معرفی برنجاسف و خواص درمانی آن

به گزارش یزد بلاگ، گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر با ساقه ای راست، استوانه ای شکل، به رنگ سبز نقره ای گاهی مایل به قرمز و پوشیده از تارهای ظریف و مایل به سفید، برگ های آن دارای

معرفی برنجاسف و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

برنجاسف از جنس درمنه ها می باشد و با بومادران فرق دارد.

نام علمی:.

Artemisia vulgaris L.، نام فرانسه Armoise commune و نام انگلیسی آن Mugwort می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، برنجاسف، حبق الراعی، شویلاء و بلنجاسف نامیده شده است.

تیره گیاه:

کاسنی Compositae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر با ساقه ای راست، استوانه ای شکل، به رنگ سبز نقره ای گاهی مایل به قرمز و پوشیده از تارهای ظریف و مایل به سفید، برگ های آن دارای بریدگی های عمیق و تقسیمات نامساوی و نوک تیز، سطح فوقانی پهنک برگ سبز رنگ و سطح تحتانی پهنک برگ به رنگ سفید پنبه ای است. استفاده از برنجاسف برای خانم های باردار ممنوع می باشد و زیاده روی در مصرف آن ایجاد مسمومیت شدید نموده و گاهی مواقع منجر به مرگ می گردد. کاپیتول های کوچک و متعدد گیاه شامل گلهایی به رنگ زرد مایل به قرمز و معطر با طعمی تلخ و پوشیده از تارهای سفید پنبه ای است. گل های میانی کاپیتول ها، نر و گل های کناری آنها ماده می باشند. میوه اش فندقه، استوانه ای شکل، صاف و منتهی به یک برجستگی مسطح است. ریشه گیاه هم دراز و ضخامت آن حدود 2 سانتی متر می باشد. ضمناً تمام قسمت های گیاه تلخ است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها خصوصاً در کشورهای آسیای مرکزی و در ایران بیشتر در استان های اصفهان، یزد، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان و سمنان انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در برنجاسف:

موسیلاژ، رزین، قند، اینولین، اسانس، سینئول، تویون، آدنین، پی نن، ترپن، آرتمیزین، تانن و مواد رزینی در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

اندام هوایی گیاه

نحوه مصرف:

معمولاً سرشاخه های گلدار را به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

کاهنده قند و فشار خون و صفرابر، هضم نماینده غذا و تقویت نماینده معده، بازنماینده قاعدگی و دفع نماینده انگل های روده، خارج نماینده سنگ های کلیه و مثانه و ضد اسپاسم، مسکن دردهای مفصلی و مفید برای قاعدگی دردناک، تحلیل برنده ورم روده و بادشکن، بندآورنده آبریزش بینی و ضد باکتری، تصفیه نماینده خون و اشتهاآور، تسکین دهنده دردهای روماتیسمی و مسکن اعصاب، ضد گاستریت های حاد و مزمن و مفید برای انواع حساسیت های پوستی، آرام نماینده دردهای عمومی بدن و مفید برای هیستری، بندآورنده اسهال و ضد دل درد می باشد. ضمناً برای نقرس، ناراحتی های زنان، هموروئید، التهاب ناحیه مقعد و دردهای واریسی هم مفید است. در استعمال خارجی التیام بخش زخم ها و جراحات می باشد.

تذکر:

استفاده از برنجاسف برای خانم های باردار ممنوع می باشد و زیاده روی در مصرف آن ایجاد مسمومیت شدید نموده و گاهی مواقع منجر به مرگ می گردد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4582

به "معرفی برنجاسف و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برنجاسف و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید