هر آنچه باید در خصوص قوانین بیسبال بدانید

به گزارش یزد بلاگ، طرفداری: بامداد دیروز، تیم بیسبال شیکاگو کابز پس از 108 سال به قهرمانی لیگ بیسبال رسید، موضوعی که همه جهان در خصوص آن صحبت کرد.

هر آنچه باید در خصوص قوانین بیسبال بدانید

بیسبال از آن دسته ورزش هاست که در سرتاسر جهان علاقه مندان زیادی دارد، اما در این به نوعی مهجور مانده است و کسی پیگیر رقابت های جذاب آن نیست. بارها و بارها در فیلم و سریال های آمریکایی ورزش بیسبال را دیده ایم و شاید به آن علاقه مند شده ایم، اما پس از جست وجو در اینترنت و نبودن قوانین بیسبال، از پیگیری آن ناامید شده ایم و به پیگیری سایر ورزش های مورد علاقه خود پرداخته ایم؛ اما حالا به بهانه طلسم شکنی شیکاگو کابز، ما هم قصد داریم طلسم دور ماندن شما از بیسبال را بشکنیم و نگاهی داشته باشیم به قوانین و موضوعات مربوط به این ورزش مهیج:

پیدایش بیسبال

بیسبال نوعی ورزش گروهی است که با چوب و توپ توسط 9 بازیکن مدافع و یک بازیکن حمله نماینده در یک زمین چمن انجام می شود. این ورزش در قرن نوزدهم از ورزش انگلیسی کریکت ریشه گرفت و نخستین مسابقه ورزش مدرن بیسبال به مسابقه ای در 4 ژوئن 1838 باز می شود. بازی ای که در بیچ ویلِ کانادا برگزار گردید. بیسبال در دهه 1860 حالت نیمه حرفه ای پیدا کرد و نخستین تیم کاملاً حرفه ای بیسبال در ایالات متحده، تیم سینسیناتی رد استاکینگز بود که در 1869 تشکیل شد.

ویژگی های زمین بیسبال

زمین بیسبال از دو قسمت اوتفیلد (Outfield) و اینفیلد (Infield) تشکیل شده است. مساحت این زمین، تقریباً سه برابر زمین فوتبال است و از 3 بیس (base) و بیس خانه (Home plate) تشکیل می شود. فاصله بین هربیس 27/4 متر بوده و فاصله فرد پرتابنماینده تا بیسِ خانه 18/5 متر هست. همینطور چهار داور در بازی حضور دارند و هریک از آن ها در کنار یک بیس قرار میگیرد.

زمین بیسبال - آموزش قوانین بیسبالدر تصویر، یک زمین بیسبال را می بینید؛ در مرکز تصویر، در میان چمن ها منطقه ای خاکی به شکل دایره وجود دارد که محل حضور پرتاب نماینده توپ است. روبه روی او، بیسِ خانه است که دریافت نماینده و ضربه زننده در آن حضور دارند و پشت، سمت راست و سمت چپ این دایره خاکی نیز بیس های اول تا سوم وجود دارند. بالاتر و پس از منطقه خاکی که .بیس ها قرار دارند، قمسمت دوم چمنیِ زمین، اوت فیلد است

روش بازی

مسابقه میان دو تیم که از 9 نفر بازیکن اصلی و 16 نفر بازیکن ذخیره تشکل شده اند، آغاز میشود. چهار بازیکن به همراه پرتابنماینده توپ (پیچر| Pitcher) و توپگیر(کچر| Catcher) و چوبزن از تیم مقابل (بتر| Batter) در قسمت اینفیلد و سه بازیکن در قسمت اوتفیلد قرار میگیرند. هر مسابقه نه دور (اینینگ) دارد که در پایان با اتمام نه اینینگ امتیازات جمع شده و تیم برنده تعیین می شود؛ درصورت مساوی بودن بازی یک اینینگ بیش تر برگزار گردیده تا برنده تعیین شود.

در این تصویر فرد سفیدپوش (پیچر) توپ را به سمت ضربه زننده حریف (بَتِر) پرتاب می نماید و اگر ضربه زننده (بتر) نتواند ضربه بزند، پشت سر او، هم تیمی فرد سفیدپوش، یعنی کچر توپ را می گیرد.

در هر دور افراد تیم حمله نماینده توپ زنی(بتینگ | Batting) مینمایند و این اتفاق تا زمانی صورت می گیرد که سه نفر از آن ها اوت شده تا جای بازیکان مهاجم و مدافع در هر دور عوض شود.9 بازیکن تیم مقابل در زمین دفاع مینمایند و در صندلی تعیین میایستند. بازی را بازی کن توپانداز (پیچر) با انداختن توپ به سوی چوبزنِ حریف (بتر) آغاز میکند. چوبزن میکوشد با چوب (بت)، توپ را به دورترین نقاط زمین بفرستد. اگر توپ پرتاب شده با چوب بیس بال برخورد نکند توپگیر (کچر) که پشت سر توپزن، در خانه توپگیری ایستاده، توپ را میگیرد.

اگر توپ زن پیروز به زدن توپ شود، آنگاه به سرعت به سوی خانه (بیس) اول میدود. او می بایست برای دریافت امتیاز کامل از تمام بیس ها عبور نموده و به بیس خانه برسد. اگر توپ ضربه زننده بعد از ضربه زدن بدون برخورد به زمین و قبل از رسیدن به بیس اول در هوا مهار شود او از بازی خارج می شود و نفر بعدی جایگزین او برای چوب زدن می شود. در هر یک از بیس ها یک بازیکن از تیم حریف می ایستد و یک بازیکن به نام شورت استاپ در کنار نفری که در کنار بیس دوم ایستاده قرار می گیرد.

