع کنید و به مرور که تجربه و توان و آمادگی بدنی تان بیشتر شد، کوه های سخت تر را نیز انتخاب کنید. نباید فراموش کنید که همه کوهنوردان حرفه ای قدم به قدم و از آسان به سخت پیش رفتند.

گام پنجم: برنامه ریزی داشته باش

برنامه ریزی برای همه کارها سودمند است و کوهنوردی هم یکی از این کارهاست. بهتر است همه چیز را بسنجید و در برنامه تان بگنجانید. این همه چیز که می گویم یعنی مدت زمان ، تعداد افراد گروه، هزینه، فصلی که قرار صعودتان شروع کنید، مواد غذایی مورد احتیاج، آب آشامیدنی، وسایل خواب و ... حتما چک فهرست داشته باشید و همه اینها را بنویسید و مرتب آن را آنالیز کنید تا چیزی از قلم نیفتد. هنگام تنظیم چک فهرست با راهنما مشورت کنید.

گام ششم: آماده کردن تجهیزات

این قسمت را می توانستیم در بخش برنامه ریزی هم بیاوریم اما به علت اهمیت به سزایی که دارد، گامی جدا را به آن اختصاص دادیم. حتما به یاری راهنما و با همراهی افراد گروه لوازم کوهنوردی را تهیه کنید و مراقب باشید که چیزی از قلم نیفتد. مهم ترین تجهیزات عبارتند از: کفش مناسب، کوله پشتی، طناب، لوازم امداد و نجات، کرم ضد آفتاب، جوراب های گرم و پشمی، باتوم مخصوص، چاقو و فندک.

البته این را نباید فراموش کنید که تجهیزات این ورزش بسیار بیشتر از اینهاست اما ما در اینجا به مهم ترین تجهیزات اشاره کردیم.

در این مقاله به شش گام مهم و اساسی اشاره کردیم. برای کسانی که می خواهند تازه این ورزش را شروع نمایند، رعایت دقیق این گام ها مهم و لازم است و باعث می گردد تا این ورزش هم فعالیتی دلچسب باشد و هم تجربه ای شیرین و ماندگار.

منبع: همگردی
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4673

به "چطور کوهنوردی را آغاز کنیم؟ 6 گام برای تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور کوهنوردی را آغاز کنیم؟ 6 گام برای تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید