مقایسه مزدا 3 با رنو مگان و تویوتا کرولا
به گزارش یزد بلاگ، برای مقایسه خودروی مزدا 3 به سراغ رنو مگان و تویوتا کرولا می رویم. دلیل اصلی انتخاب این دو خودرو به عنوان خودروهای هم سطح با مزدا 3، تشابه تقریبی قیمت و همچنین تشابه در آپشن های آن هاست.
هر سه خودرو در بازار ایران جزو محبوب ها هستند، هرچند مزدا بیش تر طرف دار دارد و جوان پسندتر است، اما نمی توان از محبوبیت دو خودروی دیگر نیز غافل شد.
مقایسه مزدا 3 با رنو مگان
مزدا 3 از نظر طراحی علاوه بر این که خودروی صندوق دار خانوادگی به حساب می آید، به دنبال جذب مشتریان جوان و القای روحیه اسپرت در آن ها بوده، ولی رنو مگان در نقطه مقابل خودرویی خانوادگی و باصلابت است.
مزدا 3 با دماغه تیزتری که نسبت به مگان دارد و بدنه آیرودینامیک و چراغ های عقب نه چندان زیبایش کاملاً خودرویی مقبول است و بدون شک با توجه به قیمتش هنوز هم نمی توان ایرادی از آن گرفت. اما مگان، اگرچه در طراحی بیش از حد محافظه کار بوده و هیچ چیز هیجان انگیزی در طراحی اش دیده نمی شود، ولی چهره متفاوتش بسیار به یادماندنی بوده و در زمان تولیدش پیروز شده نظر بسکمک را به خود جلب کند.
با این حال، این موضوع را نمی توان نادیده گرفت که با وجود قدیمی بودن طراحی رنو مگان، در مقایسه با مزدا 3 و به عنوان خودروی صندوق دار شهری و کاملاً خانوادگی حرف هایی برای گفتن دارد و بیش تر مناسب میان سال هاست و از سوی دیگر مزدا 3 هم برای جوانان چهره ای جذاب تری دارد که ممکن است اصلاً مگان این ویژگی را برای آن ها نداشته باشد.
با مقایسه مزدا 3 با رنو مگان متوجه می شویم که یکی از اصلی ترین تفاوت های مزدا 3 و مگان فرمان پذیری این دو خودرو است. ارگونومی داخل کابین و صندلی ها و نوع قرارگیری راننده در مزدا 3 طراحی بسیار خوبی دارد و همه چیز در اختیار شماست. پیشرانه این خودرو به خوبی به پدال گاز واکنش نشان می دهد و تعویض دنده ها نرم است. غربیلک فرمان چندان نرم نیست ولی راضی کننده است. اما موضوع اصلی در مورد مزدا 3 فرمان پذیری خوبش است، به طوری که نوع قرارگیری شما در خودرو به صورتی است که کاملاً حس یک خودروی اسپرت به شما القا می شود و فرمان پذیری عالی آن غیر قابل انکار است.
از سوی دیگر نوع قرارگیری راننده در مگان کاملاً متفاوت است و خیلی بالاتر از مزدا 3 است. شرکت سازنده رنو به این موضوع توجه کرده که راننده بتواند به خوبی به اطراف احاطه داشته باشد. صندلی ها مثل مزدا 3 اسپرت نیستند ولی بسیار راحت اند. وقتی خودروی مگان را روشن می کنیم اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که صدای واردشده به داخل اتاقک بیش تر از مزداست.
یکی دیگر از نقاط تمایز در مقایسه مزدا 3 با رنو مگان این است که در مگان تعویض دنده چندان نرم نیست و عملکرد جعبه دنده مزدا سه بسیار بهتر از مگان است، اما در عوض فرمان مگان نسبت به مزدا نرم تر است و موقع رانندگی در ترافیک راننده کم تر خسته می شود. حین رانندگی با چندبار شتاب گیری و معکوس کشیدن متوجه می شوید که در مزدا هماهنگی مناسب تری بین جعبه دنده و موتور وجود دارد و دنده ها نرم تر و هوشمندانه تر تعویض می شوند.
فضای صندوق عقب و سرنشینان خودرو یکی از عوامل مهم خرید خودرو در ایران به حساب می آید. در صندوق هر دو خودرو به کمک جک های به کاررفته در دو طرف باز می شوند و این باعث می شود بهتر بتوانید از فضای داخل صندوق عقب استفاده کنید. اما اگر بخواهیم کمی دقیق تر این دو را مقایسه کنیم، رنو مگان حجم صندوقی برابر 520 لیتر دارد و در مقابل مزدا 3 حجمی برابر 419 لیتر دارد.
با این که صندلی های هر دو خودرو راحت اند ولی تفاوت اصلی آن ها این است که در مزدا صندلی های عقب مثل صندلی جلو اسپرت است ولی در مگان صندلی ساده و درعین حال راحت است و شاید بشود اعتراف کرد که سرنشین در مسافرت های طولانی با مگان خیلی خسته نمی شود. فضای پای سرنشینان عقب هم در مگان بسیار عالی است که این موضوع را می توان با فاصله بیش تر بین دو محور آن (2690 میلی متر برای مگان و 2639 میلیم تر برای مزدا) توجیه کرد.
بنابراین در نهایت باید گفت که فضای بار و صندلی های مگان در عین سادگی، بسیار راحت و مناسب هستند و برای مسافرت های طولانی کاربردی تر، و در مقابل مزدا 3 صندلی های اسپرت و در عین حال فضای پای کم تری دارد که این خودرو را برای کاربری کوتاه مدت مناسب تر می کند.
به طور خلاصه مگان را می توان خودرویی خانوادگی، راحت در سفرهای طولانی و استفاده شهری، با جعبه دنده نسبتاً کند و قدیمی، فرمان نرم و خوش دست دانست و این گزینه را مناسب افراد میان سال در نظر گرفت که قصد دارند از آن به عنوان خودروی خانواده استفاده کنند. در مقابل مزدا 3 فرمان پذیری بسیار خوبی دارد و عملکرد جعبه دنده و موتورش مناسب است. چهره اسپرت تر و رانندگی کردن با آن برای جوانان جذابیت بیش تری دارد و مناسب جوان هاست که قصد دارند بیش تر از خودروی خود در مسیرهای کوتاه و داخل شهر استفاده کنند.
اگر تمایل به خرید رنو مگان دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب مقایسه رنو مگان با خودروهای هم رده را نیز مطالعه کنید.
مقایسه مزدا 3 با تویوتا کرولا
تویوتا کرولا با موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ و حجم 1987 سی سی و بهره بردن از سیستم زمان بندی متغیر حرکت سوپاپ ها و استاندارد آلایندگی یورو 5، قادر به تولید بیشینه قدرت 143 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتن متر است. جعبه دنده های قابل سفارش این خودرو از دو نوع 4 دنده اتوماتیک ساده (مجهز به قابلیت دنده سنگین L) و جعبه دنده 7 دنده اتوماتیک CVT با قابلیت تیپ ترونیک است که این مدل ها به دکمه SPORT مجهزند.
کیفیت سواری کرولا با توجه سیستم تعلیق مستقل مک فرسون جلو و سیستم تعلیق پیچشی یکپارچه عقب و وزن 1295 کیلوگرمی اش، نسبتاً نرم و مطلوب بوده و تعادل مناسبی هم دارد. میانگین مصرف سوخت کرولا به صورت سیکل ترکیبی 7.4 لیتر در 100 کیلومتر است.
مزدا 3، در مقابل، پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ، با حجم 1999 سی سی و استاندارد آلایندگی یورو 4 دارد که قادر به تولید بیشینه قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتن متر است. مزدا 3 دارای جعبه دنده 5 دنده اتوماتیک و مجهز به قابلیت تیپ ترونیک و پدال های تعویض دنده پشت فرمان است و در 100 کیلومتر میانگین 7.6 لیتر بنزین مصرف می کند. اما سواری مزدا 3 با توجه به طبیعت اسپرت خود و همچنین سیستم تعلیق مک فرسون جلو و سیستم تعلیق چند بازویی عقب و همچنین وزن 1260 کیلو گرمی اش نسبت به کرولا، خشک تر و در عین حال اسپرت است و با داشتن تعادل مناسب مناسب سلیقه جوانان است.
با مقایسه مزدا 3 با تویوتا کرولا باید گفت که در کرولا استفاده از زوایا و خطوط تیز با چراغ های کشیده و جلوپنجره یکپارچه چهره ای نسبتاً خشن و البته زیبا به این خودرو داده است. در نمای کناری خطوط بدنه خودرو به زیبایی امتداد یافته و نمایی نسبتاً عضلانی به کرولا داده و نمای عقب آن را هم می توان با توجه به طراحی چراغ های عقب و چیدمان ادوات و حجم آن ها نسبتاً ساده ارزیابی کرد. در کل طراحی نمای بیرونی کرولا شیک، زیبا و موردپسند اکثریت افراد است و کیفیت رنگ این خودرو در مقایسه با مزدا 3 بهتر است.
طراحی فضای داخل اتاق نیز به نسبت نسل قبل، دست خوش تغییرات بسکمک شده ولی گزینه ها همچنان به درستی در جای خود قرار گرفته اند. با این حال با نگاهی به طراحی فرمان و مجموعه ادوات داخل اتاق و چینش آن ها، همچنان می توان نشانه هایی از سادگی را در این خودرو دریافت کرد. فضای داخلی هم برای سرنشینان جلو و عقب مناسب است و مسئله ای برای نشستن وجود ندارد.
مزدا 3 نیز مانند کرولا، در نسل دوم خود تغییرات زیادی را در طراحی اش داشته ولی به طور خلاصه، نسل دوم مزدا 3 را می توان خودرویی توأم با خطوط نرم و منحنی و حجم های اضافه در طراحی نمای ظاهری دانست. خطوط منحنی همراه چراغ های جلوی کشیده و ورودی های هوای بزرگ ، چهره ای ساده و اسپرت اما قدیمی را، در مقایسه با کرولا، به مزدا 3 می دهد.
در نمای کناری امتداد خطوط روان از مزدا 3 خودرویی پرحجم ساخته و نکته منفی در این بخش، استفاده از رینگ های سایز 16 است که برای این خودرو کمی کوچک است. طراحی نمای عقب و نوع چیدمان اجزا به خوبی یاد آور نسل اول مزدا 3 است ولی در نسل دوم طراحی آن تکامل یافته تر است. طراحی چراغ های LED عقب مزدا 3 بسیار زیباست ولی چراغ سوم ترمز در این بخش کوچک به نظر می رسد. با ورود به داخل خودرو می توان ادامه استفاده از حجم های اضافه و تغییرات بنیادین را در طراحی داشبورد مشاهده کرد.
با یک نگاه به مجموعه نشان دهنده ها و شیفتر های تعویض دنده پشت فرمان به خوبی متوجه می شویم که طراحی داخلی این خودرو هم، یادآور طبیعت اسپرت آن است. با این حال فضای داخلی به خصوص برای سرنشینان عقب در مقایسه با کرولا کم تر است. ولی در بخش امکانات ایمنی و رفاهی می توان نمره مناسب تری را به مزدا 3 داد. چراکه آپشن های مزدا 3 در این مورد نسبت به تویوتا کرولا بیش تر است.
تویوتا کرولا و مزدا 3، هر دو خودروهای خوش نام و باکیفیتی اند و محبوبیت جهانی شان، تاییدی بر این مدعاست. شهرت تویوتا طی سال ها تولید خودرو به کیفیت و دوام و ماندگاری اش است که در خودروهای تولیدشده مزدا هم اثبات شده است. هرچند ذکر این نکته لازم است که مزدا 3 که در ایران مونتاژ شده، با داشتن 4 ستاره، سال ها جزو باکیفیت ترین خودرو های بازار کشور بوده است.
درباره مزدا 3 بیشتر بخوانید:
- معرفی خودروی مزدا 3 و بررسی بازار ایران
- تجربه رانندگی با مزدا 3
منبع: دیوارنماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.