اگر توپی که ضربه زننده می زند، به زمین برخورد کند، آنگاه بازیکنان دفاع نماینده میکوشند با دریافت و پاس دادن توپ به یکدیگر، توپ پرتاب شده توسط چوب زن (بتر) را قبل از رسیدن او به بیس مقصد، اوت نمایند. یعنی در عین حال که پرتاب نماینده در حال گذراندن بیس هاست، بازیکنان مدافع باید توپ را به بیسی که او قصد رسیدن به آن را دارد، برساند. بازیکن بازنده از دور مسابقه بیرون میرود و هرگاه تعداد بازندههای یک تیم به سه نفر برسد، یک دور بازی (اینینگ) تمام میشود و جای دو تیم عوض میشود. مربی هر تیم می تواند در طول بازی از بازیکنان ذخیره خود استفاده کند اما بازیکنان سوخته (بازنده) و اخراج ، اجازه بازگشت به بازی را ندارند.

درک جتر از بهترین های تاریخ بیسبال و عضو تیم نیویورک یانکیز، توپی را در هوا می گیرد. او با این کار، ضربه زننده حریف را اوت و از بازی خارج می نماید.

اگر توپ بتر بعد از چوب زدن، از محدوده زمین (از کناره ها) خارج شود، فال بال اجرا شده و پیچر میبایست دوباره توپ را پرتاب کند. اما اگر توپ را در محدوده زمین به خارج از زمین بفرسد (در واقع در میان تماشاگران)، آنگاه هوم ران اجرا شده است و ضربه زننده می تواند با عبور از تمامی بیس ها، امتیاز کسب کند. در واقع فرصت دریافت توپ توسط تیم مدافع از بین رفته است و فردِ ضربه زننده با خیال راحت، از تمام بیس ها عبور می نماید. در عین حال، سایر بازیکنان تیم حمله نماینده نیز اگر اوت نشده باشند و روی بیس ها حضور داشته باشند، می توانند با گذشتن از تمام بیس ها، مانند فرد ضربه زننده امتیاز بگیرند. در مجموع، اگر کسی از تیم حمله نماینده اوت نشده باشد و فرد ضربه زننده توپ را در محدوده زمین طوری بزند که کسی نتواند آن را بگیرد، تیم حمله نماینده می تواند 4 امتیاز بگیرد.

برای نمونه، در شرایطی که این تصویر دارد، تنها دو نفر از تیم حمله نماینده در زمین باقی مانده اند و دو نفر دیگر اوت شده اند (دو بازیکن که با دایره های سبز و قرمز نشان (داده شده اند). حال اگر فرد ضربه زننده (دایره سبز) بتواند توپ را از محدوده زمین (با خط ها در طرفین و میله های زرد تعیین شده اند) خارج کند. دو بازیکن تیم .حمله نماینده می توانند با گذشتن از تمام بیس ها، دو امتیاز برای تیم شان بگیرند

پیدایش لیگ های بیسبال در جهان

ام. ال. بی یا لیگ برتر بیسبال امریکا (Major League Baseball) مهم ترین لیگ حرفه ای بیسبال در جهان است. در سال 2007 میانگین تماشاگران هر بازی این مسابقات بیش از سی و دو هزار نفر بود و مجموع تماشاگران مسابقات آن به بیش از هفتاد و نه و نیم میلیون نفر رسید و با فاصله ای زیاد پربییندهترین لیگ ورزشی جهان لقب گرفت. این درحالیست که هفده لیگ کوچکتر بیسبال این کشور هم بیش از چهل میلیون تماشاگر در سال دارند. در خارج از آمریکا نیز نخستین لیگ رسمی بیسبال در خارج از امریکا و کانادا سال 1878 در کوبا شکل گرفت. کوبائی ها سابقه درخشانی در بیسبال دارند و تیم ملی آنها از هنگام آغاز مسابقات بین المللی در اواخر دهه 1930 همیشه یکی از قوی ترین تیم های جهان بوده است.

از مطرح ترین تیم های حاضر در لیگ بیسبال آمریکا و کانادا نیز می توان به تیم های لس انجلس داجرز، نیویورک یانکیز، و بوستون رد ساکس اشاره نمود.

لیگ های حرفه ای بیسبال پس از جنگ جهانی اول در کشورهای دیگری هم آغاز به کار کردند. از جمله؛

هلند (1922) - استرالیا (1934)- ژاپن (1936)- پورتوریکو (1938)- مکزیک (1945) - ونزویلا و ایتالیا (1948) -جمهوری دومینیکن(1951)

بیسبال در ایران

در سال 1374 فدراسیون این رشته در ایران تشکیل شد در سال 1386 اولین دوره لیگ با حضور 6تیم برگزار گردید اما در سال بعد تعداد تیمها به ده تیم رسیده و تا به امروز مسابقات لیگ ایران در حال برگزاری است . تیم ملی ایران در جدید ترین رنکینگ بیسبال جهان در رتبه پنجاه پنج جهان واقع شده است . درسال های گذشته بیسبال ایران با شیب کمی رو پیشرفت قرار گرفته امید است با توجه بیشتر به این ورزش این سرعت بهبود بخشیده و همانند سایر ورزشهای تیمی دیگر این ورزش در ایران مطرح تر شود.

در آخرین رنکینگ تیم های ملی بیسبال جهان، ایران پایین تر از اکوادور و فنلاند در صندلی 55 ام واقع شده است.

منبع: برترین ها
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 48

به "هر آنچه باید در خصوص قوانین بیسبال بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "هر آنچه باید در خصوص قوانین بیسبال بدانید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید در خصوص قوانین بیسبال بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید