هر آنچه که باید در خصوص ویروس کرونای روسیه بدانیم

به گزارش یزد بلاگ، روسیه اعلام نموده که اولین واکسن ویروس کرونا را برای عموم مردم آماده نموده، اما آیا واکسن همه مراحل آزمایشی خود را طی نموده است؟ آیا به اندازه کافی ایمن هست؟ آیا واقعا می تواند با این ویروس عجیب و منحصر به فرد مقابله کند؟

هر آنچه که باید در خصوص ویروس کرونای روسیه بدانیم

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز سه شنبه گذشته اظهار داشت که اولین کشوری است که واکسن کرونای ساخت خود را پس از آزمایش پیروز به ثبت رسانده است. وی در یک نشست ویدئویی کابینه گفت این واکسن که اسپوتنیک-وی نام دارد، کاملا موثر عمل و یک مصونیت پایدار ایجاد می نماید و حتی به یکی از دخترانش نیز تزریق شده است. اما این خبر واکنش های متعددی به همراه داشته است، زیرا این واکسن جزء 6 واکسنی که سازمان بهداشت دنیای به آزمایش بالینی گسترده رسانده، نیست!

این اطلاعیه در حالی منتشر شده است که هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص ایمنی و اثربخشی این واکسن در جایی منتشر نشده و دانشمندان هنوز فاز نهایی آزمایش بالینی را برای معین شدن کارکرد آن کامل ننموده اند. جالب تر این است که برای این واکسن هیچ درخواست تائیدی از سوی اداره غذا و داروی ایالات متحده آمریکا ثبت نشده و فقط مجوز اداره بهداشت خود روسیه را دارد. حتی هفته گذشته سازمان بهداشت دنیای احتمال نادیده دریافت مقررات و ضوابط در فراوری این واکسن را مطرح نموده و از روسیه خواسته بود دستورالعمل های بین المللی برای فراوری واکسن کرونا را رعایت کند.

از سوی دیگر، به نظر می رسد که روسیه تاکتیک های مختلفی را برای حضور در رقابت فراوری واکسن کرونا پیش گرفته است؛ زیرا گزارش ها حاکی از آن است که هکرهای این کشور بارها کوشش نموده اند داده های مربوط به ساخت واکسن کرونا را از آمریکا، انگلیس و کانادا سرقت نمایند.

چه زمانی واکسن واکسن می گردد؟

معمولا واکسن ها باید سه مرحله آزمایش بالینی را رد نمایند. در دو مرحله اول، واکسن را در تعداد کمی از افراد تست می نمایند تا ایمنی آن را ارزیابی نمایند و اطلاعات مربوط به اینکه آیا افراد آنتی بادی مربوط به ویروس را می سازند یا پاسخ های دیگری نسبت به واکسن دارند را جمع آوری نمایند. در مرحله سوم، واکسن روی هزاران نفر آزمایش می گردد تا معین گردد که آیا میزان آلودگی به ویروس را کاهش می دهد یا خیر. گویا هنوز مرحله سوم در خصوص واکسن روسی انجام نشده است. به همین دلیل نیز انجمن های کارآزمایی بالینی مستقر در مسکو در نامه ای سرگگردده به وزیر بهداشت، از دولت خواستند تا تائیدیه نهایی واکسن را تا انجام فاز سوم به تاخیر بیندازد.

واکسن چگونه کار می نماید؟

محققان پژوهشگاه اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیه مستقر در مسکو که زیرمجموعه وزارت بهداشت روسیه به شمار می آیند این واکسن دو بخشی را فراوری نموده اند. هر دو بخش با ویروس هایی آغاز می گردد که باعث سرماخوردگی می گردد. این دو ویروس با نام های آدنو 5 و آدنو 26 به گونه ای مهندسی شده اند که پروتئین اسپایک ویروس کرونا را بسازند. اسپایک همان پروتئینی است که در سطح ویروس کرونا وجود دارد و ویروس با یاری آن به سلول های بدن می چسبد، وارد بدن می گردد و سلول ها را آلوده می نماید. از آنجا که این پروتئین روی سطح ویروس واقع شده است، آنتی بادی های ضدویروس هم همین پروتئین را مورد هدف قرار می دهند.

این رویکرد کاملا شبیه به رویکرد واکسن هایی است که محققان دانشگاه آکسفورد و همچنین محققان چینی برای واکسن خود اتخاذ نموده اند. طبق آخرین اطلاعاتی که در خصوص آزمایش های واکسن اسپوتنیک-وی روی clinicaltrials.gov، وب سایت آمریکایی که آزمایش های بالینی واکسن ها را دنبال می نماید، ابتدا واکسن حاوی آدنو 26 به 38 نفر تزریق شد و سه هفته بعد نیز واکسن مهندسی شده آدنو 5 به آن ها تزریق شد. اما نتایج این تحقیقات هنوز جایی منتشر نشده است.

دانیل کوریتکس، ویروس شناس و متخصص بیماری های عفونی بیمارستان بریگام و زنان در بوستون، می گوید: استفاده از دو ویروس آدنو به جای یکی، غیرمعمول است، البته ممکن است این کار را برای حل یک مشکل احتمالی انجام داده باشند. با این حال، از آنجا که ممکن است بدن آنتی بادی هایی را در مقابل ویروس آدنوی حامل ثروتئین اسپایک ترشح کند، تقویت نماینده ای با همان ویروس باز هم بی فایده است.

واکسن روی چند نفر تست شده؟

اونیما اوگبواگو، ویروس شناس دانشگاه ییل، می گوید: هنوز معلوم نیست که واکسن اسپوتنیک-وی روی چند نفر تست شده است. تنها تعداد 38 نفر ثبت شده است. این تعداد برای مطالعه فاز اول کافی است، اما برای فازهای بعدی خیر.

معمولا در فاز دوم، واکسن روی صدها نفز آزمایش می گردد، اما نامه انجمن تحقیقات کارآزمایی بالینی روسیه حاکی از آن است که این واکسن در کمتر از 100 نفر آزمایش شده است. این در حالی است که واکسن های دیگری که در گوشه های دیگر دنیا در حال ساخت هستند، در فاز سوم روی 30 هزار نفر آزمایش می شوند.

در آزمایش های فاز سوم است که مشخص می گردد آیا واکسن واقعا افراد را از آلوده شدن در مقابل ویروس محافظت می نماید یا خیر. این فاز به محققان امکان می دهد تا عوارض جانبی واکسن را نیز ارزیابی نمایند. زیرا بعضی از عوارض جانبی ممکن است از هر هزار نفر روی یک نفر بروز کند. پس بعید است که آزمایش روی 200 نفر، این مساله را قابل تشخیص کند.

آیا روسیه مسابقه راه انداخته؟

محققان می گویند فراوری واکسن کرونا مسابقه نیست. این نوع محصولات ملی نیستند. این شرکت های بین المللی هستند که واکسن ها را برای دنیا می سازند. در نتیجه واکسن اسپوتنیک-وی بدون آزمایش فاز سوم، در سایر کشورها تائید نخواهد شد.

محققان همچنین می گویند: بهترین سناریو این است که روس ها خوش شانس بودند و یک واکسن ایمن و موثر فراوری کردند. اما بدترین چیز این است که واکسنی را ارائه دهند که کارساز نیست و اعتماد عموم مردم دنیا را به همه واکسن ها از بین می برد. واکسنی که کار نمی نماید یا بی خطر نیست، هیچ جایگاهی در جوامع بین المللی ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1952

به "هر آنچه که باید در خصوص ویروس کرونای روسیه بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه که باید در خصوص ویروس کرونای روسیه بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید